Odločitev Durs po oceni finančnega ministrstva ni bila pravilna, saj bi moral Durs, kot je zapisano v odločitvi, pri odločanju o zahtevkih zavezancev za odpis, delni odpis, odlog ali obročno plačilo uporabljati določbe veljavnega pokojninskega zakona. Po navodilu finančnega ministrstva Durs že zavrnjenih zahtevkov ne bo ponovno obravnaval, imajo pa zavezanci možnost, da ponovno vložijo zahtevek za odlog in obročno plačilo prispevkov.

"Odločitvi finančnega ministrstva ne bomo oporekali, čeprav gre po naši oceni za precedens. Naši pravniki menijo, da so določbe novele zakona o davčnem postopku jasne, da ne omenjam stališč vlade, ki se že ves čas zavzema za prepoved odpisa in odloga prispevkov," je dejal Iztok Verdnik iz Dursa. Če je bil namen ohraniti možnost odloga in obročnega plačila davka do uveljavitve nove pokojninske reforme, bi moralo biti to po mnenju Durs določeno v prehodnih določbah. Davčna uprava, pravijo, ni tista, ki bi presojala usklajenost zakonodaje, temveč mora postopati v skladu z veljavno zakonodajo, ta pa določa prepoved odpisa, odloga in obročnega plačila prispevkov za pokojninsko in invalidsko zavarovanje.

Glede na odločitev finančnega ministrstva bi moral Durs znova omogočati tudi odpis in delni odpis prispevkov za pokojninsko zavarovanje samostojnim podjetnikom, ki so prenehali opravljati dejavnost, ter fizičnim osebam, ki odgovarjajo za obveznosti družb. Durs je to možnost v skladu z zakonom o davčnem postopku ukinil s 1. januarjem 2010, po pojasnilih davčne uprave pa so njihovo odločitev kot pravilno potrdili v vseh zaključenih upravnih postopkih.

Pirnat: To je še en primer slabe priprave predpisov

Rajko Pirnat z ljubljanske pravne fakultete ugotavlja, da je položaj pravno kontradiktoren, saj sta si novela zakona o davčnem postopku in obstoječi pokojninski zakon v neskladju. Kljub temu pa po njegovem mnenju razlaga finančnega ministrstva ni pravilna in ima prav Durs.

"Mislim, da je glede vprašanja odpisa ali odloga prispevkov treba uporabiti zakon o davčnem postopku kot novejši zakon, saj je bil povsem jasen njegov namen, da se od njegove uveljavitve onemogoči odlog ali odpis prispevkov. Še posebej pa je zmotno uporabljati obstoječi pokojninski zakon, saj se ta v 228. členu sklicuje na kriterije, ki po zakonu o davčnem postopku veljajo za odpis, delni odpis, odlog in obročno odplačevanje davka," pravi Pirnat.

Po njegovem mnenju gre pri tem zapletu "za še en primer slabe priprave predpisov". Zakonodajalec bi moral po Pirnatovih besedah že v zakonu o davčnem postopku razveljaviti 228. člen obstoječega pokojninskega zakona, ne pa upati, da se bo to zgodilo s sprejemom pokojninske reforme.

Naj ob tem dodamo, da Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije (ZZZS) novele zakona o davčnem postopku ni upošteval, in je še naprej dovoljeval odpise in odloge prispevkov za zdravstveno zavarovanje. Na ZZZS pravijo, da so sledili določbi 60. člena zakona o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju, ki kot "lex specialis" tudi od 1. januarja 2011 dalje ZZZS še naprej pooblašča, da "določi merila in pogoje, pod katerimi se določenim zavezancem za plačilo prispevka za zdravstveno zavarovanje prispevek lahko zmanjša ali odpiše".

V zadnjih petih letih odobrenih več kot 30 milijonov evrov odloga plačila socialnih prispevkov

Prejšnji teden objavljeno poročilo finančnega ministrstva kaže, da sta Durs in ZSSS v preteklih petih letih odobrila za dobrih 30 milijonov evrov odloga plačila, prav tako pa tudi okoli 30 milijonov evrov obročnega plačila. Poleg tega sta odpisala več kot 16 milijonov evrov prispevkov, delno pa še nekaj manj kot 2 milijona evrov.

Pri odpisih sta bila najbolj radodarna leta 2006, ko je Durs odpisal 6,1 milijona evrov prispevkov za pokojninsko in invalidsko zavarovanje, ZSSS pa skoraj 1,8 milijona evrov za obvezno zdravstveno zavarovanje. Od tedaj se je vrednost odpisa vsako leto skoraj prepolovila, tako da je Durs lani odpisal 583.000 evrov, ZZZS pa 200.000 evrov. Močno se je znižal tudi delež odobrenih zahtevkov. Medtem ko je Durs v letu 2006 od 1441 odobril kar 832 vlog, jih je lani od 738 le 103. Iz 462 na zgolj 54 pozitivno rešenih vlog za odpis je od leta 2006 do lani znižal tudi ZZZS.

Odlog plačila pri Durs se je gibal od 3,5 milijona evrov v letu 2007 do 8,8 milijona evrov v letu 2009 (lani ga je bilo za 5,7 milijona evrov), pri ZZZS pa je od 727.000 evrov v letu 2006 lani upadel na 112.000 evrov. Po drugi strani se je v zadnjih petih letih močno povečal odobren znesek obročnega plačila, ki se je pri Durs od 1,5 milijona evrov v letu 2006 v zadnjih dveh letih dvignil na več kot 9 milijonov evrov. Pri ZZZS se je znesek obročnega plačila od leta 2006 do lani povečal z 89.000 na 203.000 evrov.

Še bolj izrazit je porast zahtevkov. Leta 2006 je za odlog plačila prispevkov za pokojninsko zavarovanje zaprosilo 197 zavezancev, lani 812, v samo prvih šestih mesecih letos pa že 714. Število vlog za obročno plačilo je od leta 2006 do lani poraslo s 371 na 1081, pri čemer jih je bilo v prvem letošnjem polletju že 721.

V letošnjem prvem polletju  je Durs od 714 zahtevkov za odlog ugodil le 68 zahtevkom v skupni vrednosti 289.000 evrov, od 721 zahtevkov za obročno plačilo pa 149 v vrednosti 833.000 evrov. ZZZS je do konca junija prejel kar 1718 vlog, od katerih je odobril odpis, odlog ali obročno plačilo le v 158 primerih in skupnem znesku 425.000 evrov.

Prisilno izterjan dolg se je od leta 2008 podvojil

Znesek obračunanih in plačanih prispevkov za socialno varnost se sicer iz leta v leto povečuje. Lani so znašali obračunani prispevki za socialno varnost 5,914 milijarde evrov ali 90 milijonov evrov več kot v letu 2009 in 140 milijonov evrov več kot leta 2008. V lanskem letu je bilo v povprečju plačanih 96,5 odstotka vseh obračunanih prispevkov, kar je za 0,9 odstotne točke manj kot leto prej in 1,3 odstotne točke manj kot leta 2008.

Znesek prispevkov, ki jih mora Durs prisilno izterjati, se je od leta 2008 do 2010 povečal s 137,0 na 272,7 milijona evrov. Uspešno izterjani dolg pa se je v tem času zmanjšal z 52,1 na 46,7 odstotka.