Gradbinci, ki kopljejo predore na trasi drugega železniškega tira med Divačo in Koprom, so včeraj ob prvem in najdaljšem (6714 metrov) izmed sedmih predorov slavnostno odkrili kapelico sv. Barbare. Sveta Barbara naj bi bila zaščitnica predorskih delavcev. Ob tej priložnosti so ministrica za infrastrukturo – in tudi botra prvega predora na trasi – Alenka Bratušek, direktor družbe 2TDK Pavle Hevka, prvi nadzornik Kolektorja Stojan Petrič in direktor Kolektorja CPG Kristjan Mugerli pozdravili prisotne, pohvalili napredek pri zahtevnem projektu in se poklonili tradiciji z odkritjem kapelice s kipcem zaščitnice. Na govorniškem odru pa ni bilo predstavnika Kolektorjevega partnerja, Başarja Ariogluja iz družbe Yapi Merkezi, ki je sicer tudi častni konzul Republike Slovenije v Carigradu. Slednji je pričakoval, da bo ob slavnostnem dogodku tudi sam imel priložnost povedati nekaj vljudnostnih besed, in si je zato pripravil govor.
Solidarnost s Turčijo le v besedah
Dogodek se je začel z minuto molka za prizadete po potresu v Turčiji. Stojan Petrič je napovedal, da bo Kolektor prek konzula v Turčiji daroval 20.000 evrov za pomoč. »Potres v Turčiji in Siriji je še povečal simboliko današnjega dogodka, odkritja kapelice sv. Barbare,« je bila čustvena tudi ministrica Alenka Bratušek.
»Spoštovanje tradicije postavitve kapelice sv. Barbare nam pomeni veliko, še več pa nam pomeni zaščita naših zaposlenih, sodelavcev in partnerjev pri gradnji tako zahtevnega projekta,« je rekel Kristjan Mugerli.
»Priznam, ponosen sem, da smo pridobili ta projekt,« je poudaril Petrič. »Drugi tir je referenca, ki nam bo omogočila pridobivanje tovrstnega dela tudi v tujini,« je dodal.
»Ta predor bo dvocevni, kar bo v ne tako daljni prihodnosti omogočilo dvotirnost trase drugega tira, to pa je vsekakor najbolj učinkovita in najbolj ekonomična različica gradnje tega dela železniške proge. Rast in razvoj celotnega obalnega območja, še posebej Luke Koper, namreč že zdaj kliče po čimprejšnji izgradnji drugega tira,« pa je povedal Pavle Hevka.
Kaj bi povedal Arioglu?
Na Dnevniku smo pridobili že spisan, a zamolčan govor Başarja Ariogluja: slednji bi na govorniškem odru povedal, da so od skupno 37,4 kilometra predorskih cevi do danes izkopali že 17 kilometrov in pri tem prehitevajo časovnico. »Naš cilj je predore končati v roku in prepričani smo, da nam bo uspelo,« je zapisal v pripravljenem govoru. Za konec bi se še zahvalil slovenskim reševalcem, ki so po potresu odpotovali na pomoč prebivalcem na prizadetih območjih. »To kaže na občutek solidarnosti med našimi narodi,« bi poudaril.
Arioglu torej ne bi povedal nič takega, kar se ne bi spodobilo za tovrstno slovesnost. Zakaj torej ni imel govora? Iz Kolektorja, kjer so organizirali celoten dogodek in sestavili dnevni red, so za Dnevnik odgovorili: »Nagovor na današnjem dogodku je izvedel vodilni partner v konzorciju pri izvedbi drugega tira železniške proge Divača–Koper in izvajalec del na omenjenem predoru, torej podjetje Kolektor CPG.« Na vprašanje, čigava odločitev je to bila, niso odgovorili.
Vendarle ne pred časovnico
Pa to, kar bi povedal Arioglu, drži? V 2TDK namreč že nekaj časa opozarjajo na zamude pri gradnji. Čeprav so še nedavno nameravali predlagati podaljšanje časovnice do konca leta 2026, zdaj predvidevajo – drugače, kot bi izpostavil Arioglu – da bodo dela končali do marca 2026 in ne do konca leta 2025, kot je predvideno v investicijskem programu, je ob robu slovesnosti dejal Hevka. Projekt se bo predvsem zaradi dražjih materialov in energentov tudi podražil za slabih 100 milijonov evrov (vlada naj bi o novelaciji investicijskega programa odločala minuli četrtek, a so točko prekinili). Hevka predvideva, da bo Evropska investicijska banka primaknila manjkajoča sredstva.