Ovekovečeni trenutek je izjemen, saj ujame bistvo protestov, ki so Srbijo zajeli po tragičnem padcu nadstreška na železniški postaji v Novem Sadu lanskega novembra. Na protestu, na katerem je bilo vsaj sto tisoč ljudi, so študentski redarji v nepregledni in – vsaj za srbski režim – neobvladljivi množici v trenutku vzpostavili prostor za nevesto. Novinarji radi zapišemo, da so protesti zaradi padlega nadstreška v Novem Sadu zajeli vse pore srbske družbe in številne institucije. Tudi poroka je institucija – in blokadi se ni pridružila tako, da bi prekinila protokol, ampak je postala del protesta.
Protest v Kragujevcu 15. februarja, na srbski dan državnosti, je bil četrti veliki protest v podporo študentom, ki so blokirali skoraj vse univerze pa tudi srednje in osnovne šole v državi. Zahtevajo predvsem to, da se razkrije vsa dokumentacija o prenovi železniške postaje v Novem Sadu, in konec korupcije, v zadnjih mesecih pa nekatere fakultete pozivajo tudi k predčasnim volitvam.
To so neprijavljeni in nezakoniti protesti, rad obtožuje srbski predsednik Aleksandar Vučić, ki je mesece žugal, da se bodo ti protivladni in po njegovi oceni brezvladni protesti spremenili v kaos spričo nepregledne množice. Redarji zato na protestih z železno disciplino vzdržujejo red. Če bi morali posredovati reševalci ali bi prišlo do kakšne druge urgentne zadeve, lahko v sekundi vzpostavijo varnostni koridor. Kot je očitno v primeru neveste, pa naredijo izjemo tudi za druge neodložljive obveznosti. Gospa v poročni obleki je ravno sklenila zakon, nezakoniti zbor pa je njen zakon spoštoval bolje, kot bi ga verjetno država. Če bi bil to prijavljen protest, bi na obronkih stala policija in poročna procesija se trgu verjetno ne bi niti približala.
64 fotografov, 248 fotografij, 8 držav
Fotografijo neveste na protestu je izbrala strokovna žirija na osnovi fotografij 64 avtorjev iz osmih držav regije. Za nagrado so nominirali 248 fotografij. Dnevnikova fotografija je bila izbrana za najboljšo.
Da je Dnevnikov fotograf na srbskih protestih naredil fotografijo leta po izboru srbske agencije, je izjemen uspeh. Verjetno ni fotografa v regiji, ki ne bi fotografiral protestov, ki se vlečejo že krepko dlje kot pol leta. To je zasluženo priznanje tako našemu fotografu kot tudi uredništvu Dnevnika, ki se mu v času hipnega posredovanja podob in besed prek družbenih omrežij še vedno zdi vredno pošiljati ekipe na oddaljene lokacije.
Ti protesti so sicer nadvse fotogenični, po mnenju nekaterih celo preveč. Kritike protestov se nanašajo tudi na njihovo karnevalskost in sproščenost. Da so protesti postali teater, ki ne bo ničesar spremenil, ampak so namenjeni le temu, da se ljudje pokažejo in zabavajo ter da so navdušeni nad samimi seboj. Na drugi strani so argumenti, da ni izjemno le to, kaj želijo protestniki doseči, ampak tudi, kako so se tega lotili. Da so dogodki brez organizatorja in vodij ter brez jasnega cilja tako dobro in organsko organizirani. Da ne gre za to, da spremenijo državo, ampak odnos posameznika do države in družbe.
Konstruktivna napaka
Fotografi in novinarji smo sodelavci – malo pa tudi tekmeci. Prvi zehajo, ko se v temnem kotu preveč razgovorimo s slabo osvetljenim virom o neki že slišani temi. Drugi včasih zavijamo z očmi, ko se išče še stoti popolni kader. Prvi poskušajo ujeti podobo, drugi skozi besedo posredovati vtis. Pri tem je vedno neko tekmovanje, ali bo beseda pomagala podobi ali podoba besedi. V tem primeru je nedvomno zmagal Cjuha, in to zasluženo!
A novinar ni čisto brez zaslug za to zdaj že ikonično fotografijo. Naredil je namreč zelo konstruktivno potezo: popolnoma je izgubil orientacijo. Cjuhi je sporočil, da se dobita pri slikovitem obokanem mostu pred tovarno Zastava oružje. Novinar je prišel do nekega mostu, ki se mu je zdel enak, a ni opazil, da na drugi strani mostu ni ikoničnega pročelja Zastavine tovarne. Ko Cjuhe ni bilo, se je novinar jezil, ta pa se je branil, da strumno čaka pred omenjenim mostom. Novinar je počasi ugotovil, da je za približno pol kilometra zgrešil dogovorjeno lokacijo. Fotograf pa ni bil nič jezen, saj je namesto na kolega naletel na nevesto. Tako včasih nejasni novinarjevi napotki ustvarijo negodovanje. Včasih pa pogoje za fotografijo leta.