Ročno izdelani keramični izdelki, že pripravljeni paketi s kozmetiko, čaji, dišečimi svečami, sladkimi pregrehami in kavo, posebne beležke in pisala s posvetili in lepimi mislimi, lončnice, cvetlični šopki in številne druge pozornosti. Idej za nakup daril za učitelje in vzgojitelje, s katerimi jim želijo otroci in njihovi starši izraziti hvaležnost in spoštovanje, je vsaj toliko kot darovalcev, pri tem pa previdnost vseeno ni odveč.
Zaposleni v vrtcih in šolah so kot javni uslužbenci dolžni spoštovati uredbo o omejitvah in dolžnostih javnih uslužbencev v zvezi s sprejemanjem daril, nepremišljeni darovi pa jim zato lahko prinesejo preglavice. Zakonodajo glede prejemanja daril pri javnih uslužbencih poleg omenjene uredbe zaokroža tudi zakon o integriteti in preprečevanju korupcije (ZIntPK). V pravni in finančni službi Sindikata vzgoje, izobraževanja, znanosti in kulture Slovenije (Sviz) so nam pojasnili, da so bile pred štirimi leti na novo določene mejne vrednosti daril, ki jih lahko sprejmejo javni uslužbenci in funkcionarji. Ti morajo od leta 2021 zavrniti darila, ki so vredna več kot 100 evrov, vrednost priložnostnega darila pa ne sme presegati 100 evrov niti takrat, ko je darovalcev več (starši celotnega razreda).
»Prepovedana so tudi darila v obliki denarja, vrednostnih papirjev, darilnih ali vrednostnih bonov in dragih kovin, prav tako ni dovoljeno sprejeti darila, ki lahko vpliva ali ustvarja videz, da vpliva na objektivno in nepristransko opravljanje dela uradne osebe ali če bi sprejem darila pomenil storitev kaznivega dejanja,« so pojasnili v Svizu.
Poudarili so še, da zaposlenim v vzgojno-izobraževalnih ustanovah ni treba poročati o darilih, katerih vrednost ne presega 50 evrov, morajo pa osebi, odgovorni za vodenje seznama daril znotraj svoje organizacije, poročati o darilih, katerih vrednost presega 50, ne presega pa sto evrov.
Izjeme priložnostna darila
Na Komisiji za preprečevanje korupcije (KPK) so v zvezi z omejitvami pri sprejemanju daril v vzgojno-izobraževalnih zavodih izdali tudi letak z navedeno vsebino. Nekatere šole ga imajo objavljenega na svojih spletnih straneh, z opisanimi omejitvami pa so seznanjeni tudi vzgojno-izobraževalni zavodi.
Glede na smernice KPK se tudi zaposleni v vzgojno-izobraževalnih ustanovah uvrščajo med uradne osebe, za katere pri obdarovanju veljajo omejitve: uradne osebe in njihovi družinski člani ne smejo sprejemati daril ali drugih koristi v povezavi z opravljanjem funkcije ali javne službe.
»Izjeme so priložnostna darila manjše vrednosti, ki ne presegajo vrednosti sto evrov in se tradicionalno izročajo ob določenih kulturnih, slavnostnih dogodkih, zaključkih izobraževanja, usposabljanja, ob praznikih, opravljanju diplomatskih aktivnosti in podobno (denimo šopek, čokolada, kava). Takšna darila uradna oseba lahko obdrži v svoji lasti,« pojasnjujejo na KPK.
Zadrege staršev in zapleti
Predsednica Zveze aktivov svetov staršev Slovenije (ZASSS) Lara Romih ugotavlja, da so prakse obdarovanja učiteljev zelo različne in da včasih kakšna darila vseeno presežejo dovoljeno vrednost.
Ob tem se, kot je dejala, ponekod dogajajo tudi velike zagate staršev, predvsem tistih, ki so v finančni stiski: »V nekaterih razredih namreč zbirajo po pet ali celo več evrov na učenca, čeprav bi bila denimo dva evra povsem dovolj. Dogajajo se tudi zapleti, saj vsi učenci kljub potrditvi njihovih staršev, da se strinjajo z nakupom darila, ne prinesejo denarja tistemu, ki ga zbira. Manjkajoči znesek tako kljub prijaznim opomnikom pogosto postane dodatna obremenitev za starše zbiratelja denarja.«
Lara Romih svetuje izogibanje kupovanja daril, za katera se morajo starši v veliki meri angažirati že mesece pred koncem šolskega leta, zbirati ideje zanje v trgovinah ali po spletu. »Pomembno se mi zdi, da darilo izberejo otroci ter da jih odrasli ob tem učimo samostojnega razmišljanja in samoorganizacije, zaradi česar se lahko otroci še bolj povežejo med seboj,« meni sogovornica.
Kot je dodala predsednica ZASSS, je priporočljivo, da učenci sami izdelajo darilo za učitelja, mu napišejo kakšno lepo misel, sestavijo pesmico, narišejo risbo ali so kako drugače ustvarjalni: »Bolj kot materialna vrednost darila so pomembna dejanja otrok ob izkazovanju zahvale. Učenci učiteljevo delo najbolj pohvalijo, če mu poklonijo svojo pozornost in čas. Iskren namen darila vselej najgloblje seže v učiteljevo srce.«
V vrtcih radodarnejši kot v šolah
Učiteljica razrednega pouka Mateja Jenko Medar pravi, da gre pri obdarovanju učiteljev ob koncu šolskega leta za pozornosti oziroma darila manjše vrednosti. Na naše vprašanje, ali kdaj od svojih učencev prejme kakšne namige glede izbire darila, je odgovorila, da se ji to še ni zgodilo, so jo pa otroci že kdaj spraševali po njeni najljubši barvi in je bila ob koncu šolskega leta obdarovana s kakšnim predmetom v tej barvi.
Kot mama štirih deklic, od katerih dve obiskujeta vrtec, dve pa osnovno šolo, sogovornica ugotavlja, da so otroci oziroma njihovi starši glede obdarovanja v vrtcih radodarnejši kot v šolah: »Nekateri učenci in njihovi starši namreč menijo, da smo učitelji ob koncu leta že tako ali tako nagrajeni z dolgimi počitnicami in si kakšne dodatne pozornosti ne zaslužimo.«
Povedala je tudi, da v vrtčevski skupini njene hčerke letos zbirajo po deset evrov na otroka, saj bo predstavnica staršev skupine kupila dve darili – za vzgojiteljico in njeno pomočnico, medtem ko v razredih njenih šoloobveznih deklet prispevek za obdarovanje učitelja običajno obsega dva evra na učenca.
Mateja Jenko Medar nam je zaupala še, da nekateri učenci z manjšimi pozornostmi učitelje radi obdarijo tudi med šolskim letom, denimo ob osmem marcu, pred božično-novoletnimi prazniki ali celo ob njihovem osebnem prazniku. Prav to se je učiteljici na OŠ Orehek nedavno tudi zgodilo: na njen rojstni dan so učenci že v času predure skrbno okrasili učilnico, napihnili balone, porisali tablo ter pripeli nanjo risbe in čestitke. Skuhali so ji kapučino in postregli z doma spečenim pecivom, ob njenem vstopu v razred pa so ji tudi glasno zapeli.