»Edina cementarna v Sloveniji gradi trajnostno prihodnost« in »Salonit Anhovo do ogljične nevtralnosti« – tako sta naslovljena dva v vrsti promocijskih besedil, ki so jih v podjetju Salonit Anhovo v zadnjem času objavili v slovenskih medijih. V oglasih napovedujejo trajnostno in ogljično nevtralno prihodnost ter zeleni prehod cementarne in sosežigalnice. »V strateškem načrtu družbe je jasno zapisano: do leta 2035 želijo postati ena izmed prvih ogljično nevtralnih cementarn v Evropi. Pomemben korak je že dosežen: v okolici cementarne je kakovost zraka dobra, zdravstveno stanje v občini Kanal ob Soči ne kaže posebnosti v primerjavi s preostalimi občinami v Sloveniji,« navajajo v enem izmed oglasnih besedil.
V civilni iniciativi Danes in društvu Eko Anhovo so prepričani, da so besedila zavajajoča. »Slovensko javnost želimo opozoriti, da gre za promocijske oglase, ki so naravnost neokusni, saj ustvarjajo izkrivljeno podobo ter odvračajo pozornost od tragedij in dejanskega dogajanja. Govoriti o brezogljični cementarni, o futuristični in oddaljeni prihodnosti, medtem ko v zrak spuščajo ogromne količine težkih kovin, živega srebra in policikličnih aromatskih ogljikovodikov, je posmehovanje okoliškim prebivalcem,« je dejal Miha Stegel iz civilne iniciative Danes.
Kaj so zamolčali
Ob prebiranju promocijskih besedil Salonita Anhovo lahko na primer ugotovimo, da izpostavljajo načrte o zelenem prehodu in brezogljični cementarni, a ob tem zamolčijo podatke o izpustih težkih kovin, živega srebra in drugih nevarnih kemikalij. Tudi načrtovana čistilna naprava, ki jo obljubljajo v podjetju, po besedah Stegla teh emisij ne bo zmanjšala. Poleg tega, kot opozarja, naj bi v podjetju gradnjo čistilne naprave pogojevali s povečanjem sežiga smeti. Povedano drugače: če jim bo država dovolila podvojiti letno količino sežiga odpadkov, so emisije pripravljeni zmanjšati, sicer ne.
Zavajajoče so med drugim tudi njihove trditve o dobri kakovosti zraka in zdravstvenem stanju v občini Kanal ob Soči. Slovenski zdravniki so namreč v zadnjih letih objavili več javnih pozivov, v katerih so opozorili na škodljive posledice sosežiga odpadkov in azbesta, ki so ga nekoč uporabljali v Salonitu Anhovo. Splošna zdravnica v Desklah Nevenka Mlinar je denimo pred časom postregla s primerjavo, da je samo v njeni ambulanti v zadnjih dvajsetih letih zaradi malignega mezotelioma zbolelo 82 ljudi, če pa bi bila njena ambulanta povprečna slovenska ambulanta, bi v tem obdobju zaradi mezotelioma zbolel manj kot en bolnik.
»Vemo, da se bodo smrti zaradi azbesta nadaljevale še vsaj dve desetletji, ne vemo pa še, koliko ljudi bo umrlo tudi zaradi trenutnega kurjenja odpadkov in onesnažene pitne vode,« je opozorila predstavnica društva Eko Anhovo Manuela Korečič. »Cementarna Salonit Anhovo naj nam neha dopovedovati, da nimamo problemov, saj s problemi živimo vsakodnevno, in naj neha namigovati, da je azbest stvar preteklosti. O zdravstvenih posledicah sosežiga odpadkov lahko govorijo le zdravniki, ne pa cementna industrija, ki je ena najbolj umazanih industrij,« je še dodala.
Včeraj zvečer so nam iz Salonita Anhovo odgovorili, da gre pri plačanih objavah v medijih za promocijske članke, ki so bili tudi označeni kot oglasna vsebina. Dodali so, da gre pri teh člankih za zakup oglasnega prostora, ki ga potrdi tudi uredništvo. »Ne gre za neko nenavadno prakso, saj se tovrstnih načinov obveščanja javnosti poslužujejo mnoga slovenska podjetja,« so zapisali. »Pri objavah v medijih dosledno spoštujemo temeljna pravila oglaševanja, da je le-to zakonito, dostojno, pošteno in resnično.« Navedli so še, da so maja in junija letos plačali objavo skupno devet člankov v sedmih medijih, medtem ko so v enakem obdobju lani plačali objavo 14 promocijskih člankov v 13 medijih. »Torej je bila letos frekvenca objav manjša kot pred enim letom in tudi glede na ostala obdobja v letu ni bilo bistveno več objavljenih vsebin na ta način,« so izpostavili.