V zadnjih letih se je v Triglavskem narodnem parku število obiskovalcev občutno povečalo, v kranjskogorski občini je to še zlasti občutiti v alpskih dolinah Vrata, Kot in Krma ter na prelazu Vršič. Kot pravi tamkajšnja županja Henrika Zupan, to prinaša gospodarske koristi, pa tudi vse večje pritiske na občutljive naravne ekosisteme, infrastrukturo in lokalne skupnosti. Med največjimi je prav promet, ki se kaže v pogostih zastojih, neurejenem parkiranju in povečanih emisijah, kar škoduje tako okolju kot kakovosti doživetja obiskovalcev.
Posebno pozornost zato namenjajo prelazu Vršič, ki ga ob dejstvu, da predstavlja izhodišče na najlepše vrhove v Julijskih Alpah in povezuje Zgornjesavsko dolino z dolino Soče, v poletnih mesecih obišče izjemno veliko število turistov. V sodelovanju z ministrstvom za infrastrukturo so na občini pristopili k dolgoročni prometni ureditvi, ki bi po napovedih utegnila zaživeti prihodnje leto poleti.
Letos še redarji, nato zapornice
V letošnji poletni sezoni bodo promet še vedno urejali občinski redarji. Da občine skrbijo za promet na tem območju, je po mnenju bovškega župana Valterja Mlekuža nesprejemljivo. Vseeno so stopili skupaj in sredstva za financiranje redarjev našli v občinskem proračunu.
Nov sistem bo deloval tako, da bosta na obeh straneh prelaza, torej v Kranjski Gori in Trenti, vzpostavljeni vstopni točki z dvema pasovoma – eden bo namenjen vozilom, ki bodo parkirala na vrhu prelaza, drugi pa tranzitu in dostopu do koč in drugih območij.
Parkiranje na vrhu bo plačljivo in omejeno na 92 vozil, pri čemer bo sistem zapornic zagotavljal nadzor nad številom vozil. Ko bo parkirišče polno, bo to prikazano na svetlobnih tablah že pred vstopom.
Obiskovalcem bo ob tem na voljo okrepljen javni prevoz iz obeh dolin, s katerim želijo zagotoviti dostop tudi brez osebnih vozil. Fizično bodo urejene prepreke, ki bodo omogočale parkiranje zunaj označenih mest, rediteljska služba pa bo skrbela za nadzor nad sistemom in obveščanje obiskovalcev.
Sistem bodo testno zagnali konec letošnje poletne sezone. »Preizkusno obdobje in postopna uvedba ukrepov omogočata prilagodljivost sistema, kar pomeni, da se bomo lahko učinkovito odzvali na morebitne izzive,« pravi Zupanova, Mlekuž pa, da so domačini za zdaj skeptični glede zapornic, da pa bomo o smiselnosti novega sistema še videli.
Morebitna druga faza ukrepov na Vršiču, ki vključuje dodatne parkirne površine med zapornicama, bo izvedena le, če se bo izkazalo, da prva faza ne zadošča za nemoten potek prometa.