Več kot 10.000 hotelov iz vse Evrope je združilo moči v tožbi proti platformi Booking.com, enemu najvplivnejših spletnih portalov za rezervacijo nastanitev. Hotelirji podjetju očitajo dolgoletno uporabo tako imenovanih cenovnih paritetnih klavzul, s katerimi naj bi ponudnikom preprečevali, da bi na svojih spletnih straneh ali po drugih kanalih ponujali nižje cene kot na Bookingu. Po njihovem mnenju je platforma s tem spodkopavala nadzor hotelov nad lastnimi cenami, omejevala konkurenco in odvračala goste od neposrednih rezervacij. Booking.com očitke zavrača in zatrjuje, da s tožbo še ni bil uradno seznanjen.

Pobudo podpira evropsko združenje hotelirjev HOTREC, ki združuje več kot trideset nacionalnih združenj. Predsednik HOTREC Aleksandros Vasilikos je za nemško tiskovno agencijo DPA poudaril, da so evropski hotelirji dolga leta trpeli zaradi nepoštenih pogojev in previsokih stroškov. Po njegovih besedah je zdaj napočil čas, da stopijo skupaj in zahtevajo odškodnino za obdobje med letoma 2004 in 2024. Ob tem je poudaril, da gostinska industrija v Evropi ne bo več dopuščala zlorab na digitalnem trgu.

Tožbi se je pridružila tudi Slovenija

Fedja Pobegajlo, direktor Turistično gostinske zbornice Slovenije

Fedja Pobegajlo, Turistično-gostinska zbornica Slovenije: »Zaradi tega je skupina nemških hotelov sprožila tožbo za odškodnino, ki se trenutno obrača v prid hotelom, saj postopki sledijo sodbi evropskega sodišča z dne 19. septembra 2024. To je potrdilo, da so bile paritetne klavzule v nasprotju z evropsko konkurenčno zakonodajo.«

Na tožbo se je odzval tudi Fedja Pobegajlo iz Turistično-gostinske zbornice Slovenije (TGZS), ki je pojasnil, da je Booking.com pred leti res imel politiko cenovne paritete. »Zaradi tega je skupina nemških hotelov sprožila tožbo za odškodnino, ki se trenutno obrača v prid hotelom, saj postopki sledijo sodbi evropskega sodišča z dne 19. septembra 2024. To je potrdilo, da so bile paritetne klavzule v nasprotju z evropsko konkurenčno zakonodajo,« je povedal. Dodal je še, da je HOTREC pozval vse svoje člane, med njimi tudi TGZS, k informiranju hotelirjev o možnosti skupnih tožb in da so se tožbi že pridružili hoteli iz 25 držav, tudi iz Slovenije. Podatki o teh hotelih niso javno objavljeni.

V podjetju Sava Turizem so pojasnili, da se zavedajo moči Booking.com kot največjega rezervacijskega portala, ki ustvari večino rezervacij OTA (online travel agencies). Na podlagi poziva HOTREC in TGZS so se tudi v Savi Turizmu pridružili skupni tožbi. Dodajajo, da večina rezervacij njihovih gostov še vedno poteka prek lastne spletne strani ali klicnega centra, kar omogoča bolj oseben stik in je med gosti, zlasti člani programa zvestobe Ambasador, zelo cenjeno. Opozarjajo pa, da so direktne rezervacije bolj značilne za turistična letovišča, medtem ko so mestni in poslovni hoteli bolj odvisni od spletnih portalov. Poudarili so še, da danes cenovnih klavzul ni več, čeprav so jih v preteklosti uporabljali tako Booking.com kot tudi drugi OTA.

V letu 2024 so nastanitveni obrati za kratkotrajno bivanje v Sloveniji prek štirih največjih mednarodnih spletnih platform (Airbnb, Booking, Expedia Group, Tripadvisor) prejeli skoraj 452.000 rezervacij, kar je 15 odstotkov več kot leto prej.

Gost ima možnost direktne rezervacije

Svoj pogled je predstavil tudi upravljalec hotelske verige Eurotas Hoteli, ki trenutno vključuje sedem hotelov: Hotel Piran, Barbara Piran Beach, Boutique Hotel Portorose, Hotel Evropa Celje, Hotel Arena Maribor, Hotel Piramida Maribor ter Hotel Kranjska Gora. Po njihovih besedah gre v primeru cenovne paritete bolj za poslovni dogovor oziroma pričakovanje enotnih prodajnih pogojev med partnerji, kar je običajna praksa v panogi. Poudarili so, da je odločitev o načinu poslovanja stvar vsakega posameznika. Dodali so, da Booking.com že desetletja močno vlaga v razvoj tehnologije, marketing in širitev dosega, kar manjšim platformam otežuje konkuriranje. Kljub temu ima vsak gost vedno možnost direktne rezervacije, kar vidijo kot priložnost, da s kakovostno storitvijo goste prepričajo o ponovnem obisku. Tako se pogosto zgodi, da je prva rezervacija posredna, naslednje pa so že direktne. Po njihovih podatkih približno 80 odstotkov vseh rezervacij pride prek spletnih kanalov ne glede na to, ali gre za OTA ali neposredne poti.

Čeprav trenutno še ni monopolnega položaja, obstaja tveganje, da bi v prihodnosti prišlo do zlorab trga, zlasti zaradi vpliva, ki ga imajo algoritmi na vidnost ponudnikov.

Vsaj 60 odstotkov vseh rezervacij poteka prek Bookinga

V letu 2024 so nastanitveni obrati za kratkotrajno bivanje v Sloveniji prek štirih največjih mednarodnih spletnih platform (Airbnb, Booking, Expedia Group, Tripadvisor) prejeli skoraj 452.000 rezervacij, kar je 15 odstotkov več kot leto prej. Turisti so prek teh platform ustvarili skoraj 3,7 milijona prenočitev. Kar 90 odstotkov vseh rezervacij so opravili tujci. A kot opozarja Združenje sobodajalcev na platformah, kot je Booking, ni enostavno ločiti med sobodajalci, hotelirji in drugimi nastanitvenimi obrati, saj so ti razvrščeni brez upoštevanja namembnosti objektov, ki je določena z uporabnim dovoljenjem. »Zato je presenetljivo, da je Vlada RS pripravila analizo porasta sobodajalcev brez tega ključnega podatka in vse, ki oglašujejo prek platform, štela kot sobodajalce – tudi hotele, hostle in aparthotele – kar je metodološko napačno in zavajajoče,« opozarjajo v združenju. Ocenjujejo tudi, da od 60 do 70 odstotkov vseh rezervacij v Sloveniji poteka prek Bookinga, kar vključuje vse vrste nastanitev: »Med drugimi rezervacijskimi platformami v Sloveniji so še Airbnb, Vrbo, Tripadvisor, Trivago in Agoda, a nobena ne dosega tržnega deleža Bookinga, saj evropski gostje praviloma uporabljajo prav to platformo.«

Čeprav trenutno še ni monopolnega položaja, obstaja tveganje, da bi v prihodnosti prišlo do zlorab trga, zlasti zaradi vpliva, ki ga imajo algoritmi na vidnost ponudnikov. Tudi zato skupinska tožba proti Booking.com odpira pomembna vprašanja o ravnotežju moči med velikimi platformami in ponudniki nastanitev pa tudi o prihodnosti digitalnega trženja v turizmu. Razplet sodnih postopkov, ki temeljijo na nedavni sodbi evropskega sodišča, bo lahko pomembno vplival na razmere na evropskem turističnem trgu ter model sodelovanja med hotelirji in spletnimi posredniki. 

Priporočamo