Kdorkoli bo novi minister za notranje zadeve, pa glede na trenutne razmere po besedah Petroviča ne bo imel lahkega dela v policiji. Kot je še pojasnil Petrovič, je poleg sprejetja policijske zakonodaje pomembna naloga, ki se je mora lotiti ministrstvo, tudi ureditev statusa policistov in zaposlenih v policiji s kolektivno pogodbo. Slednjo so v sindikatu že pripravili in bo kmalu po nastopu novega ministra tudi formalno poslana v usklajevanje, pogajanja in sklenitev.

Po ocenah sindikata je potrebna tudi "vrnitev ponesrečenega projekta" glede kadrovskih in podpornih služb iz ministrstva v policijo. Hkrati pa je treba tudi določiti izhodišča, ki bi začela urejati medsebojne odnose, varstvo šibkejših policijskih družin in vse ostalo, kar trenutno ne pomeni "nekih finančnih posledic za proračun", meni Petrovič. Ob tem je predsednik sindikata še poudaril, da bodo kot sindikat "dosledni in korektni", kot so bili do vsakega ministra do zdaj. Kot pravi, bodo vsakega sodili po njegovih dejanjih. "Mi političnih referenc nimamo, samo ocenjujemo ministra po tem, v kakšnem odnosu je do policije oz. ali je pripravljen urejati naše razmere," je dodal.

Desno Vinko Gorenak (Foto: Luka Cjuha).

Zadržani ali brez komentarja

V sindikatu vojske, obrambe in zaščite (SVOZ) kandidata za novega obrambnega ministra Aleša Hojsa (na spodnji fotografiji) ne komentirajo, upajo le, da se bo novi minister znal pogovarjati in poslušati, je povedal tajnik sindikata Božo Novak. Kot je povedal Novak, Hojsa ne poznajo. Ob tem je poudaril, da kandidat po njihovem mnenju ne pozna obrambnega ministrstva. "Predvsem bi bilo koristno, da se bi znal pogovarjati in poslušati," je dejal.

Med prve naloge novega obrambnega ministra sodi revizija nekaterih stvari, predvsem revizija dela ministrice v odhodu Ljubice Jelušič, meni Novak. "Ministrica je v zadnjem času popustila na celi črti. Lahko bi rekli, da je ministrstvo vodil vojaški del ministrstva," je še pojasnil Novak. V Slovenski vojski (SV) kandidata Hojsa niso želeli komentirati. Predstavnik za odnose z javnostmi SV Simon Korez je pojasnil, da bodo z novim ministrom, tako kot z vsakim do sedaj, naloge opravljali skladno s predpisi in dosedanjimi postopki. Kaj več v tej fazi ne želijo komentirati. Korez je dodal še, da novemu ministru, kdorkoli že bo, želijo prijetno dobrodošlico. V Sindikatu ministrstva za obrambo (SMO) poudarjajo, da v sindikatu s politiko nimajo ničesar. Predsednik SMO Darko Milenkovič je ob tem povedal, da bodo svoja pričakovanja novemu ministru povedali ob prvem skupnem srečanju. Jelušičeva pa je pojasnila, da bo ena prvih nalog novega obrambnega ministra na mednarodnem področju, sprejetje odločitev kako nadaljevati z obveznostmi v zvezi Nato.

Rektorji univerz zadovoljni 

Kulturniki še vztrajajo pri samostojnem ministrstvu, kljub temu skupaj z rektorjema univerz in ŠOS ocenjujejo, da je Žiga Turk kompetenten in ustrezen kandidat za vodenje novega združenega ministrstva oz. ministrstva za izobraževanje, kulturo, znanost in šport. Vsi pa bodo, kot so dejali, pozorno spremljali Turkovo delo.

Rektor Univerze v Ljubljani Stanislav Pejovnik meni, da je Turk ustrezen za vodenje novega združenega ministrstva, saj je po njegovi oceni prav visoko šolstvo v sedanjem času v največji zadregi. "Smo sredi izvajanja bolonjske reforme in vsaka napaka ali celo nepravočasno reagiranje bi lahko bila za uspešno izpeljavo usodna. Turk dobro pozna te probleme in ima potrebna znanja za vodenje tako kompleksnega resorja," je dejal. Ker so za univerzo največji problem potrebna sredstva za izvedbo petega letnika oziroma zadnjega letnika 2. stopnje reformiranih programov, bodo po njegovi oceni najtrši oreh, s katerim se bo moral spopasti Turk, prav rebalans proračuna za letos.

Rektor Univerze na Primorskem Dragan Marušič je vesel kandidature Turka. Ne samo zato, ker izhaja iz sorodnega znanstvenega področja, pač pa tudi zato, ker njegovo dosedanje delo kaže na "človeka, vpetega v mednarodni znanstveni prostor z dobrim občutkom za pionirske projekte oziroma projekte, ki lahko v času krize resnično pripomorejo k znanstvenemu in celovitemu gospodarskemu vzponu Slovenije". "Verjamem tudi, da se tako on kot celotna prihodnja vlada zavedajo strateškega pomena Univerze na Primorskem, ki ima že zdaj nekaj mednarodnih znanstvenih uspehov. Te lahko ob ustrezni podpori še dodatno izostrimo," je dejal.

Foto: Matej Povše

Proti ukinitvi kulturnega ministrstva

Programski direktor zavoda Maribor 2012 in prvopodpisani pod peticijo proti ukinitvi samostojnega resorja za kulturo Mitja Čander ocenjuje, da je Turk kompetenten kandidat, dinamičen in luciden človek, ki je v stiku s sodobnimi tokovi na različnih poljih in bo gotovo v ministrsko delo vložil veliko energije. Kot dodaja, pa bo imel objektive težave zaradi širine polja, ki ga bo pokrival. "Upam, da bo kos vsem področjem, ki jih bo pokrival, da bo kulturo ob vsem ostalem delu kompetentno pokrival," je povedal Čander. Turkove prednostne naloge naj bi po njegovem mnenju bile reforma javnega sektorja, investicije v infrastrukturo na področju kulture in dostopnost kulturnih dobrin čim širšemu krogu ljudi.

Predsednika Društva slovenskih pisateljev in pobudnika Koordinacijskega odbora za kulturo Slovenije (KOKS) Vena Tauferja je, kot je povedal, ob Turkovih izjavah, kot so, kako zmanjšati subvencije za kulturo za polovico, prenosu Javne agencije za knjigo (JAK) nazaj na ministrstvo, spreletel srh. "Mislim, da tako stališče kaže zelo jasno, kako bo tako ministrstvo za kulturo v resnici nekulturno in pravo gojišče pretakanja denarja," je povedal Taufer.

V sindikatu Glosa po besedah predsednika Dora Hvalice menijo, da bodo prednostne naloge ministrstva razdeljene tako, da bo kultura v zapečku ter kot manj pomembno področje stisnjena v kot. V politiki je namreč osnoven princip moči in velikosti vselej prisoten. Ob tem je izrazil strah, da bo zlasti v kriznih časih kultura "potegnila ta kratko". Predsednik Nacionalnega sveta za kulturo Miran Zupanič želi Turku veliko sreče pri vodenju tako kompleksnega, zahtevnega in heterogenega ministrstva in tudi pri izboru sodelavcev, s katerimi bo upravljal vse te resorje.

Erjavec kot presenečenje

Nekdanji zunanji minister Boris Frlec je glede Karla Erjavca, ki naj bi postal zunanji minister, danes dejal, da ga to imenovanje preseneča in da bi pričakoval, da bodo izbrali človeka, ki ima vsaj nekaj izkušenj s področja zunanje politike. Na pomanjkanje izkušenj Erjavca je opozoril tudi predsednik kluba nekdanjih veleposlanikov Peter Toš. Karl Erjavec po mnenju Frleca potrebnih izkušenj s področja zunanje politike nima, ker je doslej deloval na popolnoma drugih, zelo različnih področjih. Frlec se zato sprašuje, "ali se je vrednost dela v zunanji politiki znižala, ali ne čutimo nobene potrebe, da bi tam imeli kakšnega kvalificiranega človeka".

Med prednostnimi nalogami novega zunanjega ministra je Frlec sicer izpostavil arbitražni sporazum in urejanje odnosov s sosedi. Priprava materiala za arbitražni sporazum gotovo ni nezahtevna naloga, je opozoril. Nadalje je omenil tudi Evropsko unijo in sporazume, ki so vezani na evro in na sodelovanje znotraj EU. Tukaj bo moral imeti prihodnji zunanji minister veliko mednarodnih stikov, teh pa Erjavec, razen na obrambnem področju, doslej verjetno ni imel, je ocenil Frlec. Sicer pa sta za Frleca pomembni vprašanji tudi vprašanje priznanja Palestine in reševanje krize v Siriji v Varnostnem svetu ZN. Do teh vprašanj bi moral imeti Erjavec kot bodoči zunanji minister zelo jasno stališče, potrjeno s parlamentarnimi sklepi, je še dejal Frlec.

Foto: Luka Cjuha

Toš pa je ocenil, da se bo po dolgi vrsti slovenskih zunanjih ministrov, začenši s prvim Dimitrijem Ruplom, prvič zgodilo, da bo Slovenija dobila zunanjega ministra, ki nima nobenih izkušenj na zunanjepolitičnem področju. Vsi pretekli zunanji ministri, s katerimi je Slovenija dosegla pomembne zunanjepolitične uspehe, so imeli izredno široko obzorje znanja in usposobljenosti, pa tudi izkušenost na področju zunanje politike, medtem ko kandidat za zunanjega ministra po Toševem mnenju tega nima. Slovenija je besedah Toša na zunanjepolitičnem področju v preteklih 20 letih dosegla zelo veliko.

Ne le da se je kot novorojena država v izredno kratkem obdobju kot enakopraven suveren subjekt vključila v odnose znotraj mednarodne skupnosti, pač pa je tudi uspešno najprej uredila odnose s sosednjimi državami in je pred tem, da te dosežke sedaj utrjuje in poglablja. To lahko doseže le z dovolj izkušeno diplomacijo, ki jo bo vodil zelo izkušen zunanji minister, je prepričan predsednik veleposlaniškega kluba.

Težavno ministrstvo za zdravje

Predsednica Zdravniške zbornice Slovenije Gordana Živčec Kalan kot pomembno nalogo ministrstva za zdravje izpostavlja ureditev področja zdravstvenega zavarovanja. Po mnenju generalnega direktorja Zavoda za zdravstveno zavarovanje (ZZZS) Sama Fakina pa novega ministra najprej čaka vzpostavitev stabilnega financiranja zdravstvenega varstva. Kot je dejala Živčec Kalanova, od novega ministra pričakuje, da bo v zdravništvu videl partnerja.

Po njenih besedah namreč zbornica razpolaga z znanjem in podatki, predvsem pa z osebnimi izkušnjami načina dela nosilcev zdravstvene dejavnosti, ki je zainteresirana, da je zdravstveni sistem urejen, varen in vzdržen, tako finančno kot kadrovsko. Področje zdravstvenega zavarovanja mora po njenem mnenju temeljiti na sistemu medgeneracijske solidarnosti, predvsem pa mora ljudem povedati, kaj jim na področju zdravstva država lahko zagotovi. "Državljani si namreč zaslužimo resnico, ne pa obljub, ki jih ni mogoče izpolniti. V tem primeru sem z zdravniško zbornico pripravljena aktivno prispevati k uresničitvi skupnih ciljev," je poudarila. Fakin pa je opozoril, da bo letos v blagajni zmanjkalo okrog 120 milijonov evrov sredstev za financiranje zdravstvenih dejavnosti. Zato so po njegovih ocenah nujni kratkoročni interventni ukrepi v smislu izločitve nezdravstvenih pravic iz zdravstvenega zavarovanja.

Drugi korak pa so, kot pravi, srednjeročni in dolgoročni ukrepi za dolgoročno stabilnost, torej nadgradnja, izboljšave ali reforma zdravstvenega sistema. Ob tem bo največjo pozornost treba nameniti kakovosti zdravstvenih storitev in temu, da se dostopnost do zdravstvenih storitev ne bo zmanjšala, čakalne dobe pa da se ne bodo podaljševale, je dejal Fakin. O kandidatu za ministra za zdravje Tomažu Gantarju (na zgornji fotografiji) je Fakin dejal, da mu bodo izkušnje, ki si jih je pridobil kot nekdanji direktor izolske bolnišnice ter nekdanji župan občine Piran, "ob izzivih, ki čakajo slovenski zdravstveni sistem", zelo koristile.

Sindikati za spoštovanje socialnega dialoga

V Zvezi svobodnih sindikatov Slovenije upajo, da bo novi minister za delo njihov največji zaveznik v vladni ekipi. "Želim, da bi bili sodelavci, da bi težave reševali v socialnem partnerstvu in socialnem dialogu," je dejal predsednik zveze Dušan Semolič.

Semolič si želi sodelovanja in soglasja pri rešitvah na težke odgovore, ki zadevajo delavke in delavce. Spomnil je, da so predstavniki delodajalcev in delojemalcev že začeli pripravljati osnutek socialnega sporazuma.  "Želeli bi, da se novi minister čim prej vključi v to delo," je dejal. Spomnil pa je tudi, da je bil Andrej Vizjak (na fotografiji levo) v določenem obdobju tudi inšpektor za delo, "tako da mu problematika trga dela ni neznana".

V Pergamu si želijo, da bo imel novi minister za delo posluh za socialne partnerje. Pričakujejo tudi, da bo imel dovolj strokovnih izhodišč za kakršna koli dogovarjanja in usklajevanja, je povedal predsednik Pergama Janez Posedi.  V Pergamu menijo, da je treba nujno urediti trg dela, zlasti v tistem delu, ki zadeva prekerne zaposlitve. "Delavci s prekernimi zaposlitvami nimajo niti osnovnih pravic, ki izvirajo iz dela," je poudaril Posedi.

Kandidat je popolna neznanka

Predsednik Konfederacije sindikatov javnega sektorja Slovenije Branimi Štrukelj pravi, da je kandidat za ministra za pravosodje in javno upravo Senko Pličanič (na fotografiji spodaj desno) zanj "popolna neznanka", kot ministra pa ga čaka izjemno zahtevno delo. Da je vrsta stvari, ki se jih bo moral lotiti novi minister, meni tudi predsednica sodniškega društva Janja Roblek. Prava, najpomembnejša naloga bodočega ministra je po Štrukljevih besedah že opredeljena. Interventni zakon velja do 30. junija, do takrat pa se mora dogovoriti o tem, kaj bo v drugi polovici letošnjega leta, sicer bomo prišli v situacijo, ki bo težko obvladljiva. V konfederaciji po Štrukljevih besedah upajo in verjamejo, da bodo ta pogajanja potekala v medsebojnem spoštovanju. Kot pravi, gredo v konfederaciji, ki zastopa 74.000 zaposlenih, v pogajanja ne le brez predsodkov, ampak tudi brez apriornih stališč.

Jasno pa je, dodaja, da ne bodo pristajali na to, da bodo plače javnih uslužbencev "edini bazen" za racionalizacijo in iskanje rešitev za stabilizacijo razmer. Če ne bo drugih ukrepov, ki jih je tudi bodoča vlada napovedala v koalicijski pogodbi, potem bo to problem, poudarja Štrukelj. Pri tem opozarja, da je predsednik stranke, iz katere prihaja kandidat za ministra za javno upravo, izrazito zagovarjal in tudi podpisal, da enostranskih posegov v položaj javnih uslužbencev, v njihove plače in delovna razmerja ne bo brez soglasja sindikatov javnega sektorja. Tako so napovedi v koalicijski pogodbi zanj v tem trenutku želja oz. cilj, ki pa je odvisen od tega, kaj bo doseženo na pogajanjih, razen "če ne bodo snedli besede in bodo te določitve enostranske".

Sicer pa je Štrukelj med drugim ugotavljal tudi, da bo delo bodočega ministra izjemno zahtevno tudi zato, ker bo po eni strani odgovoren za delovanje pravosodja, vsaj sodnikov, po drugi pa jim bo določal ali celo nižal plače. Roblekova pravi, da od bodočega ministra pričakujejo delovanje v okviru z ustavo in zakonom določenih pristojnosti, spoštovanje odločb ustavnega sodišča in drugih sodišč. Pričakujejo pa tudi, da si bo prizadeval za zagotavljanje neodvisnosti sodstva in tudi za zagotavljanje pogojev, ki jih sodišča potrebujejo za svoje normalno delo, kar bo seveda v teh časih težko. Po besedah Roblekove je vrsta stvari, ki kličejo po rešitvah, na primer na zakonodajnem področju, kjer sodna praksa ne more nadomestiti tistega, kar manjka v zakonih. Pričakujejo tudi, da se bo novi minister resno lotil reševanja odprtega vprašanja statusa sodnikov, saj odločbe ustavnega sodišča ostajajo neizvršene. Roblekova ugotavlja, da ima Pličanič kar nekaj izkušenj iz javne uprave, za področje pravosodja, kjer jih nima prav veliko, pa pričakujejo, da si bo izbral ustrezne sodelavce, ki mu bodo pri opravljanju nalog na tem področju pomagali.

Vedno pripravljen na dialog

Prva naloga novega ministra za kmetijstvo in okolje, glede na področji, ki ju združuje, je najti primerno organizacijsko strukturo za reševanje aktualnih problemov, je ocenila vodja Greenpeacea v Sloveniji Nina Štros. Kandidat za ministra Franc Bogovič (SLS) je bil vedno pripravljen na dialog, zato Štrosova upa, da bo tudi v prihodnje tako. Reorganizacija ministrstva za kmetijstvo in okolje v učinkovito strukturo je po mnenju Štrosove njuno, ker je bilo do sedaj ministrstvo za okolje in prostor zelo neučinkovito. V primeru, da se bo služba vlade za podnebne spremembe preselila pod okrilje omenjenega ministrstva, pa Štrosova opozarja, da je treba najprej doseči sprejem podnebne strategije in podnebnega zakona. Izpostavila je tudi, da mora biti to področje na hierarhični lestvici ministrstva uvrščeno čim više.

Levo Franc Bogovič (Foto: Bojan Velikonja)

Bogovič se je izkazal kot kandidat, ki mu omenjeno področje ni čisto tuje, ugotavlja Štrosova, ki je dejala, da je bil doslej vedno pripravljen na dialog in da upa, da bo tudi v prihodnje tako. Predsednik Kmetijsko gozdarske zbornice Slovenije Ciril Smrkolj ocenjuje Bogoviča kot zelo delovnega, resnega kandidata. "Bo pa težko, ker bo imel kar naenkrat dve področji. Imeti bi moral najmanj tri sekretarje. Enega za kmetijstvo in gozdarstvo, enega za okolje in enega za prehrano oz. živilsko-predelovalno industrijo," je prepričan Smrkolj. Minister za kmetijstvo in okolje bi moral po Smrkoljevem mnenju zelo resno poprijeti za delo na kriznih področjih kmetijstva v Sloveniji ter peljati aktivnosti prejšnjega ministra naprej, in sicer predvsem pri promociji hrane in urejanju razmer v prehranski verigi.