V proizvodni hali na območju »Marlesove« industrijske cone je bilo sredi delavnika nenavadno tiho. V njej se ni nič rezalo, žagalo ali varilo. »To ni potrebno, ker vse dele vozil naredijo partnerski dobavitelji po meri, po naših načrtih. Mi jih nato zgolj sestavimo,« je delovne razmere predstavil direktor Holger Postl. Na koncu proizvodne verige je stal vlakec z električno lokomotivo in vagonom. V kratkem ga bodo barvno ozaljšali. »S kupcem smo se dogovorili, da ga ne bomo prebarvali na zeleno,« se je hahljal.

Podjetje eVersum je v minulih letih »letelo« pod radarjem (mednarodne) medijske pozornosti. »Nismo želeli ponoviti napake nekaterih tujih podjetij, ki so javno dajala zelo ambiciozne napovedi, nakar se je izkazalo, da niso imela ničesar pokazati,« pravi direktor in soustanovitelj Postl. »Zdaj imamo dokončana dva modela vozil. Stranke si ju lahko ogledajo in preizkusijo. To nam daje samozavest, da postanemo novica.«

Intenzivno iščejo
strateške partnerje

Večmilijonski zagonski kapital je zagotovil menedžment podjetja, z lastnimi sredstvi in bančnimi posojili, razkrije Avstrijec. Zdaj, ko so tik pred začetkom serijske proizvodnje, bodo narasle potrebe
po dodatnih virih financiranja. »Smo v fazi intenzivnega tkanja strateških partnerstev,« razlaga direktor podjetja eVersum. »V sklepni fazi je dogovor s podjetjem iz Malezije, ki bi zagnalo licenčno proizvodnjo našega e-avtobusa. Sklepanje takšnih dogovorov je nujno, da postanemo resen igralec v tej zelo tekmovalni panogi.«

E-train se imenuje vlakec na električni pogon, ki so ga v Mariboru in Gradcu razvijali dobra tri leta. Na nedavnem javnem razpisu ga je kupila Mestna občina Maribor. Cena: 340.000 evrov. Nadomestil bo turistični vlakec Jurček. V njem bo prostora za 44 potnic in potnikov. Nekaj teh e-vozil so v prejšnjih mesecih sestavili in prodali v Avstrijo in Francijo. »Vozilo doseže hitrost 25 kilometrov na uro, baterija ima domet do 135 kilometrov, kar bi moralo zadostovati za en delovni dan v Mariboru,« razloži Egon Mežič, vodja oddelka električnih sistemov. Baterijo je možno napolniti v manj kot štirih urah. E-vlakec je kakopak nišni proizvod. Namenjen je za prevoz potnikov po mestnih središčih, tematskih parkih, živalskih vrtovih.

V mnogo bolj tekmovalen segment vstopajo z modelom e-shuttle, ki ga bodo strokovni javnosti prvič predstavili v začetku novembra na sejmu v Birminghamu. »E-shuttle je dolg dobrih osem metrov, je torej za štiri metre krajši od klasičnega avtobusa. Ta segment pri dizelskih vozilih sploh ni bil zaseden, ker bi bili proizvodni stroški približno enako visoki kot pri 12-metrskem avtobusu,« pripoveduje Postl, ki je pred leti prišel v Slovenijo, ko je zasedel položaj direktorja podjetja Tam Europe. »Sodobni trendi mobilnosti so sočasno ustvarili veliko povpraševanje po manjših, energetsko varčnih avtobusih.«

Inovacije so skrite pod karoserijo

E-shuttle že na prvi pogled ni videti kot običajen avtobus, bolj je podoben napihnjenemu potniškemu minibusu, kot sta denimo Volkswagen transporter ali Mercedes sprinter. Ključne inovacije v e-shuttlu se skrivajo pod karoserijo. »Pri vozilih na električni pogon je največji izziv, kako jih narediti čim bolj energetsko učinkovita,« pravi Mežič.« »Baterije smo pospravili v prag, vozilo ima zelo varčno klimatiziranje, streha omogoča namestitev solarnih celic. Tu je tudi poseben avtomatski menjalnik s štirimi prestavami, ki ga doslej ni vgradil še noben evropski konkurent in ki omogoča do 50-kratno povečanje navora.« Obenem so avtobus zasnovali tako, da je možno enostavno štirikratno povečati zmogljivosti baterije ali vgraditi vodikovo celico. »Ustvarili smo nekaj, česar tržišče
še ni videlo,« je ponosen Postl. V prihodnji letih nameravajo nabor vozil razširiti še z večjim avtobusom in tovornjakom.

Letos imajo sklenjene posle za prodajo 25 avtobusov. Kupci prihajajo iz Avstrije, Švice, v teh dneh si obeta podpise pogodb z interesenti iz Aten in Portugalske. Zanimanje
za v Sloveniji in Avstriji razvit avtobus sta pokazali tudi mesti Maribor in Ljubljana.

V avtomobile vgrajujejo
dele iz pralnih strojev

Razvoj in proizvodnja motoriziranih vozil se soočata z velikimi težavami zaradi pomanjkanja elektronskih komponent. Zalog ni, čakalne dobe se daljšajo. Kako se v teh razmerah znajdejo v podjetju eVersum? »Že v osnovni zasnovi vozila predvidimo alternativne rešitve z različnimi komponentami,« odgovori Mežič. V panogi krožijo številne anekdote, med drugim ta, da so nekateri avtomobilski proizvajalci množično nakupovali pralne stroje, da so se dokopali do potrebnih redkih komponent. »Dandanes si ne bi kupil novega avtomobila, v njem so morda čipi sumljivega izvora,« se muza vodja razvoja električnih sistemov.

Mežič ponosno razkaže še svoj razvojni oddelek. »Programska oprema je skoraj 100-odstotno plod našega dela,« se pohvali. Eden izmed pomembnih sodelavcev prihaja iz Bolgarije. V prihodnjem letu namerava eVersum izdelati do 70 e-avtobusov, zato bodo število zaposlenih zlagoma povečevali s 40 na vsaj 70 ljudi. »Poleg monterjev iščemo predvsem inženirje, elektrotehnike, informatike,« iskani kadrovski profil opiše direktor. 

Priporočamo