V Nemčiji ugotavljajo – bržkone podobno kot pri nas –, da je tamkajšnja  gostinska panoga v krizi. Restavracije zapirajo vrata, promet upada. Razlog? Spremenjene navade potrošnikov. Obisk restavracije je za vse več Nemcev postal luksuz, varčevanje pri vsakdanjih izdatkih pa se neizogibno odraža v tem, ali jemo doma ali v restavraciji.

Nemški Deutsche Welle je te dni pisal, da se nemška gastronomija sooča z enim najtežjih obdobij v zadnjih desetletjih. Po podatkih zveznega statističnega urada so se realni prihodki v gostinstvu v prvi polovici leta znižali za 3,7 odstotka v primerjavi z že tako šibkim lanskim prvim polletjem. Številke so še bolj črnoglede za restavracije, ki so zabeležile realni padec prometa v višini 4,1 odstotka. Edini razlog, da se celoten sistem ni zrušil, je znatno povišanje cen, s katerimi gostinci obupano poskušajo pokriti naraščajoče stroške in ohraniti poslovanje.

Številni stečaji

Stanje je tako resno, da je val stečajev zajel celotno državo, kar najbolj prizadene mala in srednje velika družinska podjetja, ki tvorijo hrbtenico sektorja. »Situacija v panogi je napeta, obeti za drugo polovico leta pa niso bleščeči,« je stanje opisal Guido Zöllick, predsednik nemškega združenja hotelirjev in gostincev Dehoga.

Nemški turist je postal izjemno cenovno občutljiv in aktivno išče destinacije, ki ponujajo največ za njegov denar, kot sta Bolgarija in Tunizija.

Glavni razlog za stisko je kombinacija visoke inflacije, povečanih stroškov za energijo in surovine ter ključne politične odločitve. S prvim januarjem 2024 se je namreč stopnja DDV na hrano v restavracijah z znižane koronske stopnje 7 odstotkov vrnila na polno 19-odstotno stopnjo. Ta dvig je bil za mnoge kaplja čez rob in je potrošnike prisilil v korenito spremembo navad.

»Občutljivost za cene in zadržanost potrošnikov se opazno povečujeta,« pojasnjuje Zöllick. »Številni gostje redkeje jedo zunaj, izbirajo cenejše jedi in se odpovedujejo dodatkom, kot so predjedi ali druga pijača.« Fraza »nein, danke« (»ne, hvala«) je tako postala tihi odgovor na vprašanje natakarja, ali želijo še eno pijačo ali sladico.

Cena je postala kraljica

Nemška vlada je sicer prepoznala resnost situacije in sprejela odločitev o ponovnem znižanju davčne stopnje na 7 odstotkov, toda ukrep bo začel veljati šele 1. januarja 2026. To pomeni, da gostince čaka še dolgo obdobje boja za preživetje.

Ta domača stiska pa ustvarja zanimiv paradoks, ko gre za potovanja. Čeprav Nemci doma zategujejo pasove, podatki za leto 2025 kažejo, da nameravajo za potovanja nameniti več denarja kot kadar koli prej. Vendar pa se je ključni dejavnik pri odločanju spremenil: cena je postala kraljica. Nemški turist je postal izjemno cenovno občutljiv in aktivno išče destinacije, ki ponujajo največ za njegov denar, kot sta Bolgarija in Tunizija. To pa seveda vpliva na domala vse – tudi Slovenijo. Vse več gostov namreč v gostišča pri nas zahaja s kalkulatorjem v roki.

Priporočamo