Komisija za preprečevanje korupcije v vmesnih ugotovitvah, s katerimi je seznanila tudi vlado in druge pristojne organe, med drugim v postopku priprave projektne dokumentacije za Teš 6 navaja več sumov kaznivih dejanj.

Sum storitve kaznivih dejanj

Med temi so, da je poslovodstvo Termoelektrarne Šoštanj (Teš) pri poslovanju z različnimi dobavitelji, s katerimi je bilo sklenjenih 10 pogodb v skupni višini 2,8 milijona evrov, v izogib pridobivanju soglasij nadzornega sveta Teša prikazovalo nižjo pogodbeno vrednost, pa tudi, da je v postopku zbiranja ponudb za nabavo glavne tehnološke opreme Alstomu omogočilo seznanitev s poslovnimi skrivnostmi konzorcija Siemens.

Hkrati sta nadzorni svet Teša in vodstvo Holdinga Slovenske elektrarne (HSE) po oceni komisije opustila dolžno skrbnost pri nadzorovanju poslovodstva Teša in izdaji garancij.

"Ministri" pred parlamentom zbirali davkoplačevalski denar za projekt Teš 6

To po mnenju komisije kaže na sume storitev več kaznivih dejanj posameznikov, in sicer izdajo in neupravičeno pridobitev poslovne tajnosti ter zlorabo položaja ali pravic. Za obe dejanji lahko po pojasnilih komisije skladno z zakonom o odgovornosti pravnih oseb za kazniva dejanja odgovarja tudi pravna oseba.

"Neustrezen nadzor, neodzivnost ..."

Ker glede omenjenih kaznivih dejanj potekajo predkazenski postopki, komisija ne more in ne sme podati dodatnih podrobnosti. Komisija je določeno dokumentacijo že odstopila Nacionalnemu preiskovalnemu uradu in Policijski upravi Celje, novemu specializiranemu državnemu tožilstvu pa namerava predlagati ustanovitev specializirane preiskovalne komisije po zakonu o kazenskem postopku.

Po ugotovitvah komisije je problematika Teša 6 v veliki meri tudi posledica "neustreznega nadzora, neodzivnosti, sistemske (ne)urejenosti in neusklajenosti državnih organov".

Po mnenju komisije so državni organi in politika, ko so se začeli pojavljati sumi posameznih nepravilnosti, ravnali "neusklajeno, netransparentno in z odlašanjem sprejemanja ključnih odločitev". Morebitna odločitev o nadaljevanju projekta pa mora po oceni komisije vsebovati "tako ukrepe za odpravo preteklih večjih in manjših nepravilnosti kot tudi vzpostaviti dodatne mehanizme, ki bodo zagotavljali ustrezno spremljanje, nadzor, dosledno transparentnost in izogibanje nasprotju interesov pri nadaljnjem izvajanju projekta".

Iz tiskane izdaje - Nad TEŠ še Durs: posredniki služili pri kupovanju računalniške opreme

Med izkazanim nasprotjem interesa in obstoju korupcijskih tveganj komisija navaja, da je poslovodstvo Teša v tehnično komisijo za izvedbo naročil med drugim imenovalo osebo, zaposleno v družbi CEE, ki je pripravila razpisno dokumentacijo za dobavo glavne tehnološke opreme, CEE pa je lastniško povezan z družbo Sol International, ki je poslovno povezana z Alstomom.

Kršitve določb s področja lobiranja

Poslovodstvo Teša je kasneje ustanovilo pogajalsko skupino o vsebini pogodbe z Alstomom, poslovno povezanim s CEE, v kateri so bili zaposleni trije člani skupine od skupno 15. Na ta način je bil Alstom po ugotovitvah komisije postavljen v privilegiran položaj, vzpostavljeno pa je bilo tudi realno tveganje, da je eden od ponudnikov seznanjen z vsebino ponudbe konkurenčnega ponudnika.

Komisija je tudi ugotovila, da je prišlo do kršitev določb s področja lobiranja v zvezi s predlogom zakona o državnem poroštvu za projekt - ta je bil v parlamentarno proceduro vložen lansko jesen, a ni dobil zelene luči. Po ugotovitvah komisije so bili avtorji predloga zakona dejansko v HSE, komu v DZ pa je bil osnutek vročen, pa komisija ni mogla z gotovostjo potrditi. "T.i. 'zakonodajna sled' v tem primeru torej ne obstaja oz. ni zagotovljena na ustrezno transparenten način," poudarja komisija, ki je sicer sprožila ustrezne prekrškovne postopke.

Komisije ugotavlja tudi neprimeren in nezadosten odziv na ugotovitve različnih revizij, tudi revizijo PWC, ki je pri projektu izpostavila vrsto pomanjkljivosti.

Ugotovitve bodo temeljito preučili

Revizijskim ugotovitvam niso sledili ustrezni ukrepi, niti se do njih nihče od pristojnih in odgovornih ni ustrezno opredelil. Vlada je aprila lani HSE naložila določena opravila, a je HSE ugotovil, da so zavezani izvršiti le sklepe agencije za upravljanje kapitalskih naložb države, čemur je pritrdila tudi služba vlade za zakonodajo. Komisija zato opozarja na "izrazito formalističen odziv HSE, saj so se kot vesten in skrben gospodar v javnem sektorju v vsakem primeru dolžni odzvati na ugotovljena tveganja".

Nobena vlada - očitek se nanaša na vlade od leta 2007 - po mnenju komisije ni zagotovila ustreznih odzivov na zaznane in ugotovljene izsledke v različnih revizijah.

Komisija tudi meni, da je Teš zavezanec za vključevanje protikorupcijske klavzule v pogodbe - če te v pogodbo ne vključi, klavzula velja po samem zakonu, njena kršitev pa ima lahko za posledico ničnost posla. Večina pogodb v primeru Teša 6 je bila sklenjenih pred uveljavitvijo zakona o integriteti in preprečevanju korupcije, za te pa omenjeno ne velja.

V HSE in Tešu bodo ugotovitve protikorupcijske komisije temeljito preučili. Direktor Teša Simon Tot ob tem poudarja, da pretekle nepravilnosti ne smejo vplivati na prihodnost izvedbe projekta.

Po mnenju generalnega direktorja HSE Matjaža Janežiča je naloga pristojnih institucij, da glede na že vložene ovadbe in tudi ugotovitve Komisije za preprečevanje korupcije ter ugotovitve revizijskega poročila PWC ustrezno ukrepajo. Ob tem je poudaril, da bodo vsem institucijam tako kot doslej nudili vso potrebno podporo in predložili vse zahtevane informacije in dokumente.

Ob tem so v HSE in Tešu spomnili, da so v minulih dveh letih temeljito preverjali pogodbene odnose z dobavitelji v Tešu, pred več kot letom dni je bila na novo postavljena projektna organiziranost, za bolj enakopravno pozicijo naročnika v odnosu do dobavitelja glavne tehnološke opreme so dogovorili in podpisali tri dodatke k osnovni pogodbi, prav tako so spremenili v korist naročnika pogodbe z drugimi dobavitelji opreme, regulirali ugotovljena odstopanja v poslovnih odnosih in vložili več kazenskih ovadb.

Nekdanji direktor Teša Uroš Rotnik ni bil dosegljiv.

Na ugotovitve protikorupcijske komisije so se odzvali tudi v skupini Ustavimo Teš 6. Poudarili so, da bi bilo v tem trenutku nesprejemljivo, da vlada in DZ izrečeta pozitivno mnenje do predloga zakona o državnem poroštvu za Teš 6.