Podjetje Opticum s sedežem v Vojniku je specializirano za proizvodnjo strojev na področju industrijskega tiskanja, strojnega vida, tehtanja, označevanja in sledljivosti. Svojo misijo opravljajo primarno za farmacevtsko industrijo, ki predstavlja 90 odstotkov njihovega letnega prometa.
Direktor podjetja je Rok Teržan, elektrotehnik in soustanovitelj podjetja. »Jaz in še trije družbeniki smo začeli v podjetju, ki je precej podobno Opticumu. Ob veliki rasti so se vrednote podjetja spremenile. Morda smo se malo bolj usmerili v biznis kot v razvoj in na strani razvoja precej stagnirali. Z rastjo podjetja se je povečal tudi stres, skrhali so se odnosi …« se spominja Teržan. V spremenjenih razmerah je razmišljal o novih izzivih. »Iniciator naše nove podjetniške poti so bile stranke,« je povedal. Po odhodu iz nekdanjega podjetja so se namreč po njegovih besedah nanje obračale nekdanje stranke, ki so si še vedno želele sodelovanja. In tako je konec leta 2017 dozorela ideja, da ekipa štirih mladih inženirjev poskusi z lastno zgodbo in ustanovi svoje podjetje. »Produkt – optimizacija linij, strojev, sistemov pri strankah – je bil tisti, ki nas je vodil. Od tod tudi naše ime Opticum,« je povedal direktor.
Pošteni odnosi do strank
Ekonomista zaenkrat v podjetju nimajo. »Če je nekaj dobro za firmo, ni nujno dobro za stranke in ni nujno dobro za produkt. Morda osebno preveč čustveno gledam na to – če je stranka fer do nas, bodimo mi fer do nje in ne navijajmo cen. Ekonomist bo na to seveda gledal drugače,« ponazori Teržan in dodaja, da so zato bolj naklonjeni temu, da bi ekonomsko področje prevzel nekdo od zaposlenih iz podjetja kot pa »zunanji menedžer«.
Njihova glavna stranka ob ustanovitvi je bila družba Lek, sledila sta Sandoz in Novartis. »Prisotnost globalnih funkcij Sandoza in Novartisa generira osnovno povpraševanje, nekaj pa je tudi slovenskih farmacevtov, kot sta Krka in Ergopharma,« pojasnjuje Teržan. Nekaj naročil imajo tudi od podjetij izven farmacije, vendar si za povečevanje aktivnosti v drugih panogah ne prizadevajo aktivno, saj poskušajo obstoječe kapacitete ohraniti na najbolj perspektivnih področjih.
Osnovo njihove dejavnosti predstavljajo pakirni stroji, ki so opremljeni z ustreznimi in sodobnimi komunikacijskimi protokoli. »Dobiček iz teh strojev nam omogoča razvoj in uvajanje novih tehnologij,« pove Teržan. Držijo se manjših tehnoloških premikov, ker se zavedajo, da bi pri večjih tehnološko zahtevnih strojih potrebovali kapital za dve do tri leta razvoja. Trenutno imajo veliko dela tudi z obnovami starejših strojev, v katere na novo vgradijo vse sodobne elemente, tako da so zmogljivi in kompatibilni z novimi napravami. Stroje izdelujejo v skladu s farmacevtskimi standardi. Za svoje potrebe so začeli tudi z uvajanjem standardov ISO 9001 in ISO 14100.
Prodajajo predvsem v Sloveniji
Največja ovira njihove rasti so, kot pravi direktor, njihove lastne kapacitete. Leta 2022 so investirali v lastni poslovni objekt, v katerem danes združujejo celotno poslovanje – za zdaj, saj s hitrostjo, s katero se razvijajo, že postaja pretesen.
Podjetje prodaja predvsem v Sloveniji in se zaradi velikega povpraševanja sedanjih naročnikov aktivno ne trudi nastopiti na tujih trgih. »Prisotni smo predvsem v Sloveniji, malenkost na Hrvaškem, trenutno pa delamo na širitvi v Belgijo. Prodajne ekipe pravzaprav nimamo. Do novih strank prihajamo v glavnem po priporočilu obstoječih strank,« pove Teržan. »Do nas običajno pridejo tehnologi z neko težavo. Na primer, pojavilo se jim je novo pakiranje, ki ga ne dela še nihče. Takrat se obrnejo na nas, ker lahko v nekem relativno kratkem času ponudimo rešitve po meri. V petdesetih odstotkih tako izvajamo rešitve po meri, v petdesetih odstotkih pa ponovitve. Slednje so nam pomembne, ker od njih dobivamo gorivo – denar. Razvojni projekti imajo po drugi strani to značilnost, da se, če so dobri, pojavi zanimanje za ponovitev. Rešitve po meri tako večkrat naredimo brez ambicije po bajnem zaslužku – z mislijo, da s tem pridobimo znanje in reference, ki ga bomo lahko še uporabili,« pojasnjuje sogovornik in dodaja, da se morajo pri tem kot inženirji, ki jih zanima razvoj, nekoliko brzdati, da si ne nakopljejo preveč razvojnih projektov in se na ta način preobremenijo. Letno sicer izvedejo skupno 25 večjih projektov.
Kolektiv je podjetja je mlad in majhen, komunikacija pa je po besedah direktorja enostavna. Podjetje je funkcionalno razdeljeno na štiri oddelke oziroma sektorje, zato temeljna komunikacija poteka zlasti med vodji oddelkov in zaposlenimi. Druga raven je komunikacija z vodstvom. Imajo tudi mesečne sestanke, na katerih skupaj obravnavajo teme, ki zadevajo vse zaposlene. Pohvalijo se tudi, da v podjetju praktično nimajo fluktuacije zaposlenih.
Področja družbene odgovornosti nimajo sistematično urejenega, ampak se impulzivno in v skladu s svojimi vrednotami odzivajo na spodbude in prošnje iz okolja. Finančno so tako denimo pomagali športnim nastopom, družbeno koristnim iniciativam (Rdeči noski) in lokalnemu dogajanju (balonarji).