Zaradi visokih temperatur so Slovenske železnice tri dneve, do večernih ur, omejile hitrosti vlakov, kar je botrovalo večjim zamudam. V zadnjih letih hitrosti vlakov niso omejevali. Letos so se za takšen ukrep odločili zaradi dolgo trajajočega vročinskega vala, ki je povzročil visoke temperature tirnic in posledično napetosti v neprekinjeno zvarjenem tiru. Za takšne omejitve so se odločali tudi drugi železniški operaterji v tujini.
V preteklih dneh, ko so veljali ti ukrepi, je na vseh potniških vlakih na celotnem omrežju zaradi omejitev hitrosti nastalo 8406 minut zamude. V prvem polletju letošnjega leta je povprečna zamuda na vlak znašala 6,95 minute, v enakem obdobju lani 6,02 minute, predlani pa 7,92 minute.
In kakšne so pravice potnikov, če prihaja do zamud vlakov? Ob zamudi vlaka od 60 do 119 minut ima potnik pravico do vračila 25 odstotkov cene vozovnice, za 120 minut pa v višini 50 odstotkov, pri čemer je najnižji znesek izplačila za zamudo štiri evre. Ob terjanju odškodnine morajo potniki Slovenskim železnicam predložiti originalno vozovnico.
Rast števila prepeljanih potnikov
Po pojasnilih Slovenskih železnic so lani prepeljali 15,75 milijona potnikov in skupaj prejeli 518 pritožb. Od teh je bilo zahtevkov, ki so se nanašali na zamude vlakov, 58, v 17 primerih pa je bilo potnikom odobreno vračilo denarja za vozovnico. V prvih petih mesecih letošnjega leta so Slovenske železnice prepeljale 7,55 milijona potnikov, kar je bilo 7,9 odstotka več kot v enakem obdobju lani, in prejele 188 pritožb. Od 34 pritožb, kolikor se jih je nanašalo na zamude vlakov, je bilo vračilo sredstev za nakup vozovnice odobreno v dveh primerih. »Ker želimo naše storitve redno izboljševati, kvartalno spremljamo kakovost storitev in odnosov do naših uporabnikov z raziskavo 'skriti potnik' v sodelovanju s podjetjem Skrivnostni nakupi. V zadnjih merjenjih zadovoljstva potnikov smo dosegli odlično, zelo visoko oceno – skoraj 88 odstotkov zadovoljstva,« so pojasnili na Slovenskih železnicah.
Če potniki s pojasnili SŽ ali z obravnavo zahteve niso zadovoljni, se lahko pritožijo na Agencijo za komunikacijska omrežja in storitve RS (Akos). V prvi polovici letošnjega leta je Akos prejel tri pritožbe, lani 16, od katerih sta bili le dve v njihovi pristojnosti, predlani pa devet. V letošnjem letu je bila v korist potnikov pozitivno rešena ena pritožba. V preteklem letu so Slovenske železnice s potnikom, s posredovanjem agencije, dosegle sporazum, potnik je pritožbo umaknil. V drugem postopku je bila izdana odločba, s katero je bilo pritožbam vseh šestih potnikov ugodeno. Leta 2023 je bilo v korist potnikov rešenih pet pritožb, od tega dve z odločbo agencije, v preostalih treh primerih pa se je spor ob aktivnem posredovanju agencije rešil neposredno med potniki in Slovenskimi železnicami, so pojasnili na Akosu.
Kdaj se lahko omejijo hitrosti vlakov
Potniki sicer nimajo pravice do nadomestila, če je zamuda vlaka posledica okoliščin, ki niso povezane z železniškim prometom in se jim prevoznik ni mogel izogniti, njihovih posledic pa ne preprečiti. Nadomestilo jim ne pripada niti v primerih, če je bila pričakovana zamuda vnaprej javno objavljena ali če je nastala po krivdi potnika ali druge osebe. Do nadomestila pa so potniki upravičeni, če je za zamudo krivo drugo železniško podjetje ali prevoznik. Če potnik zaradi zamude vlaka izgubi zadnjo povezavo v istem dnevu, ima pravico do povračila razumnih stroškov prenočitve, razen v primerih, ko je do zamude prišlo zaradi dejavnikov zunaj vpliva železnice in prevoznika oziroma kadar je bila napoved zamude vnaprej javno objavljena.
Po pojasnilih Slovenskih železnic je delež zamud, pri katerih je vzrok na njihovi strani, zanemarljiv: »Večina zamud v železniškem prometu nastane kot posledica investicijskih in vzdrževalnih del na infrastrukturi ter izrednih dogodkov, kot so ovire na tirih, ki so posledica plazov, dreves, žal tudi samomorov in porasta vandalizma.« Med možnostmi za boljši javni železniški promet vidijo več vlakovnih povezav, krajšanje voznih časov in prenovljene postaje in postajališča.