V novo šolsko leto bo 1. septembra vstopilo 190.001 osnovnošolcev, od tega 19.935 prvošolcev (lani 20.173). V srednješolske programe je vpisanih okoli 88.0000 dijakov, novincev je 25.064. V šolske klopi bodo sedli ob upoštevanju številnih novostih, ki so, kot poudarjajo na šolskem ministrstvu, usmerjene v kakovost vzgoje in izobraževanja ter v aktivnosti za izboljšanje učnega okolja.

Spremembe so opredeljene v zakonu o osnovni šoli, ta pa določa tudi jasneje določene dolžnosti in odgovornosti učencev ter strožje ukrepe ob njihovih kršitvah. Ena od najtežje pričakovanih novosti je omejitev uporabe učenčevih elektronskih naprav v času izvajanja vzgojno-izobraževalne dejavnosti. Te bodo odslej učencem na voljo le za potrebe pouka in iz zdravstvenih razlogov, o njihovi uporabi pa bo odločil strokovni delavec, ki izvaja pouk oziroma posamezno dejavnost.

Nov optimističen štart, stari nerazrešeni izzivi

Novo šolsko leto bo ob zakonodajnih osvežitvah javnega izobraževanja prineslo udejanjanje številnih novosti.

Uradno dovoljenje za pregled šolskih torb

Sprememba zakona določa tudi pravno podlago za pregled in odvzem osebnih stvari učencev in dijakov v primeru suma posedovanja prepovedanih oziroma nevarnih predmetov (nož, pištola, pirotehnični izdelki, elektronske cigarete, droge, denar...). Ukrep je namenjen preprečevanju vnosa teh predmetov v šolski prostor, zakon pa določa tudi odgovornost staršev ter jim nalaga dolžnost nadzora nad predmeti, ki jih učenci prinašajo v šolo.

Strokovni delavec šole bo lahko pregled osebnih učenčevih stvari izvedel zgolj pod pogojem, da je tovrsten ukrep ustrezno opredeljen v hišnem redu šole in je postopek pregleda natančno opisan v pravilih šolskega reda, pregledi šolskih torb ali drugih osebnih predmetov pa bodo lahko izvedeni izključno pri posamezniku, za katerega se sumi, da ima pri sebi predmete, s katerimi bi lahko ogrozil svoje življenje ali zdravje oziroma zdravje in življenje drugega.

Okrepljeno zagotavljanje varnosti

Na ministrstvu za vzgojo in izobraževanje (MVI) so ob predstavitvi aktualnih ukrepov in aktivnosti pri zagotavljanju varnega okolja v vzgojno-izobraževalnih zavodih poudarili, da sprejeta novela zakona o osnovni šoli prvič jasno in celovito ureja področje varnosti, discipline in odgovornosti vseh deležnikov.

Nov optimističen štart, stari nerazrešeni izzivi

mag. Mojca Mihelič ravnateljica OŠ Danile Kumar: 

»Učitelji prehajajo med šolami in iščejo službe bližje svojemu domu, drugi iz šol odhajajo zaradi drugih razlogov. Čarobne palice, s katero bi lahko v šole privabili nove ljudi, ni.«

Pojasnili so, da so v tem okviru med drugim opredeljene tudi izjeme od obiskovanja pouka in prešolanje, s tem pa je urejena možnost izjeme od obiskovanja pouka za tiste učence, ki s svojim vedenjem ogrožajo varnost in zdravje ostalih udeležencev na način, da se jim prilagodi izvajanje pouka in doseganje ciljev vzgoje in izobraževanja. Natančneje je opredeljeno tudi prešolanje na drugo šolo v primeru treh izrečenih vzgojnih opominov.

Na ministrstvu so sicer že pred dvema letoma posodobili tudi protokol za obravnavo medvrstniškega nasilja in protokol za obravnavo spolnega nasilja. Spomnili so, da zavod za šolstvo nudi strokovno podporo, izvaja usposabljanja in koordinira celostni model varnega učnega okolja, ki temelji na socialno-čustvenem učenju, in da je šolski inšpektorat medtem povečal število nadzorov, kar da izboljšuje pravočasno ukrepanje.

Posodobitve v primeru groženj z nasiljem

Med šolskim in notranjim ministrstvom ter policijo je bil lani sprejet tudi dogovor o uporabi protokola obveščanja in ukrepanja v primeru grožnje vzgojno-izobraževalnim zavodom. Letos so ta protokol posodobili, vzpostavljena pa je tudi možnost hitrega obveščanja prek SMS sporočil, s čimer imajo šole in vrtci jasno opredeljene postopke, hkrati pa strokovno podporo policije in ministrstev.

Pomemben korak k zagotavljanju varnega in spodbudnega učnega okolja v slovenskih vrtcih, osnovnih in srednjih šolah ter drugih vzgojno-izobraževalnih zavodih po novem zagotavlja tudi osvežen zakon o šolski inšpekciji. Kot pojasnjujejo na MVI, ta odslej deluje tudi kot evalvacijska in svetovalna služba, ki med drugim aktivno podpira zavode pri pravočasnem odzivanju na tveganja za nasilje, zanemarjanje ali kršitve pravic otrok.

Mešani odzivi

Posodobljen zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja (ZOFVI) med drugim prinaša dolgo časa pričakovano zagotovilo stabilnega financiranja slovenskega sistema vzgoje in izobraževanja, ter uveljavlja tudi postopek imenovanja ravnateljev. Ta je odslej enofazen, kar pomeni, da bo minister odslej podal soglasje o imenovanju po končanem postopku imenovanja na svetu zavoda. Soglasje bo lahko zavrnil zgolj v izjemnih primerih, ko bo šlo za nepravilno ali nezakonito izpeljan postopek, minister pa bo lahko ravnatelje tudi razrešil.

Nekatere šolnike ob tem skrbi možnost politizacije šolstva, še več nejevolje pa nekaterim ravnateljem in učiteljem predstavlja uvedba prenovljenega koncepta razširjenega programa (RaP). Kljub njihovim opozorilom, da zadeva v praksi ne deluje, kot je bilo zamišljeno, bo v RaP v novem šolskem letu vstopilo 80 dodatnih osnovnih šol. Ob uvedbi novosti najbolj skrbijo organizacijski, finančni in kadrovski vidiki.

S ponedeljkom bo tako v RaP vključenih že 224 od skupno 457 osnovnih šol, medtem ko se bodo ostale šole v koncept postopoma vključevale do šolskega leta 2028/2029.

Največ izzivov z iskanjem kadrov

Nov optimističen štart, stari nerazrešeni izzivi

mag. Helena Mazi Golob, v.d. ravnateljice OŠ Jakoba Aljaža Kranj:

»Spremembe običajno na začetku prinesejo malce nervoze, a se kasneje negotovost umiri, novosti pa so dobro sprejete tako med učitelji kot učenci.«

Ravnateljem spanec še naprej krati tudi pomanjkanje učiteljev in drugih strokovnih delavcev. Predsednica Združenja ravnateljev in pomočnikov ravnateljev (ZRPRS) in ravnateljica OŠ Danile Kumar mag. Mojca Mihelič nam je zaupala, da so imeli na njihovi šoli vsak teden razpise tudi med počitnicami.

»Učitelji in drugi delavci prehajajo med šolami in iščejo službe bližje svojemu domu, drugi iz šol odhajajo zaradi drugih razlogov, zato je dogajanje v šolah do 1. septembra še bolj pestro kot sicer. Žal tudi ministrstvo oziroma zakonodajalci nimajo čarobne palice, s katero bi privabili nove mlade ljudi, ki bi se odločili za naš poklic. Če bi kot družba prepoznali njegovo pomembnost, bi bilo drugače,« je dejala Mojca Mihelič.

Učitelja razrednega pouka, čistilko in kuhinjsko pomočnico so pred dnevi še vedno iskali tudi na OŠ Jakoba Aljaža Kranj. Tamkajšnja v.d. ravnateljice mag. Helena Mazi Golob je vesela, da so ostala delovna mesta uspeli zapolniti in da so na šoli dobro pripravljeni na vse novosti. Glede omejitve rabe elektronskih naprav v šoli kranjska ravnateljica meni, da je zelo pomembna tudi vzgoja za odgovornost.

»Vsaka stvar se lahko sprevrže v negativno, če jo uporabljamo na negativen način. Tudi odgovorne uporabe telefonov se je možno naučiti, a se mi zdi, da na tem področju malo popuščamo in so zato potrebni ukrepi. Sicer pa spremembe običajno na začetku prinesejo malce nervoze, a se kasneje negotovost umiri, novosti pa so dobro sprejete tako med učitelji kot učenci,« meni Helena Mazi Golob.

Hrvaške šolarje bo varovalo več sto poklicnih varnostnikov

Po lanskem najhujšem primeru nasilja na hrvaških šolah doslej, ko je na eni od zagrebških osnovnih šol 19-letnik z nožem ubil sedemletnika, še tri učence in učiteljico pa ranil, so na Hrvaškem sprejeli nov varnosti ukrep v šolah. Za varnost tamkajšnjih učencev in zaposlenih bo v letošnjem šolskem letu, ki se bo začelo 8. septembra, skrbelo več sto poklicnih varnostnikov.

Po poročanju hrvaške javne radiotelevizije HRT je ministrstvo za izobraževanje, znanost in mlade za varovanje na šolah doslej odobrilo 255 delovnih mest v osnovnih ter 117 v srednjih šolah. Dokler šole ne bodo zaposlile novega osebja, bodo za varnost še naprej skrbeli hišniki, čistilke in šolsko varnostno osebje.

Novosti na področju srednjega šolstva

S prenovljenim zakonom o maturi se bodo kandidati že v prihajajočem šolskem letu v prve letnike srednješolskih programov vpisovali pod novimi pogoji, medtem ko se bo matura v posodobljeni različici prvič izvajala v šolskem letu 2030/2031. Na šolskem ministrstvu kot poglavitne rešitve izpostavljajo razvojne spremembe poklicne mature ter izenačevanje možnosti za kandidate poklicne in splošne mature. Te, kot pojasnjujejo, temeljijo na zagotavljanju višjega nivoja znanja za tiste dijake srednjih strokovnih šol, ki se bodo v 3. letniku odločili, da bi radi nadaljevali študij na univerzitetnem oziroma enovitem magistrskem študijskem programu.

Novost je tudi izenačevanje možnosti pristopa k maturi v dveh delih za kandidate na splošni in poklicni maturi. Kandidati, ki opravljajo poklicno maturo v dveh delih, v dveh zaporednih izpitnih rokih, bodo lahko ne zgolj popravljali negativno oceno, ampak tudi izboljšali oceno predmeta, ki so ga opravljali v prvem delu, kot to velja za kandidate splošne mature.

Na ministrstvu pripravljajo tudi spremembo pravilnika o načinu izvajanja mature za kandidate s posebnimi potrebami. Te bodo prinesle novosti glede upravičenosti do prilagoditev pri maturi.

Po več kot desetletju spet manj kot 20 tisoč prvošolcev

Po besedah ministra za vzgojo in izobraževanje dr. Vinka Logaja je s šolo in vrtcem v naši državi vsak dan posredno ali neposredno povezanih skoraj milijon prebivalcev. Sistem vzgoje in izobraževanja tako predstavlja enega največjih javnih sistemov v državi, je v svoji poslanici ob pred začetkom novega šolskega leta izpostavil minister, in dodal, da je zato pomembno, da učenci do šole ne čutijo odpora, ampak jo odrasli predstavimo kot priložnost.

»Prvošolčkov bo v letošnjem šolskem letu po več kot desetletju spet manj kot 20 tisoč, kar je svojevrsten opomin, da so otroci največje bogastvo družbe, saj so prav oni tisti, ki bodo v prihodnosti soustvarjali našo družbo. Prvi šolski dan naj bo zato tako družinski in šolski praznik,« svetuje Logaj.

Učencem in dijakom svetuje, naj njihove šolske dni zaznamujeta občutka ponosa in pomembnosti, podkrepljeno z občutji sprejetosti, varnosti in slišanosti.

Priporočamo