Prvi vseslovenski preizkus novega sistema za obveščanje SI-Alarm, ključnega orodja za zaščito prebivalstva ob naravnih in drugih nesrečah, je razkril resne pomanjkljivosti in zastavlja številna vprašanja o zanesljivosti. Medtem ko so nekateri prebivalci na svoje mobilne telefone prejeli testno sporočilo z glasnim opozorilnim tonom, jih kar velik delež ljudi ni prejel, kar je povzročilo zmedo in zaskrbljenost. Dogodek je vrgel senco na projekt, ki velja za nujen in življenjsko pomemben mehanizem za krizno komuniciranje z državljani.
Državni sekretar na ministrstvu za digitalno preobrazbo Miroslav Kranjc, generalni direktor uprave za zaščito in reševanje Leon Behin ter Marko Stošicki iz Telekoma Slovenije so ob 16:30 dali izjavo za medije o preizkusu sistema SI-Alarm. Zakaj nekateri sporočila niso prejeli, bo moral po Behinovih besedah pojasniti eden od operaterjev.
»Naše sporočilo je bilo pripravljeno, poslano do izvajalca, to je Telekom Slovenije, in posredovano v predvideni obliki,« je povedal. Po njegovih besedah čakajo uradna pojasnila, kaj se je zgodilo pri operaterjih, ki sporočila posredujejo uporabnikom.
Nekateri uporabniki namreč sporočila niso prejeli. Razlog so bile po Behinovih besedah težave pri enem od operaterjev, ki so povzročile motnje tudi pri gostovanju drugih operaterjev. Za katerega operaterja gre, ni razkril. Številni uporabniki so sporočilo nato prejeli z zamikom, in sicer okoli 15.40.
Javnosti bodo zdaj podali pojasnila na izredni novinarski konferenci, sklicani pred sedežem Telekoma Slovenije.
Generalni direktor Uprave Republike Slovenije za zaščito in reševanje Leon Behin je danes sicer že odločno zatrdil, da je uprava svoj del naloge opravila brezhibno. »Naše sporočilo je bilo pripravljeno, poslano do izvajalca, to je Telekom Slovenije, in posredovano v predvideni obliki,« je poudaril in odgovornost preusmeril na telekomunikacijske operaterje.
Po njegovih besedah so za polom krive tehnične težave pri enem od operaterjev, čigar imena ni želel razkriti.
Te težave naj bi povzročile kaskadni učinek in motnje pri gostovanju uporabnikov drugih omrežij, kar pojasnjuje širok spekter nedosegljivih uporabnikov po vsej državi.
Testno sporočanje je namenjeno prav temu, da se preveri delovanje sistema in hkrati zazna napake. Velika večina uporabnikov je sporočilo prejela, a tam, kjer ga niso, bo treba napake odpraviti, je bil jasen Behin.
Incident pa ni razkril samo težav z dostavo sporočil. Uporabniki z operacijskim sistemom android so poročali o dodatnih, presenetljivih anomalijah. Pri mnogih se kljub prejemu obvestila ni sprožil predvideni prodoren alarmni zvok, kar bi v resnični nevarnosti popolnoma izničilo namen opozorila.
Izkušnje kažejo tudi digitalni razkorak – sistem se je bistveno bolje odrezal pri novejših mobilnih napravah z najnovejšimi posodobitvami, medtem ko so starejši modeli telefonov opozorila pogosto preprosto preskočili. Pri tem je treba opozoriti, da so imeli težave tudi uporabniki iPhone telefonov, posebej v primerih, ko telefon ni bil posodobljen.
Da je med ljudmi vladala precejšnja zmeda, potrjujejo tudi podatki uprave za zaščito in reševanje. V prvih tridesetih minutah po sprožitvi testa so na njihovih linijah zabeležili več kot 70 klicev zaskrbljenih uporabnikov.
Javnosti in novinarjem bosta pojasnila podala tudi državni sekretar na ministrstvu za digitalno preobrazbo Miroslav Kranjc in predstavnik Telekoma Slovenije Marko Stošicki, kar kaže na precejšnjo resnost problema.