Dnevnikov bralec, ki želi ostati anonimen, je bil konec novembra naročen na pregled v eni od ambulant UKC Ljubljana. Zdravnik mu je datum določil že letos poleti, iz takratnega izvida pa je bilo razvidno tudi, da je napotnica veljavna še vse do naslednjega poletja. Deset dni pred novembrskim pregledom je prejel opomnik o svojem terminu, a ga je manj kot uro kasneje presenetil sms, ki si ga ni mogel razložiti. V njem je bilo obvestilo o umiku s čakalnega seznama.

Da bi razjasnili, kaj se je zgodilo, se je odpravil v bolnišnico. Tam je dobil zagotovilo, da je z njegovim terminom vse v redu. Eden od zaposlenih mu je pojasnil tudi, da je do težave prišlo pri Nacionalnem inštitutu za javno zdravje (NIJZ), nam je pojasnil bralec, ki je nekaj dni pred pregledom prejel še en sms o umiku s čakalnega seznama. Tudi v tem primeru je malo prej prispel opomnik, da ga čaka pregled.

NIJZ: Za obveščanje odgovorni izvajalci

Iz UKC Ljubljana so nam sporočili, da s tovrstnim zapletom niso seznanjeni. Na NIJZ medtem poudarjajo, da sporočila sms z opomniki in obvestili za paciente v vseh primerih izvirajo iz lokalnega informacijskega sistema izvajalca. Trditev, da gre za težave na njihovi strani, torej ne drži, so zagotovili na NIJZ in dodali, da izvajalci pogosto krivdo zvračajo nanje. O težavah, kakršne omenja Dnevnikov bralec, v zadnjih mesecih sicer niso bili obveščeni. Na NIJZ izpostavljajo še, da so za ustrezno obveščanje pacientov o terminih odgovorni izvajalci, torej javni zdravstveni zavodi in koncesionarji.

Pojasnila NIJZ, da centralni sistem eNaročanje ne sproža sporočil sms za paciente, so povzeli tudi na ministrstvu za zdravje. Čakalne sezname imajo izvajalci, ki so jih dolžni tudi urejati, so poudarili. Vsem izvajalcem je obenem na voljo rešitev, preko katere lahko preverjajo, kako se njihovi čakalni seznami odražajo v centralnem sistemu eNaročanje, so dodali na ministrstvu. »Od izvajalcev pričakujemo, da kar najbolj skrbno ravnajo z lastnimi informacijskimi sistemi, da ne bi prihajalo do opisanih težav,« so pristavili. Vse napake in težave naj izvajalec odpravlja z NIJZ, so še sporočili z ministrstva.

Napake, ki se ponavljajo

Obvestilo o umiku, na katerega nas je opozoril bralec, ni edini nenavaden dogodek pri naročilih pacientov. V primeru, ki so ga novembra izpostavili v uradu varuha človekovih pravic, je pacient UKC Ljubljana za izbris napotnice izvedel le dan pred kontrolnim pregledom. Z ministrstva za zdravje so mu sporočili, da je bila njegova napotnica »zaprta« kot neizkoriščena. Pojasnili so mu tudi, da glede na podatke v sistemu eNaročanje ni prišel na pregled, na katerega je bil naročen pred kontrolnim pregledom. Kar ni držalo. Na NIJZ so uradu varuha pojasnili, da v tem primeru centralni sistem eNaročanje iz lokalnega informacijskega sistema izvajalca ni prejel informacije o opravljeni obravnavi. V UKC Ljubljana so vztrajali, da so že opravljeni pregled ustrezno označili, opazili pa so, da je podatek o opravljenem pregledu viden le v njihovem lokalnem in ne tudi v centralnem sistemu. Iz odziva največje bolnišnice je bilo mogoče razbrati tudi, da so večkrat zaznali neupravičeno preklicane napotnice in da so na tovrstne težave že opozarjali NIJZ in ministrstvo za zdravje. »Čeprav naj bi bilo po navedbah NIJZ in ministrstva za zdravje to urejeno, v praksi prihaja do težav, ki jih občutijo pacienti,« so novembra opozorili pri varuhu človekovih pravic Petru Svetini. Od NIJZ in ministrstva pričakujejo, da težave odpravijo v najkrajšem možnem času, so dali vedeti.

Na ministrstvu so ob naših vprašanjih o napačnih sporočilih pacientom znova izpostavili, da vse napake in težave izvajalec odpravlja z NIJZ. »V prihodnosti se bo mogoče izogniti tovrstnim zapletom z vzpostavitvijo centralnega zdravstvenega informacijskega sistema in izvajalca centralne digitalizacije, ki bosta urejena v zakonu o digitalizaciji v zdravstvu,« so dodali. Pot prvotne različice tega predloga se je iztekla oktobra, ko so v državnozborskem odboru za zdravstvo ocenili, da ni primeren za nadaljnjo obravnavo. Na ministrstvu so kasneje napovedovali izboljšan predlog zakonskih sprememb.

Bolnik bi lahko ostal doma

Na umike in izbrise napotnic je ljubljansko zastopnico pacientovih pravic Dušo Hlade Zore letos jeseni opozorilo več pacientov. Akterji v takih primerih zagotovijo, da težave odpravljajo, je dejala zastopnica, a bi jih bilo treba po njenih besedah preprečiti tudi na dolgi rok. »Raziskovanje, kaj se je zgodilo, ni naloga bolnikov. Žal pa bolniki nosijo posledice morebitnih napak pri obveščanju. Lahko bi se zgodilo, da bi ob napačnem obvestilu bolnik ostal doma in zaman čakal na nov datum,« je pristavila Duša Hlade Zore. 

Priporočamo