Osnovna zamisel naj bi po naših podatkih šla po naslednjem scenariju: Slovenija, ki ima v lasti letalo Falcon 2000EX in deset letal pilatus PC-9 Hudournik (modificiran), omenjena letala odstopi podjetju Lockheed Martin, ta pa v zameno Sloveniji dobavi novo transportno letalo C-130 Hercules (če je novo, potem gre za različico C-130J).

Slovenija potrebuje transportno letalo

Čeprav nam uradnega odziva ameriške strani včeraj ni uspelo dobiti, je ponudba zanimiva predvsem zato, ker bi se tako Slovenija znebila 11 letal, ki jih ne potrebuje, in dobila transportno letalo, ki ga nujno potrebuje. Slovenija je brez zračnega vojaškega transporta na velikih razdaljah. Lani so predvideli nakup španskega majhnega transportnega letala C 295, vendar ga je takratni obrambni minister Karl Erjavec, po nesreči takšnega letala na Poljskem, odpovedal. Obrambna ministrica Ljubica Jelušič je izpostavila pomanjkanje lastnih transportnih zmogljivosti Slovenije pred več kot mesecem, ko je v Afganistanu ostalo 63 slovenskih vojakov, ker nobena od zavezniških vojska ni imela prostih zmogljivosti za njihov prevoz. Takrat se je znova izkazalo, da Slovenija sama svojih ljudi ne more evakuirati, če bi se, denimo, zgodila kriza. Moštvo so iz Afganistana pozneje vrnili z najemom Adriinega letala za 110.000 evrov.

Na drugi strani ima Slovenija protokolarno letalo falcon 2000 EX, za katerega je državni vrh že jasno povedal, da ga ne potrebuje, in deset šolskih letal pilatus PC-9, ki v vojaških načrtih praktično nimajo naloge. Z letali, ki jih Slovenija ne potrebuje, so torej predvsem stroški in malo ali nič koristi. Edina realna naloga, ki jih imajo pilatusi danes, je v sklopu načrta Nata Ranegade (Odpadnik), ki predvideva sestrelitev civilnega letala, če to ogroža cilje na zemlji. Italijanski lovci, ki v sklopu Nata skrbijo za nadzor slovenskega zračnega prostora, se soočajo samo z vojaškimi grožnjami. Brez pilatusov torej Slovenija ne bi imela nobenega sredstva za delovanje v sklopu načrta Odpadnik.

Hercules je bil drag

Štirimotorno turbopropelersko letalo C-130 hercules je najbolj razširjeno in znano transportno letalo na svetu. Prve različice so izdelali že med vietnamsko vojno, do danes pa so ga ves čas posodabljali in ima izjemno bogato operativno zgodovino - sodeloval je v skoraj vseh novejših vojaških operacijah. Prepelje lahko 20.000 kilogramov tovora (vanj z modifikacijami lahko naložijo tudi oklepnik patria), kar pomeni tudi 92 potnikov. Cena letala se je skozi leta zelo spreminjala (uradno je proizvajalec ni objavil). Med največjo gospodarsko konjukturo pred dvema letoma je C-130J stal 81 milijonov ameriških dolarjev, danes naj bi (tudi zaradi zalog proizvajalca) ta cena padla na manj kot polovico.

Zamenjava po različici, ki so jo neuradno ponudili slovenskemu obrambnemu ministrstvu, naj bi bila 1 : 1, kar pomeni, da vrednost falcona in pilatusov skupaj ocenjujejo na vrednost novega C-130. Ali dogovor bo, je danes težko napovedati. Na eni strani ministrstvo ne želi uradno govoriti o ponudbi, ki je ni uradno na mizi, na drugi strani pa Američani ne želijo dajati ponudbe, če ni zagotovila, da bo ta imela resno obravnavo.