O usodi delujočega podjetja Uljanik Brodogradnje 1856 ne bo več odločal Loris Rak, stečajni upravitelj pred leti propadle ogromne puljske ladjedelnice Uljanik Brodogradnje, temveč hrvaška država. Po spodleteli zadnji javni dražbi za prodajo Uljanika Brodogradnje 1856, ki je v stečajnem postopku Uljanika potekala letos, je hrvaška vlada sredi marca Centru za prestrukturiranje in prodajo (CERP – Centar za restrukturiranje i prodaju) naložila, da 54-odstotni lastniški delež Uljanika 1856 odkupi za 6,9 milijona evrov. Toliko je namreč znašala izklicna cena na javni dražbi, s prodajo lastniškega deleža državi pa se je, kot je za Dnevnik pojasnil Rak, strinjala skupščina upnikov Uljanika Brodogradnje. S tem poslom je hrvaška država lastniški delež v Uljaniku 1856 povečala na 97 odstotkov, je dodal Rak.

Hrvaška vlada je marca še odločila, da mora CERP Uljaniku Brodogradnje 1856 priskrbeti deset milijonov evrov svežega kapitala, v treh obrokih. Finančna injekcija je Uljaniku Brodogradnje 1856 omogočila, da je po 120 dneh, s čimer je bil izpolnjen pogoj za stečaj podjetja, pred dnevi deblokiral transakcijske račune, nakazal plače okoli 200 delavcem in nadaljeval proizvodnjo. Obenem je hrvaška vlada začela pripravljati teren za vnovično prodajo Uljanika Brodogradnje 1856, k čemur je bila povabljena tudi družba Iskra v lasti družine Šešok. Hrvaško gospodarsko ministrstvo je sicer na pogovore povabilo potencialne kupce puljskega podjetja oziroma podjetja, ki so v preteklosti izrazila interes za njegov nakup.

Čoln za hrvaško ministrstvo

V zadnjih letih je Iskri na Hrvaškem uspelo več prevzemov. Najprej ji je leta 2019 uspel prevzem ladjedelnice NCP – Remontno brodogradlište Šibenik, ki je zašla v finančne težave. Po prevzemu tega podjetja je hrvaška vlada soglašala s prenosom koncesije za pomorsko dobro na podjetje Iskra brodogradilište, ki se je kasneje preimenovalo v Iskra Shipyard, za plačilo letne koncesnine v višini 300.000 evrov. Prevzeto šibeniško podjetje, ki se ukvarja s popravilom vseh vrst plovil do 80 metrov in gradnjo novih plovil do 60 metrov, je skupini Iskra uspelo sanirati. Po besedah Matije Šešoka, direktorja operacij v Iskri, so v prevzeti ladjedelnici uvedli nekaj novih proizvodnih programov, investirali več milijonov evrov, lani ustvarili 26 milijonov evrov prihodkov od prodaje, zaposlujejo pa okoli 200 delavcev in sodelujejo s približno stotimi kooperanti. V okviru projekta Search and Rescue (Iskanje in reševanje) je Iskra Shipyard za hrvaško ministrstvo lani izdelala več nepotopljivih čolnov za nujno medicinsko pomoč ob hrvaški obali in na otokih.

V letu 2021 je Iskri na Hrvaškem uspel veliki met s prevzemom podjetja Elka, enega največjih proizvajalcev električnih in telekomunikacijskih kablov v jugovzhodni Evropi in hkrati enega največjih hrvaških izvoznikov. Pred kratkim je skupina Iskra v sosednji državi izpeljala še prevzem podjetja Elmap iz Splita, ki je specializirano za čiščenje odpadnih voda, pitne vode ter vodovodnih sistemov kot tudi za elektroenergetiko in infrastrukturne sisteme v različnih industrijah, ukvarja pa se tudi z raznimi inženirskimi posli, ki so komplementarni s proizvodnim programom Iskre.

Kdo so tekmeci pri prevzemu

Po pojasnilih Matije Šešoka imajo v skupini Iskra veliko znanja o ladjedelništvu. »Dolgov Uljanika ne nameravamo prevzemati, smo pa pripravljeni nadaljevati obstoječi proizvodni program in podjetje uspešno prestrukturirati, kar smo dokazali s sanacijo šibeniške ladjedelnice.« Poleg Iskre se za nakup Uljanika 1856 zanima tudi novogoriški Eko Bor, ki trguje z odpadki in je v lasti Patrika Jarca. Po zadnjih javno dostopnih podatkih je Eko Bor predlani ustvaril skoraj enajst milijonov evrov prihodkov od prodaje. Po poročanju hrvaških medijev se je za nakup Uljanika 1856 spet začel zanimati češki poslovnež Jaroslav Strnad. Ta je poslovno pot začel v vojaški industriji s podjetjem Czechoslovak Group in je lastnik holdinga CE Industries. Prek povezanih podjetij je Strnad lani v Luki Rijeka pridobil približno 35-odstotni lastniški delež. Za Uljanik 1856 je Strnad leta 2022 najprej ponujal 27,6 milijona, nato pa je ponudbo znižal na 20,7 milijona evrov. V sodelovanju s češkim poslovnežem Renejem Matero je Strnadu prek podjetja DD Acquisition pred približno dvema letoma uspelo prevzeti Skupino Đuro Đaković, ki se med drugim ukvarja s proizvodnjo lokomotiv, vagonov, dvigal, oklepnih vozil, mostov. Za nakup Đura Đakovića se je v začetni fazi prevzemnega postopka zanimala tudi Iskra.

Poleg omenjene trojice se za nakup Uljanika 1856 omenjajo še izraelski Israel Shipyard, romunski GSP Offshore, italijanski Micoperi in hrvaški Adria Mont.

Po pojasnilih Šešoka je skupina Iskra lani ustvarila 275 milijonov evrov konsolidiranih prihodkov, pri čemer je denarni tok iz poslovanja (EBITDA) znašal približno 30 milijonov evrov, čisti dobiček pa približno 20 milijonov evrov. V kratkem bi lahko prevzeli še dve podjetji, eno v Sloveniji in eno na Hrvaškem, je dodal Šešok. 

Priporočamo