Mestna občina Ljubljana je poleti na pet križišč namestila prometne znake z zelenimi puščicami, ki voznikom dovoljujejo zavijanje desno, tudi če imajo rdečo luč na semaforju, seveda ob pogoju, da je smer prosta. Zelene puščice so na križiščih Ceste v Prod, Zadobrovške in Šmartinske ceste; Karlovške ceste in ulice Predor pod Gradom; Barjanske ceste in Ceste dveh cesarjev; Barjanske ceste, Riharjeve ulice in Ziherlove ulice ter Peruzzijeve in Betettove ceste.
Ljubljanska kolesarska mreža je občino v začetku septembra opozorila, da so novi prometni znaki neustrezno nameščeni. Izpostavili so znaka v Riharjevi ulici za zavijanje desno na Barjansko cesto in v ulici Predor pod Gradom za zavijanje desno na Karlovško cesto. Društvo je poudarilo, da prometni znak v Riharjevi ulici ne izpolnjuje več pogojev za namestitev tovrstnega prometnega znaka, ki jih je priporočilo ministrstvo za infrastrukturo. Našteli so, da je v ulici omejitev hitrosti 60 kilometrov na uro, in ne 50, kolikor je predpisalo ministrstvo, da frekvenca pešcev na tem križišču ni majhna, da so skozi križišče vodeni kolesarji in da gre tam šolska pot.
Zavijanje iz predora na Karlovško pri rdeči luči pa so v Ljubljanski kolesarski mreži kot sporno ocenili prav tako zaradi gostote pešcev in kolesarjev in ker gre »za središče mesta, območje znotraj notranjega mestnega obroča, kjer taki znaki, ki služijo zgolj povečevanju pretočnosti motornega prometa, ne bi smeli obstajati«.
»Pričakujemo, da se bo oba znaka nemudoma odstranilo in poskrbelo za varnost najšibkejših. Pričakujemo tudi, da se bo v prihodnje dosledno upoštevalo kriterije, ki jih je določilo ministrstvo za infrastrukturo, in da takih znakov v strnjeno poseljenih območjih, kjer potekata pešačenje in kolesarski promet, ne bo več,« so občini v dopisu sporočili z Ljubljanske kolesarske mreže. V kolesarskem društvu menijo, da so takšne ureditve nevarne in da zmanjšujejo privlačnost hoje ter kolesarjenja v mestu.
Prejeli več pohval kot kritik
A občina vsaj za zdaj nima namena umikati že postavljenih znakov. Na oddelku za gospodarske dejavnosti in promet so zagotovili, da so jih namestili v križiščih, »v katerih je zagotovljena prometna preglednost, kjer prisotnost pešcev in kolesarjev ni izrazita, hkrati pa je gostota motornega prometa praviloma povečana le v konicah. Nobeno izbrano križišče ni na šolski poti.« Zadnja trditev ni povsem točna, saj je denimo križišče Barjanske in Riharjeve v neposredni bližini Osnovne šole Trnovo, kar pomeni, da otroci tudi na spornem delu lahko prečkajo križišče na poti v šolo ali iz nje. Blizu je še Dom starejših občanov Trnovo. Vodja sektorja prometa pri generalni policijski upravi Ivan Kapun je za Delo nedavno poudaril, da zelenih puščic ni primerno nameščati na križišča v bližini šol, vrtcev, bolnišnic in podobnih ustanov ter na območjih, kjer obstaja večja gostota starejših občanov.
»Zaradi nove prometne signalizacije smo prejeli veliko pohval in pobud za postavitev na še več drugih mestih po Ljubljani; odzivi so kljub kritiki Ljubljanske kolesarske mreže večinoma pozitivni,« so dejali na občinskem oddelku. A kot kaže objava občine z 19. septembra, pritožb vendarle ne manjka, saj so na svoji spletni strani zapisali, da v enem mesecu od postavitve zelenih puščic na petih križiščih »predvsem od pešcev in kolesarjev prejemamo sporočila, da se počutijo ogrožene«, ker da se veliko voznikov ne prepriča dovolj, ali so na poti tudi pešci. Na portalu za pobude občanov, kjer je sicer res več pobud za opremljanje dodatnih križišč z zeleno puščico, pa smo našli zapis občanke, ki je na Riharjevi pri zeleni luči za pešce čakala »tako dolgo, da se mi je prižgala rdeča luč. Ali se vam zdi okej, da moramo pešci kljub zeleni luči dajati prednost avtomobilom, ki imajo načeloma rdečo?«
Promet bolj pretočen,
a na čigav račun?
Na mestnem redarstvu na zgornjih križiščih sicer še niso zaznali kršitev voznikov, povezanih z odvzemom prednosti pešcem ali kolesarjem. Občina voznike opozarja, da znaki z zelenimi puščicami vožnjo v desno ob rdeči luči dovoljujejo, ne zapovedujejo. In da vozniki morajo »prepustiti prednost pešcem in kolesarjem na prehodu. Puščice omogočajo večjo pretočnost vozil, vendar ne na račun kolesarjev in pešcev, saj jih morajo vozniki vselej upoštevati.« Na magistratu pojasnjujejo, da se morajo »uporabniki prostora in udeleženci v prometu na vsako novo ureditev navaditi, za kar je potrebno nekaj časa«. Zagotovili so, da bodo na teh območjih še naprej opazovali dogajanje, spremljali pobude in mnenja uporabnikov ter šele nato sprejeli nadaljnje odločitve.
Ljubljanska kolesarska mreža namesto nameščanja zelenih puščic, ki omogočajo večjo pretočnost motornemu prometu, občino spodbuja k ureditvi križišč po zgledu križišča Poljanske in Roške ceste. Na tem križišču se pešcem in kolesarjem namreč na semaforju zelena luč prižge tri sekunde prej kot vozilom iz iste smeri, kar pomeni, da lahko pešci in kolesarji bolj varno prečkajo križišče.