Nekoč ste rekli, da se ne vračate na stara mesta. S kandidaturo za ljubljanskega župana delate prav to.

Predvsem sem držal besedo. Ko sem kandidiral na parlamentarnih volitvah, sem tudi povedal, da se kot poslanec ne vidim in da mi je blizu izvršilna funkcija. Je pa vračanje objektivno težje, kot je bilo kandidirati prvič in drugič. In to zaradi dveh razlogov. Ker so me mnogi videli na neki drugi funkciji in ker moji podporniki menijo, da bom tokratne volitve z lahkoto dobil. Zato se lahko zgodi nizka udeležba na volitvah.

Dolgo ste odlašali z odločitvijo glede kandidature in govorili, da mora priti neki impulz, da se boste lahko odločili. Kaj je torej odločilo, da boste ponovno kandidirali za župana?

Želim dokončati vse tisto, kar je bilo v Ljubljani napovedano. Drugi razlog pa je želja, da na lokalnih volitvah leta 2014 pokažemo Ljubljano kot zgled vsej Sloveniji.

Je tako težko biti poslanec?

Ne gre za vprašanje, ali je težko. Treba je uživati v svojem delu. Če hočeš biti uspešen, moraš biti pri svojem delu tudi srečen. Doslej sem bil vseskozi operativec. Sem pa vesel, da smo v teh dveh mesecih s kolegi iz Pozitivne Slovenije prišli do skupnega sklepa, da bomo delovali v korist države, da bomo podprli tisto, kar je dobro, in grajali tisto, kar je slabo. Razlika med nami in SDS je, da mi državi nikoli ne želimo slabo. Tudi za ceno svoje politične priljubljenosti ne. Naša filozofija je, da kar je dobro za državo, je dobro za našo stranko. To je naš prispevek k drugačni politiki. Bomo pa v prihodnjih dneh oblikovali vlado v senci. Tisti, ki bo zadolžen za določeno področje, bo spremljal, kaj se na tem področju dogaja, in nato opozarjal tako na dobre kot na slabe strani delovanja te vlade. Prav tako bomo dajali predloge, kako stvari izboljšati v dobro vseh. K sodelovanju smo povabili tudi drugo opozicijsko stranko in tiste stranke, ki jih ni v parlamentu, pa sodijo v levosredinsko opcijo. K sodelovanju bomo povabili tudi strokovnjake.

Torej ste povabili k sodelovanju tudi SD, Zares, LDS ... ?

Pa TRS (čakamo na pogovor), Demokratično stranko dela. Do sklepa o skupnem dežniku strank v opoziciji še ni prišlo, pogovori pa so stekli. Nekatere stranke imajo še volilne kongrese in je njihova odločitev odvisna tudi od teh.

Že veste, kdo bo v vladi v senci?

Področja bodo najprej razdeljena med poslance.

Nekateri vašo odločitev o ponovni kandidaturi za župana ocenjujejo kot neodgovorno do stranke.

Kritiki bodo vedno in to ne glede na to, kaj bom naredil. Če ne bi ponovno kandidiral za župana, bi eni rekli, da je to neodgovorno, drugi bodo rekli, da je neodgovorno, ker se vračam v Ljubljano. Zakaj pa naj bi bila kandidatura neodgovorna do stranke?

Stranka ima manj možnosti, da se gradi in postane dobro prepoznaven akter na državnem nivoju. Kdo bo kot predstavnik PS na primer nastopil v parlamentu, če bo prišlo do interpelacije ali do (ne)zaupnice vladi?

Sam mislim, da se bo stranka laže gradila, če bom župan Ljubljane. S tem, ko pokažeš tisto, kar znaš in delaš najbolje: učinkovitost, rezultate dela..., je to hkrati tudi odgovor, kako se gradi stranko. Rezultat dela v Ljubljani se lahko prenaša tudi na stranko. Za stranko bom vedno imel dovolj časa. Govorite o interpelaciji ministrom, vladi, naslednje vprašanje bo o predčasnih volitvah. Naše stališče je jasno: če se to zgodi, potem gre Sloveniji zelo slabo.

Ne boste vložili interpelacije, če bi minister oziroma vlada naredila res veliko napako.

Bomo. Upam pa, da v času krize tega ne bo. Drugače se Sloveniji slabo piše.

Pa dosedanje delo Janševe vlade napoveduje, da bo delala dobro?

Vlada mora imeti sto dni miru, da pokaže osnovne namene. Ko zdaj poslušam predstavnike vlade, se mi zdi, da vedno bolj uporabljajo moje stavke. Sicer zelo sramežljivo, pa vendarle. Ne govorijo več samo o varčevanju, temveč o tem, da 400 milijonov evrov privarčujejo, za 400 milijonov pa naj bi povečali prihodke v proračun. Prepričan sem, da bodo na koncu predlagali tudi dvig DDV, saj bo treba zapolniti državno blagajno. Sicer pa ukrepov te vlade še nismo videli, razen nekaterih kadrovskih menjav. Zdaj pričakujem rešitev za Primorje, pa za TEŠ 6...

V Pozitivni Sloveniji ni videti prepoznavnih kadrov, ki bi lahko vsaj nekoliko zapolnili vaš odhod iz parlamenta. Tudi iz drugih strank niste pridobili močnejših kandidatov.

Iz drugih strank smo dobili samo sedem kandidatov med 86, kolikor jih je kandidiralo na listi Pozitivne Slovenije, in šest jih bilo izvoljenih v parlament. Močne osebe, o katerih govorite, so izpadle iz parlamenta. LDS, Zares, SNS niso več parlamentarne stranke. Res smo kot poslanke in poslanci za zdaj manj prepoznavni, a to ne velja samo za PS, prvič v parlamentu je več kot petdeset poslancev. So se pa naše razprave že pokazale kot prave, tudi tista o vračanju ptička v staro jato.

Toda ta razprava ob imenovanju predsednika državnega zbora, torej v času, ko ste želeli pridobiti Viranta v koalicijo, ni bila ravno politično modra.

Sto izvedencev lahko najdete, ki vam bodo danes za nazaj povedali, kaj bi se zgodilo, če bi se zgodilo. Toda stvar je končana. Se pa sprašujem, ali se je kdaj doslej zgodilo, da bi kdo kandidiral za predsednika državnega zbora brez soglasja zmagovite stranke.

Bi pa, če bi zavrteli čas nazaj, podprli Boruta Pahorja za predsednika parlamenta?

Ne.

Tudi če bi bila cena neuspeh pri sestavljanju vlade? Tedaj je desnica začutila, da lahko vlado sestavi ona.

To ni bila cena. Tedaj so zgodbo medijsko uspešno zapakirali.

Vendar bi tedaj lahko podprli Boruta Pahorja ...

Zakaj pa, potem bi bili enaki kot drugi. V vsakem primeru pa bi plačali isto ceno.

Torej danes trdite, da možnosti sestaviti vlado pravzaprav niste imeli?

Da. Pa ne zaradi poslancev posameznih strank ali volilcev, temveč zaradi prvakov strank. Če pogodbo parafiraš in jo tudi kadrovsko uskladiš, naslednji dan pa podpišeš drugo pogodbo z manjšim izkupičkom, je stvar jasna.

Doslej so bili praviloma predsedniki strank bodisi v vladi bodisi v parlamentu oziroma so si prizadevali, da bi bili vsaj v parlamentu, saj se tako močneje sliši njihov glas.

S tem, kar smo dosegli v Ljubljani, smo pri ljudeh zgradili novo upanje in zmagali. Potem je prišlo do legalnega, ne pa tudi legitimnega razpleta, in to se bo poznalo na naslednjih volitvah. Državljani vedo, da so bili prevarani, izigrani. Če bom čez štiri leta še v kondiciji, bom šel mirno še enkrat na volitve. Upajoč, da v tem sedanjem mandatu državi ne bo šlo slabše.

Boste pa prihodnje državnozborske volitve verjetno teže dobili?

Prepričan sem, da bomo dobili še več glasov, ker ljudje ne bodo več pustili, da so izigrani.

Ni vaša tokratna kandidatura tudi dokaz, da gledate samo nase?

Ne. Če bi gledal samo na sebe, bi bil štirikrat na mesec v parlamentu in enkrat na mesec nastopal. Čez štiri leta pa imam pogoje za stranko, ki sedi v parlamentu desno od nas: za DeSUS. Vendar nisem politik, ki bi sedel v parlamentu osem, dvanajst let. Državljani so me izbrali z jasnim ciljem voditi vlado. Predsednik vlade zdaj pravi, da je cilj te vlade biti čez pet let na evropskem povprečju. Sam sem napovedoval, da bomo čez pet let med petnajstimi najboljšimi državami EU. Če vzamete, da v prihodnjih petih letih pridejo v EU Hrvaška in Srbija ter še nekatere države, ki bodo znižale povprečje, bomo mi zelo kmalu na evropskem povprečju. Sam mislim, da Slovenija res lahko postane najboljša država.

Preberite še članek iz tiskane izdaje Dnevnika: Zoran Janković si želi spet županovati