Javna agencija za civilno letalstvo je na svoji spletni strani namreč objavila, da v skladu s priporočilom preiskovalnega organa CAA do nadaljnjega prepoveduje vse komercialne lete z baloni.

Rovanšek je v izjavi za javnost, v kateri je pojasnil vzrok prepovedi poletov, razložil, da zakon o letalstvu komercialno letenje toplozračnih balonov opredeljuje med posebne dejavnosti, za katere pa se prav tako uporabljajo členi, ki določajo postopke za pridobitev dovoljenja.

Poudaril je, da je služba za preiskovanje nesreč varnostni organ, ki ne odkriva krivca, temveč ureja postopke za izboljšanje varnosti. Po njegovih besedah je prepoved komercialnega letenja toplozračnih balonov varnostni ukrep. Sedaj pa lahko vsi, ki se s to dejavnostjo ukvarjajo, na pristojno agencijo vložijo vloge in pridobijo spričevalo. S pridobitvijo dovoljenja bodo izkazali, da so sposobni varno izvajati komercialno dejavnost prevoza potnikov, je razložil Rovanšek. Ob tem je tudi potrdil, da je proizvajalec v četrtek ponesrečenega balona podjetje Lindstrand.

(Foto: Bojan Velikonja)

Predsednik varnostne komisije letalske zveze Miha Repovž je sicer pred dnevi za STA pojasnil, da se v Sloveniji že več let govori in opozarja, da treba na področju jadralnega padalstva, balonarstva in ultralahkega letalstva nekatere stvari urediti.

Po njegovih besedah ima vsako podjetje, ki izvaja letalske storitve v komercialne namene, spričevalo. Manjša podjetja bi od države prav tako morala pridobiti nekakšno spričevalo ali dovoljenje, je menil Repovž, vendar za nekatera področja, denimo balonarstvo, jadralno padalstvo in polete v tandemu, to po zakonu ni obvezno, je razložil.

Na agenciji za civilno letalstvo bodo poostrili nadzor nad komercialnimi leti

Prepoved komercialnih letov po besedah direktorja agencije za civilno letalstvo Žige Kotnika velja do nadaljnjega. Vendar bodo storili vse, da bo ta prepoved čim krajša, saj jim je v interesu, da balonarstvo v Sloveniji zaradi nesreče ne zamre. A dokler preiskava poteka in dokler preiskovalec ne odredi drugače, ne morejo ravnati drugače, pravi.

Vsak ukrep, ki so ga morali sprejeti, na Javni agenciji za civilno letalstvo, kot je za STA dejal Kotnik, ocenjujejo kot nujen v tem trenutku, ker jim je preiskovalec letalskih nesreč tako priporočil. Na agenciji po njegovih besedah obžalujejo, da bodo "sankcije" zajele tudi balonarje, ki ravnajo po pravilih.

V tem času bodo preverjali vse tiste, ki opravljajo komercialne lete, oziroma jih bodo kontrolirati, ali upoštevajo to prepoved. Trenutno se dogovarjajo s policijo za vzpostavitev ustreznega sistema informiranja.

"Smo že v dogovoru s policijo, da bomo poostrili nadzor nad komercialnimi leti. Imeli bomo stalne aktivnosti, vezane na to," je dejal.

(Foto: Bojan Velikonja)

Kot je pojasnil, je komercialni let pogojen s plačilom. Če je nekdo drug ali potnik vplačal za ta prevoz, se to po Kotnikovih besedah smatra za komercialni let. "Pri športni dejavnosti pa balonar z licenco in 100 naletenimi urami lahko danes svoje prijatelje brez plačila normalno pelje," še razlaga Kotnik.

Da se ne bi dogajala plačila "na črno", pa bo moral vsak, ki se želi peljati z balonom, podati izjavo, da za navedeni polet ni plačal, je pristavil Kotnik.

Bolj poostreno zbirali informacije

Na agenciji bodo malo bolj poostreno zbirali informacije o teh letih. Sicer je na agenciji po besedah njenega direktorja zaposlenih 53 ljudi, od tega je trenutno usposobljenih 23 inšpektorjev, 17 pa se jih še usposablja.

Kotnik je sicer prepričan, da je letenje z baloni eden najvarnejših športov, zato bodo poskušali določene procedure bolj posodobiti.

Z novim letom prične veljati uredba EU o operacijah na letalstvu, od aprila pa velja uredba o licenciranju balonarskih pilotov. Zato bodo marca prihodnje leto spremenili zakonodajo s tega področja, je napovedal Kotnik. Kot je poudaril, bo bistvena novost kategorizacija balonov glede na velikost. Po drugi strani pa bosta tako kot v letalstvu potrebni operativna licenca in spričevalo letalskega prevoznika, ki bo postopke odrejal.

Nad ukrepom presenečen

Po besedah pilota balona Grega Trčka iz Balonarskega centra Barje pa vsak tak ukrep, kot ga je izdala agencija za civilno letalstvo, lahko negativno vpliva na mnenje državljanov o določeni dejavnosti, če zanj ni pravega razloga. Zato je nad ukrepom tudi sam presenečen, ob čemer pa meni, da bo ukrep odpravljen v nekaj dneh.

Po Trčkovem mnenju je sicer normalno, da so ljudje po tovrstnih nesrečah, kot je bila balonarska na Barju, bolj negativno naravnani do konkretne dejavnosti. S tem je odgovoril tudi na vprašanje, ali je imel po balonarski nesreči posamezne odpovedi letov.

Čas pa bo po njegovih besedah pokazal, ali bo tudi v prihodnje zaradi nesreče prihajalo do upada letov z baloni in s tem do upada dohodka balonarjev, ki opravljajo komercialne lete. Trček sicer podrobnih informacij o ukrepu agencije nima. Več pojasnil pričakuje na sestanku z agencijo, ki naj bi bil v torek.