Direkcija za infrastrukturo je konec julija lani z družbo Siemens Mobility podpisala 26,8 milijona evrov vredno pogodbo za povečanje prepustnosti proge Ormož–Hodoš z vgradnjo tako imenovanih avtomatskih progovnih blokov (APB) in ureditvijo nivojskih prehodov proti Središču ob Dravi. A do izvedbe ni prišlo. Pred nedavnim, osem mesecev po sklenitvi pogodbe, je direkcija od pogodbe enostransko odstopila.
Poteza je dokaj nenavadna, saj ni šlo za kršitev določil pogodbe. Na ministrstvu za infrastrukturo so pojasnili, da so razlog za odstop od pogodbe ukrepi po lanskih avgustovskih poplavah. Po interventnem zakonu o odpravi posledic ujme so namreč lahko odstopili od pogodb, ki niso več prioriteta. Preseneča pa, da so z enostransko odpovedjo čakali kar osem mesecev od podpisa pogodbe in jo odpovedali domala zadnji dan, ko jim je zakon to še omogočal. Na vprašanji, ali bodo morali zaradi odstopa plačati Siemensu penale oziroma odškodnino in koliko ta znaša, nam na ministrstvu niso odgovorili.
V družbi Siemens Mobility so bili nad pošto, ki so jo prejeli z direkcije, šokirani. Kaj takega se jim še ni zgodilo. Pričakovati je, da bodo zahtevali povračilo škode, a o tem ne želijo govoriti. »Direkcija Republike Slovenije za infrastrukturo nam je poslala enostranski odstop od pogodbe za APB na progi Ormož–Hodoš in nivojske prehode na odseku železniške proge Ormož–Središče ob Dravi. To je za nas velika sprememba, saj smo bili pogodbeno obvezani za izvedbo pripadajočih del. V prihodnjih dneh bomo analizirali odločitev direkcije za infrastrukturo in podrobno ocenili trenutno situacijo. Zato trenutno ne moremo povedati več,« je na kratko pojasnil Aleš Napast, direktor ljubljanske družbe Siemens Mobility, ki v tej pogodbi sodeluje v konzorciju s Siemens Mobility z Dunaja.
Z navideznimi postajami
do dvakrat večje pretočnosti
Po drugi strani na direkciji za infrastrukturo zdaj pripravljajo javno naročilo za nadgradnjo signalnovarnostnih naprav in vgradnjo avtomatskih progovnih blokov za progo proti Primorski; zadevo označujejo kot nujno. »Zaradi zagotavljanja potrebne prepustnosti proge Ljubljana–Divača po zgraditvi drugega tira Divača–Koper je nujno treba izvesti nadgradnjo signalnovarnostnih naprav. Zato je za odsek Borovnica–Divača v pripravi javno naročilo, vključno z izvedbo avtomatskih progovnih blokov,« napovedujejo na ministrstvu, ki ga vodi Alenka Bratušek. Zakaj je direkcija lani sploh sklenila pogodbo s Siemensom Mobility za progo pri Ormožu, če je nujen odsek drugje, ni povsem jasno.
V Slovenskih železnicah potrjujejo, da je nadgradnja proge s sistemom avtomatskih progovnih blokov najbolj nujna prav na odseku Ljubljana–Divača. Ta proga je že zdaj najbolj zaseden in najmanj pretočen del omrežja. Še precej bolj obremenjena bo z drugim tirom, ko bo med Divačo in Koprom lahko vozilo dvakrat več vlakov kot danes. »Sistem avtomatskih progovnih blokov bo omogočil, da bo lahko po progi Ljubljana–Divača namesto sedanjih 150 vlakov zapeljalo 300 vlakov na dan,« je razložil Dušan Mes, generalni direktor Slovenskih železnic. Avtomatski progovni blok je, če poenostavimo, nekakšna navidezna vmesna »postaja«, ki jo vgradijo med dvema železniškima postajama. Na sedanji progi mora denimo vlak v Postojni vedno počakati, da vlak pred njim prečka naslednjo postajo Rakek, preden lahko spelje s postaje. Tehnologija avtomatskih progovnih blokov, ki se vgradi na progi na sredini med postajama, pa pomeni, da lahko vlak iz Postojne spelje že, ko vlak pred njim prečka signal na tej navidezni vmesni postaji in ne šele po postaji Rakek. Frekvenca vlakov je tako dvakrat večja. Po grobih ocenah Slovenskih železnic bi naložba na celem odseku Divača–Ljubljana stala približno 60 milijonov evrov. To tehnologijo pa zagotavlja prav Siemens.
2TDK pred pogajanji
s Siemensom
APB-naprave bodo prav tako vgradili tudi na drugi tir Divača–Koper; te so bistvene za pretočnost nove proge, da bodo lahko vlake iz pristanišča in vanj varno pošiljali drugega za drugim. Na javni razpis investitorja 2TDK za APB-naprave se je prijavila družba Siemens Mobility kot edini ponudnik. Tehnologijo bi vgradila za 6,2 milijona evrov, a je družba 2TDK v začetku aprila njeno ponudbo zavrnila kot nedopustno, ker je ponudbena cena višja od denarja, ki ga ima 2TDK na voljo. V prihodnjih tednih sledijo neposredna pogajanja o ceni s Siemensom; po naših informacijah so v 2TDK pred pogajanji nemalo v zadregi, potem ko je država odslovila Siemens za projekt pri Ormožu.