Po pogodbi, sklenjeni oktobra 2017, bi morala slovenska Magna Steyr zaposlovati vsaj 404 ljudi. Tega cilja ni podjetje doseglo niti polovično. Tekoči trakovi v proizvodnji se letos ne bodo več zagnali, 160 zaposlenih je do konca leta na čakanju.

V začetku septembra so proizvodni procesi v lakirnici Magne Steyr v Hočah znova obstali. Zaposleni v proizvodnji od takrat ne hodijo v službo, prejšnji teden so prejeli novo obvestilo, da bodo na delo čakali do konca leta. Do takrat bodo prejemali 80 odstotkov nadomestila plače. Nekateri zaposleni so si prosti čas v preteklih tednih krajšali s sezonskimi deli v vinogradih in sadovnjakih. Za vožnjo na delo v tovarno v Gradcu so se po naših informacijah odločili le posamezniki.

Zaposlenim poleti dvignili plače

Zaustavitev tekočih trakov zaposlenih ni pahnila v malodušje, vzdušje v kolektivu je dobro. »Dosedanji odnosi z delodajalcem vzbujajo občutek varnosti in stabilnosti,« pravi Gvido Novak iz Konfederacije slovenskih sindikatov, pohvalil je tudi socialni dialog z vodstvom Magne. »Pogajanja so sicer naporna, a zelo poštena in profesionalna. Vodstva slovenskih podjetij bi se lahko prišla sem učit,« je razložil. »Prvega julija smo sklenili dogovor, na podlagi katerega so zaposlenim dvignili plače, do novega leta bodo sprejeli tudi nov plačni sistem.«

V skladu z napovedmi iz leta 2017 bi morala proizvodnja v Magni danes teči s polnimi obrati. Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo pod vodstvom Zdravka Počivalška je tedaj ubralo več bližnjic, po katerih je kanadsko-avstrijska korporacija ekspresno udejanjila svojo 146-milijonsko naložbo v Sloveniji. Država je hkrati multinacionalki podelila 16,81 milijona evrov državne pomoči, ki jo sme obdržati pod pogojem, da bo do konca oktobra 2022 zaposlovala najmanj 404 ljudi.

Proizvodnja v Hočah je prvič obstala marca 2020, na začetku pandemije covida-19. Junija 2020 je bila večina zaposlenih napotena na delo v Gradec, v nočno izmeno. V tistem obdobju se je kader osul za približno 30 delavcev, ki jim takšen delovni ritem ni ustrezal. V Hočah namreč delo poteka le v dopoldanski izmeni in ob delavnikih.

 

Počivalšek preprečil vračilo državne subvencije

V začetku letošnjega leta je bilo dokončno jasno, da Magna ne bo mogla izpolniti zaposlitvenega pogoja v pogodbi o dodelitvi finančne spodbude države. Minister Zdravko Počivalšek je zato marca letos, dober mesec pred državnozborskimi volitvami, izdal sklep, s katerim je za dve leti, do 30. oktobra 2024, podaljšal rok za izpolnitev pogodbenih zavez. Če bo Magna tudi takrat imela manj kot 202 zaposlena, bo morala vrniti celotno subvencijo, če jih bo zaposlovala od 203 do 403, pa bo morala vrniti ustrezen delež.

»Vodstvo podjetja mi je predstavilo načrte in pojasnilo, na kakšen način nameravajo povečati proizvodnjo, pa tudi, kako kaže z naslednjima fazama proizvodnje karoserij oziroma celotnih avtomobilov,« je sklep o podaljšanju marca utemeljil zdaj že bivši minister Počivalšek in ocenil, da je imela Slovenija koristi od gradnje lakirnice že zgolj s tem, da so jo zgradila slovenska podjetja in da je bila narejena iz materialov, ki so bili v veliki večini proizvedeni v Sloveniji.

Magna je konec letošnjega marca – po dvoletnem premoru – znova zagnala proizvodnjo v Hočah, okoli 160 delavcev se je postopoma vrnilo iz graške tovarne v hoško lakirnico. Niti pol leta kasneje so proizvodni procesi v velikem industrijskem objektu v bližini letališča Edvarda Rusjana, kot že rečeno, ponovno obstali. Prihodnje leto, ko naj bi ponovno stekli, naj bi zaposleni nadaljevali z barvanjem karoserij jaguarja e-pace.

Kaj bodo v prihodnosti
lakirali v Hočah?

Kako dolgo bo ta Jaguarjev model ostal v naboru graške Magne, ni mogoče napovedati. Po nekaterih informacijah naj bi vse ključne proizvodne procese v prihodnjem letu preselili v eno izmed dveh najbolj dobičkonosnih Magninih tovarn. Hoč ni na tem seznamu. V Gradcu bodo poleg tega prihodnji mesec zagnali redno proizvodnjo novega električnega terenskega vozila fisker ocean. Celoten proizvodni proces, vključno z lakiranjem, bo potekal v Avstriji. V drugi polovici leta 2023 naj bi s tekočega traku prihajalo 7500 Fiskerjevih avtomobilov na mesec.

Hoče bo torej bržkone treba vključiti v proces proizvodnje kakega drugega avtomobila. Direktor David Adam ni bil dosegljiv za Dnevnik, zato ni jasno, kakšne načrte ima uprava. »V sedanjem obdobju družba Magna ne načrtuje medijskih aktivnosti,« je na naše zaprosilo za pogovor z direktorjem odgovorila agencija Pristop.

Marca je Adam dejal, da si zelo prizadevajo dobiti nove naročnike. S kom se pogajajo, ni hotel razkriti. V aktualnih razmerah ostaja tudi neznanka, kdaj in ali nameravajo udejanjiti drugo in tretjo fazo slovenskega industrijskega obrata Magna Nukleus v Hočah, ki vključujeta proizvodnjo karoserij in sestavljalnico vozil. Z novima objektoma bi lahko v Magni sestavili 540 vozil na dan, kar pomeni 158.220 vozil na leto. Proizvodnja naj bi potekala v treh izmenah po sedem in pol ur na dan, šest dni na teden, torej od ponedeljka do sobote. Okoljevarstveno soglasje za širitev tovarniškega kompleksa je postalo pravnomočno že lani. 

Priporočamo