Zaradi zastojev na avtocesti in ljubljanski obvoznici so navigacijske naprave tuje voznike, željne oddiha na hrvaški obali, pripeljale tudi na lokalne ceste v prestolnici. V času prometne konice je zato tudi na teh cestah prišlo do gneče in zastojev, kar je razburilo marsikaterega domačega voznika.

Ko se je v zadnjih dneh na naših avtocestah povečal promet zaradi praznika v Avstriji in delu Nemčije in množičnega tranzita turistov, ki si bodo privoščili podaljšan konec tedna na morju, so na ljubljanski obvoznici nastajali zastoji. Navigacijske naprave, ki glede na trenutno prometno situacijo preračunavajo najboljše poti, so zato mnoge voznike poslale na obvoze po lokalnih cestah, kjer je posledično prav tako nastajala gneča. Po naših informacijah so navigacijske naprave tuje voznike pošiljale na »bližnjice« po Večni poti in Poti Rdečega križa. Nekateri naj bi, da bi se izognili zastoju na avtocesti zaradi nesreče pri Vrhniki, do tja vozili kar skozi Horjul.

Tudi v nekaterih drugih delih prestolnice v času povečanega dopustniškega prometa opažajo več vozil s tujimi registrskimi tablicami. Predsednik sveta četrtne skupnosti Šmarna gora Primož Burgar je dejal, da v njihovem okolišu relativno pogosto vidijo kopice tujih vozil, sploh če se kaj zgodi v predoru Šentvid. Po njegovih izkušnjah tujce navigacija najprej pelje skozi Tacen, saj je cesta od Vodic skozi Šmartno pod Šmarno goro do Tacna državna cesta. Ko tam nastane strnjena kolona vozil, pa navigacija očitno voznike pošilja še po cesti skozi Gameljne. »Seveda to za domačine ni prijetno, ampak vseeno poznamo še druge stranske ceste, po katerih lahko pridemo okoli, kamor pa tujcev navigacija ne pošilja,« je povedal Burgar.

Z gnečo zaradi navala tranzitnega prometa so se v minulih letih pogosto srečevali v občinah Piran in Metlika. V piranski občini, kjer so se tujci gneči na cestah Valeta–Sečovlje in Koper–Dragonja izogibali z vožnjo po tamkajšnjih lokalnih cestah in s tem oteževali življenje domačinov, so problematiko reševali na dva načina.

Na lokalne ceste so postavili prometne znake, da je po njih dovoljen samo lokalni promet, in dopolnilne table, da je zagrožena globa za nespoštovanje tega predpisa 200 evrov. Hkrati so ponudnikom navigacijskih sistemov poslali dopis župana Đenia Zadkovića, naj navigacijski sistemi voznikov ne usmerjajo na lokalno cestno mrežo. Spletni portal regionalobala.si je lani poročal, da naj bi jih ponudniki navigacijskih storitev uslišali in da posodobljeni navigacijski sistemi voznikov v primeru zastojev na državnih cestah ne usmerijo več na lokalne.

Prometni strokovnjak dr. Peter Lipar s fakultete za gradbeništvo in geodezijo meni, da bi država ponudnike navigacijskih sistemov morala čim prej zaprositi, naj algoritme nastavijo tako, da alternativne poti za tranzitni promet ne bodo vodile po lokalnih cestah. »Ne vem sicer, kako zelo odzivne so te družbe. A tudi v tujini so že uporabili te možnosti,« je zagotovil Lipar.

Navigacija ne pozna širine ulic

O namestitvi prometnih znakov, da gre za ceste, kjer je dovoljen le lokalni promet, je Lipar skeptičen. »Policija bi sicer potem imela pravno podlago za sankcioniranje. Ampak če bi ustavili tujca recimo na Celovški cesti, bi ta lahko rekel, da gre v Alejo nakupovat in ga policist ne bi mogel kaznovati,« je pojasnil. »To je sezonski problem, ki ga je v Ljubljani dodatno poslabšala obremenitev prometne mreže z gradbenimi deli,« je opozoril Lipar. Spomnimo, na obvoznici promet deloma ovirajo denimo prenova nadvoza na Podutiški cesti, gradnja polnega priključka na Leskoškovi cesti. Po Liparjevih besedah pa je za ljubljansko prometno mrežo pomembna tudi delna zapora Bleiweisove zaradi gradnje kopališča Ilirija.

Lipar opozarja, da odvračanje tranzitnih voznikov z lokalnih cest ni dobrodošlo le zaradi težav, ki jih kolone vozil povzročajo lokalnemu prebivalstvu. Dobro je tudi za tujce. »Navigacija ne vključuje podatka o gabaritih cest in ne more vedeti, ali je kje kakšno oženje ceste in ali je kakšen ozek podvoz. Tujci slepo sledijo navigaciji in zaradi tega se vožnja za koga lahko konča tudi tako, da se zatakne v takšni ožini,« je omenil Lipar. Tovrstne zagate prežijo predvsem na voznike avtodomov, prikolic in širših tipov avtomobilov.

AMZS: Poletje zastojev

Da minuli dnevi nakazujejo, kakšno poletje nas letos čaka na naših cestah, opozarja Avto-moto zveza Slovenije (AMZS). Matic Zupančič iz AMZS-jevega informacijskega centra pričakuje, da bo še danes povečan promet v smeri proti Hrvaški, v nedeljo pa bo promet gostejši v nasprotni smeri. Vse poletje lahko vozniki ob petkih in sobotah pričakujejo povečan promet proti Hrvaški, ob sobotah in nedeljah pa iz Hrvaške proti Avstriji in Italiji. »Po ocenah, ki jih je Avto-moto zveza Slovenije pridobila od nekaterih partnerskih evropskih avtomobilskih klubov, naj bi bil to poletje – v primerjavi z rekordnim letom 2019 – promet na naših cestah povečan za pet do deset odstotkov,« so napovedali na AMZS.

Priporočamo