Upravne enote bodo vloge za izdajo dovoljenj za prebivanje in delo turškim delavcem, ki se bodo zaposlili v podjetju Yapi Merkezi, obravnavale prednostno. Tako naj bi čim hitreje zapolnili vrzel, ki je na gradbišču drugega tira nastala s prekinitvijo pogodbe podizvajalcu Türkcan zaradi kršitev pravic delavcev. So si vlada, ministrstvo in 2TDK s tem umili roke?
Z gradnjo drugega tira železniške povezave Divača–Koper se zaradi lovljenja pogodbenih rokov mudi, ozko grlo pa je zagotavljanje zadostnega števila delavcev. Izvajalec, turško podjetje Yapi Merkezi oziroma njegova slovenska podružnica, ki je del širšega konzorcija izvajalcev, namerava zaposliti še dodatne delavce, državljane Turčije. Da bi izdajanje (in podaljševanje) enotnih dovoljenj za prebivanje in delo potekalo hitreje, je vlada sklenila, da morajo upravne enote vloge obravnavati prednostno, saj za to obstaja javni interes države.
Kadrovska vrzel je nastala po tem, ko je Yapi Merkezi konec minulega leta zaradi kršitev pravic delavcev prekinil pogodbo s podizvajalcem, podjetjem Türkcan, ki ima prav tako svojo slovensko podružnico. »Zaradi odhoda Türkcanovih delavcev bo treba zagotoviti dodatne kadrovske kapacitete za nemoteno nadaljevanje del pri projektu,« so priznali tudi na infrastrukturnem ministrstvu.
Na izkoriščanje delavcev pri podizvajalcu so že pred časom opozorili v Delavski svetovalnici, ki je oktobra lani podala kazensko ovadbo tako zoper podjetje Türkcan kot Yapi Merkezi. Delavci Türkcana naj bi mesečno delali po 300 do 372 ur, pri čemer naj za svoje delo ne bi bili plačani v celoti, saj naj jim ne bi bili obračunani vse nadure in dodatki.
Kaj bo z izigranimi delavci?
Finančna uprava RS je sporočila, da za te delavce ne razpolaga s podatki o obveznih prispevkih za socialno varnost iz delovnega razmerja. »Ne vemo, kje so zdaj ti delavci niti kaj se dogaja z njimi, ali so dobili odpoved, ali so jih poslali nazaj v Turčijo,« je zaskrbljen Goran Lukić. Neuradno naj bi šlo za približno sto delavcev. V zadnji potezi vlade v Delavski svetovalnici vidijo poskus, da se kršitve pravic teh delavcev pometejo pod preprogo. Vladi očitajo, da v imenu javnega interesa privablja nove delavce, medtem ko se njihove predhodnike očitno pošilja nazaj v Turčijo, ne da bi se jim v celoti poravnale njihove terjatve. »Ali je javni interes gradnje drugega tira nad javnim interesom spoštovanja pravic delavcev?« je predsednika vlade vprašal Lukić, prepričan, da gre tudi za vprašanje odgovornosti glavnega izvajalca in investitorja – navsezadnje gre za državni infrastrukturni projekt, celo največji v državi.
Ne na ministrstvu za infrastrukturo ne v podjetju 2TDK, ki je investitor, na naše vprašanje glede prevzemanja odgovornosti za odpravo krivic delavcem pri podizvajalcu niso neposredno odgovorili.
Na ministrstvu odločitev vlade za prednostno obravnavo vlog za izdajo delovnih dovoljenj vidijo kot ukrep, ki naj bi pripomogel k pravočasni izvedbi projekta, obenem pa tudi v prihodnje preprečil, »da bi izvajalec imel kakršno koli motivacijo, da se zateka k nezakonitim in etično spornim praksam, ki bi vodile do kršitve pravic delavcev, zlasti pravice do počitka in pravice do ustreznega plačila za opravljeno delo«. Do kakršnih koli kršitev pravic delavcev imajo sicer »ničelno toleranco«, še pristavljajo.
2TDK zahteva dokazila o poplačilu
Tudi na 2TDK zadevo jemljejo »skrajno resno«, zato so sprejeli vse ukrepe, ki jim jih dopuščata zakonodaja in sklenjena pogodba o glavnih gradbenih delih. Ob tem pa dodali dvoje: da gre pri kršitvah za delovno razmerje med delavcem in podizvajalcem, za katero je pristojen inšpektorat za delo, pa tudi, da ne morejo urejati medsebojnih pravnih razmerij med podjetjema Yapi Merkezi in Türkcan. Kljub temu so podjetje Yapi Merkezi pozvali k opredelitvi do očitanih kršitev, zahtevali dokazila o njihovi odpravi in opozorili tudi na skrajen ukrep – morebitno razvezo pogodbe, za kar se je Yapi Merkezi nazadnje tudi odločil. »Yapi Merkezi je naročnika obvestil, da je bil zaradi večkratnih opozoril in kršitev zakonodaje Republike Slovenije s strani svojega podizvajalca primoran uporabiti najstrožje pogodbeno določilo in pogodbo odpovedati,« so pojasnili na 2TDK. Na naše dodatno poizvedovanje pa so dodali, da so podjetje Yapi Merkezi pozvali, naj poskrbi, da bo podizvajalec Türkcan zagotovil plačilo nespornega dela dolgovanih zneskov delavcem. »Družba 2TDK zahteva tudi dokazila o plačilu nespornega deleža.«
Ali bodo zahtevali poplačilo oziroma sami poplačali delavce svojega podizvajalca in jih morda tudi prevzeli, smo zato vprašali podjetje Yapi Merkezi, ki bo prevzelo delo podjetja Türkcan, a se (še) niso odzvali. Zato tudi ni jasno, koliko delavcev naj bi zaposlili na novo oziroma koliko vlog za delovna dovoljenja je bilo podanih na upravnih enotah.
»Trenutno je za delavce na drugem tiru odprtih 23 zadev, osem jih je nepopolnih, 15 pa v delu,« odgovarja Marko Baša, načelnik upravne enote Postojna, na območju katere v posebnem kampusu prebiva glavnina turiških delavcev, ki gradijo drugi tir. Po vladnem sklepu o prednostni obravnavi bodo vloge obravnavali oziroma o zadevi odločili takoj, ko bo posamezna vloga popolna in pridobljene listine vseh drugih organov, ki so vključeni v postopek.
Inšpektorji za delo pogosto na drugem tiru
Na Inšpektoratu RS za delo so nam pojasnili, da so pri podizvajalcu Türkcan, podružnica Ljubljana, od leta 2022 do danes opravili 19 inšpekcijskih pregledov, pri katerih so odkrili 15 kršitev ter izdali osem ukrepov (od tega dvakrat prekrškovno odločbo z izrekom globe, štirikrat upravno odločbo in dvakrat opozorilo).
Na področju delovnih razmerij je inšpektorat izdal dve prekrškovni odločbi z izrekom globe (dvakrat 1500 evrov pravni osebi in dvakrat 500 evrov odgovorni osebi) zaradi oviranja inšpekcijskega postopka. Inšpektorat je delodajalcu namreč naložil dostavo dokumentacije (razporede delovnega časa, odredbe o opravljanju nadurnega dela, dokazila o vročanju plačilnih list delavcem, dokazila o izplačilu regresa ...), ki pa je še vedno ni prejel. Zaradi neplačila so bile omenjene globe poslane v izterjavo na Furs. Prekrškovni odločbi so tudi neuspešno poskušali vročiti odgovorni osebi. Pošiljka je bila namreč vedno vrnjena; podobno se dogaja še danes.
Inšpektor je delodajalcu izdal tudi ureditveno odločbo, da mora sprejeti splošni akt, v katerem bo opredelil dnevni in tedenski delovni čas, razporeditev delovnega časa in pogoje za začasno prerazporeditev delovnega časa. Zaradi ugotovljenih nepravilnosti s področja varnosti in zdravja pri delu pa je bila delodajalcu izdana upravna ureditvena odločba. Pri delodajalcu Yapi Merkezi je inšpektorat od leta 2021 do danes opravil 49 inšpekcijskih nadzorov. Ugotovil je 22 nepravilnosti, med drugim so se nanašale na izplačilo regresa, predvsem pa na vodenje evidenc o delovnem času, ki jih na deloviščih niso imeli. Z upravno ureditveno odločbo so mu (še na podlagi starega zakona o evidentiranju delovnega časa) odredili, da mora voditi evidenco o delovnem času. Prav tako je bil v zvezi s tem že uveden prekrškovni postopek. Skupno je inšpektorat podjetju Yapi Merkezi izdal 12 ukrepov, od tega šest upravnih ureditvenih odločb, dva opomina ter štiri opozorila. Nekateri postopki pri obeh delodajalcih še niso zaključeni.