Čeprav sta na javnem razpisu izbrana izvajalca postavila vse dogovorjene avtocestne table, ki bi sproti obveščale voznike o vse bolj burnem dogajanju na ljubljanskih vpadnicah, te še vsaj 16 mesecev ne bodo delovale. V Darsu namreč nimajo vmesnika, prek katerega bi nove table povezali z Darsovim centralnim sistemom.

 

Prihodnji teden se izteka pogodba, ki jo je Družba za avtoceste (Dars) sklenila s konzorcijem družb Iskratel in GVO. Družbi bi morali za 6,5 milijona evrov (oziroma za skoraj osem milijonov evrov z vključenim davkom) postaviti LED-signalizacijske table na ljubljanskih vpadnicah. V imenu Darsa sta pogodbo novembra 2021 podpisala nekdanji predsednik uprave Valentin Hajdinjak in nekdanji član uprave Peter Gašperšič. Pogodba, ki je bila podpisana za obdobje dveh let, v tem trenutku nima sklenjenega aneksa, ki bi njeno veljavnost podaljšal, pa vendar signalizacijske table še ne delujejo. Nad cesto stojijo kovinske konstrukcije oziroma portali z nedelujočimi tablami. Zakaj LED-table na ljubljanski obvoznici voznikov še ne obveščajo o dogajanju na cestah, čeprav so postavljene in se pogodba izteka?

Manjkajoči vmesnik

V Darsu so pojasnili, da sta pogodbena izvajalca resda postavila vse nove znake spremenljive prometne signalizacije, tako imenovane LED-table. Gre za 22 znakov z veliko informacijsko tablo na avtocestnih portalih, 17 manjših znakov na portalih, 13 znakov ob cestišču in še dodatnih 16 majhnih tabel. Čeprav sta izvajalca postavila vse pogodbeno dogovorjene znake, pogodbe še nista v celoti izpolnila. A ne po svoji krivdi, kot je mogoče razbrati iz pojasnil avtocestnega upravljalca.

 

Pogodba predvideva, da izvajalca vse table tudi testirata in povežeta v Darsov nadzorni center, šele nato jih lahko predata v uporabo avtocestnemu upravljalcu. Toda izvajalca tabel nista mogla testirati, ker jih nista mogla povezati v Darsov nadzorni center. Manjka namreč vmesnik.

Na Darsu so nekoliko abstraktno zapisali le, da »pogoji za testiranje nove opreme z integratorjem v obstoječi grafični vmesnik v nadzornem centru niso bili izpolnjeni zaradi odločitve investitorja, da se oprema priključi na obstoječi centralni sistem, pri čemer pogodba za integracijo v obstoječi centralni sistem še ni sklenjena«. Na Darsu namreč ta čas nimajo vmesnika za izmenjavo podatkov med pravkar postavljenimi avtocestnimi LED-tablami in Darsovim centralnim sistemom za nadzor in vodenje prometa v nadzornem centru. Šele po sklenitvi pogodbe z Iskratelom in GVO so se na Darsu namreč odločili, da bodo opremo priključili na obstoječi centralni sistem (kam so jo nameravali priključiti pred tem, iz javno objavljene dokumentacije ni razvidno), in ta čas z razpisom iščejo izvajalca, ki bi izdelal, nadgradil in vzdrževal manjkajoči integracijski vmesnik. Ta bo omogočil komunikacijo med tablami in nadzornim centrom. Javni razpis za vmesnik bo zaključen 7. decembra. Tako že postavljene table, ki bi bile v pomoč voznikom in jih sproti obveščale o dogajanju na cestah, ne morejo začeti delovati, saj se se ne morejo povezati s centralnim sistemom, dokler Dars ne izbere dobavitelja, ki bi izdelal in omogočil vmesnik.

Še 16 mesecev

Dars tako z izvajalcema, ki sta postavljala LED-table, to sta GVO in Iskratel, ta čas sklepa aneks, ki predvideva podaljšanje roka za izvedbo naročila na 40 mesecev (z obstoječih 24), četudi table na portalih že stojijo. Dodatnih šestnajst mesecev bodo potrebovali, da nabavijo manjkajoči vmesnik in preko njega novo nadcestno opremo na ljubljanskih vpadnicah povežejo z Darsovim nadzornim centrom.

Dars sicer sklenjena pogodba (delno) varuje pred zamudami, za katere bi bil kriv pogodbenik: ta mora Darsu za vsak zamujeni dan, ki ga pridela do končne predaje vseh LED-tabel na ljubljanskih vpadnicah, Darsu plačati pol odstotka pogodbene vrednosti, to pomeni 40.000 evrov z davkom. Najvišja pogodbena kazen, ki jo lahko Dars zaračuna izvajalcu, znaša desetino vrednosti posla oziroma 800.000 evrov z davkom. A ta pogodbena kazen velja zgolj v primeru, ko je za zamude odgovoren izvajalec. V primeru manjkajočega vmesnika pa je odgovornost za zamudo na strani naročnika, torej Darsa.

Priporočamo