Ljubljanska obvoznica je najbolj obremenjena cesta v državi. Čeprav je poletna sezona minila, prometni zastoji še kar trajajo in ni jasno, ali gre za začasno povečanje zaradi del na cesti ali za trajno spremembo zaradi povečanega števila vozil na naših cestah.

 

»Zadnjih 20 let se vozim po avtocesti v Ljubljano. V času, ko sem plačeval cestnino z ABC-kartico, je bil ta strošek precej visok. Takrat se je še gradila avtocesta in posledično so tudi nastajali zastoji. Vendar je bil promet precej bolj tekoč kot po tistem, ko smo dobili vinjeto in se je večina prometa preselila na avtocesto,« je sporočil bloger Roni Kordiš, ki se iz Izlak redno vozi v Ljubljano, svoje nezadovoljstvo nad cestami pa velikokrat deli na družbenih omrežjih. Povedal je še, da zaradi nepredvidljivih razmer s težavo načrtuje pot. »To, kar se vsakodnevno dogaja na naših avtocestah – za 16 kilometrov avtoceste potrebuješ 50 minut, če imaš srečo –, pa je že višek cinizma. Sploh če je to v času, ko ni največje turistične gneče na naših cestah, ampak povsem navaden četrtek,« je povedal.

Njegova zgodba ne izstopa. Verjetno bi jo lahko pripisali marsikateremu izmed več kot 141.300 ljudi, ki so se po podatkih Statističnega urada Slovenije (Surs) lani vozili na delo v Ljubljano. Število teh dnevnih migrantov vsako leto vztrajno narašča – v desetih letih se je povečalo za več kot 30.000. Na drugi strani se 24.200 Ljubljančanov vsak dan vozi na delo v številne občine zunaj Ljubljane. V te številke so sicer všteti tudi delovni migranti, ki hodijo v službo z javnim prevozom, saj Surs nima podatkov o prevoznem sredstvu. Prestolnici po številu dnevnih migracij sledijo Maribor, Celje, Kranj in Domžale.

 

Ni presenetljiva Darsova navedba, da je ljubljanska obvoznica najbolj obremenjen del slovenskih avtocest. Po Darsovi oceni se po obvoznici vsak dan pelje okoli 80.000 vozil. Za primerjavo: na štajerski avtocesti se je lani dnevno vozilo okoli 60.000 vozil, na primorski pa okoli 68.000 vozil. Promet na naših avtocestah se sicer povečuje za okoli dva odstotka na leto.

Petkova gneča

Prek spletne aplikacije tomtom smo spremljali postopno upočasnjevanje prometa v petek popoldne. Že malo pred drugo uro se je promet zgostil med priključkoma Vič in Center. Od tam pa že čez nekaj minut tudi v smeri proti Kranju. Dvajset minut čez drugo uro se je promet začel zgoščevati tudi na vseh mestnih vpadnicah, prav tako tudi na severni obvoznici. Nekaj do tretje je bila skoraj celotna obvoznica vsaj v eno smer bodisi oranžna ali rdeča, kar nakazuje, da se je promet upočasnil. Tako je ostalo več kot uro. Edina izjema je del vzhodne obvoznice, kjer je promet po večjem delu tekel normalno ves čas. Največja zgostitev se je zgodila v smeri proti primorski avtocesti, tako z zahodne kot južne obvoznice. Tam se je na obeh mestih cesta obarvala v temnordeče, kar pomeni, da se je promet tudi tam skoraj ustavil. Okoli pol četrte ure pa se je promet na južni obvoznici zgostil še v smeri proti dolenjski avtocesti. Po četrti uri se je promet postopoma pospešil, in sicer v obratni smeri, kot se je zgostil – do priključka Vič je bila gneča še do poznega popoldneva.

Dela na cesti

Zdi se, da je ta september hujša gneča glede na prejšnja leta. Iz Darsa so nam sporočili, da je povečan promet lahko rezultat tranzitnega turističnega prometa, ki se je sicer zmanjšal, ni pa še čisto prenehal. Med drugimi dejavniki so našteli prometne nesreče in zapore zaradi del na cestah. Glede slednjih so poudarili, da se bodo v kratkem zaključila nekatera dela, ki bodo pospešila promet na obvoznici. Dela na severni ljubljanski obvoznici med Zadobrovo in Novimi Jaršami bodo zaključena konec tega tedna, takrat bo tudi delovna zapora v celoti odstranjena. Z zaključkom del bo prenehala tudi preusmeritev tranzitnega tovornega prometa s primorske na južno obvoznico, saj je bil v času trajanja del na severnem delu obvoznice prepovedan promet za tovorna vozila. Do novembra bodo dela samo še na nadvozu Dunajska cesta, do takrat bo promet na obvoznici še naprej potekal na polovici hitre ceste. Zaradi del je promet na obvoznici na območju nadvoza urejen po polovici hitre ceste, po dveh zoženih pasovih v eno smer vožnje. Povečan tranzit tako na južni obvoznici kot na dolenjski avtocesti lahko pripišemo tudi vstopu Hrvaške v schengen. Iz Darsa so sporočili, da se je gostota prometa na tem odseku AC nekoliko povečala tudi zaradi tega – za letos so evidentirali povprečno 32.292 vozil na dan, kar je za 114 odstotka več kot v enakem obdobju lani. Da je za povečani promet odgovoren tranzit, so potrdila tudi naša opažanja – Dolenjska cesta je bila normalno prevozna, medtem ko se je na južni obvoznici v smeri proti Novemu mestu promet skorajda ustavil.

Preveč prometa ali premalo ceste?

Dnevni migranti so obenem žrtve in delni krivci za gnečo na cesti, kar je poudaril tudi Košmrlj: »Zavedam se, da sem jaz težava v prometu, ker sem del prometa, pa vendar se da s pametnim načrtovanjem in vnaprej pripravljenimi ukrepi marsikaj spremeniti. Ampak če ni volje, potem je vse drugače.« Simon Koblar z Urbanističnega inštituta Republike Slovenije je pojasnil, da lahko na problem s prometom gledamo na dva načina: »Bodisi je cesta preozka za takšno količino prometa bodisi je prometa preveč za tako široko cesto. Nekako bi se morali na strateški ravni odločiti, kakšna količina prometa je še sprejemljiva, ter poiskati rešitve.« Matej Gabrovec z Geografskega inštituta ZRC SAZU je opomnil, da moramo za razumevanje gneče v mestih upoštevati, da velik delež prispevajo tudi sami Ljubljančani. »Zelo veliko Ljubljančanov živi in dela v Ljubljani, od teh se jih polovica vozi z avtom kot voznik, več kot polovica teh za del poti uporabi obvoznico, torej gre za – po zelo grobi oceni – več kot 30.000 vozil. Gre za tiste, ki niso zaposleni v središču mesta, ampak se vozijo iz ene četrti v drugo, na primer iz Šiške v BTC,« pojasnjuje geograf, ki je še dodal, da so trgovinski centri med slabše povezanimi deli mesta glede na javni prevoz. Iz BTC so nam sporočili, da je po njihovi oceni tam zaposlenih okoli 3000 ljudi, ocenjujejo pa, da ima ta del mesta 21 milijonov obiskov na leto. Kot smo že omenili, se v kratkem obeta zaključek del na novem priključku, ki bo pospešil dostop iz BTC na obvoznico. Ali bo ta pridobitev pospešila promet ali še prispevala h gneči, pa bodo pokazali prihodnji tedni.

Priporočamo