Parkirnine v Ljubljani niso nikjer tako zasoljene kot okoli kliničnega centra. Čeprav gre za najcenejšo parkirno cono v mestu, kjer parkiranje na javnih površinah stane zgolj 40 centov na uro, je območje klinik tak magnet za avtomobilski promet, da je ta lokacija s parkirnega vidika ena najdonosnejših v državi. Tri ure parkiranja v garažnih hišah Šentpeter in Meksiko stanejo 7,30 evra, na klinikam najbližjih parkiriščih v zasebni lasti 6 evrov, po večini pa 4,5 evra, kar je še vedno mnogo več kot 1,2 evra, kolikor bi stalo parkiranje na javnih površinah ob vozišču.

Parkirni biznis je dobro utečen

Že na prvi pogled ulice na širšem območju kliničnega centra živijo za parkirni posel. Da bi prihranili kakšen evro, vozniki dopoldne v koloni čakajo na prosto mesto na večjem parkirišču v Bohoričevi ulici, kjer ura parkiranja stane 2 evra, kar je sicer pri eni uri zgolj 10 centov manj kot v bližnji garaži Meksiko. Zato so na večini parkirišč, čeprav so ta popolnoma avtomatska, prisotni tudi redarji, ki v fluorescenčnih jopičih usmerjajo voznike do še prostih mest.

Cenovna politika parkirišč na širšem območju kliničnega centra je jasna: najdražji sta parkirni hiši Meksiko in Šentpeter, kjer prva ura parkiranja čez dan stane 2,1 evra, vsaka naslednja pa 2,6 evra, nekoliko cenejše so z 2 evroma na uro najbližje alternative, če so bolniki pripravljeni ali sposobni prepešačiti 500 metrov, pa se da parkirati za 1,5 evra na uro, kolikor recimo stane parkiranje v garažni hiši Kongresni trg v središču mesta, če tam ne parkirate več kot tri ure. Za manj kot 1,5 evra na uro na širšem območju kliničnega centra, če ne štejemo občinskih parkirnih prostorov, praktično ni mogoče parkirati, se pa parkirišča cenovno razlikujejo pri dolgotrajnejšem parkiranju, saj ponekod velja dnevna tarifa 10 evrov.

O cenah parkiranja na tem območju smo pisali že večkrat, tako da je možna tudi primerjava s cenami v preteklosti. Tako kot praktično vse so se v zadnjih letih podražile tudi parkirnine. Če so recimo pred petimi leti tri ure parkiranja v garažnih hišah Šentpeter in Meksiko stale 6,7 evra, danes stanejo 7,3 evra, na tistih parkiriščih, kjer se je v preteklosti parkiralo za 1,5 evra na uro, zdaj ura stane 2 evra, na tistih, kjer je bilo treba za uro plačati 1 evro, pa je treba zdaj odšteti 1,5 evra. Zanimivo je, da se parkirnina v zadnjih petih letih ni povišala le na občinskih parkirnih mestih ob vozišču in še vedno stane za to območje pičlih 40 centov na uro.

Občina in klinični center načrtovala svoji garažni hiši

Jasno je torej, da ljubljanska občina na širšem območju kliničnega centra nasprotno od drugih predelov v mestu s cenami na občinskih parkirnih mestih ne more niti malo vplivati na cenovno politiko zasebnih lastnikov garaž in parkirišč. Verjetno ključna napaka se je zgodila leta 2004, ko je takratna garnitura z županjo Danico Simšič na čelu nepremičninarju Jožetu Anderliču prodala zemljišče, kjer je nato zrasla garažna hiša Šarabon (danes Šentpeter), čeprav je na tej lokaciji že prej garažno hišo načrtovalo občinsko podjetje Ljubljanska parkirišča, ki pa naj mu ne bi uspelo pridobiti dovolj visokega posojila za gradnjo. Sprva so na občini računali, da bo imela garažna hiša tudi podzemne etaže, tako da bi bilo v njej prostora za 750 avtomobilov, vendar je Anderlič zgradil garažno hišo le z nadzemnimi etažami in 470 parkirnimi prostori, kar je bilo veliko cenejše.

Po prvotnih načrtih bi morala biti večja tudi garažna hiša na vogalu Njegoševe ceste in Bohoričeve ulice, kjer naj bi bilo skoraj 1000 parkirnih prostorov, medtem ko jih ima današnja le 520. Zemljišče za to garažno hišo je bilo sprva v državni lasti, v kliničnem centru pa so računali, da bo gradnjo sofinanciral koncesionar. A država je zemljišče v zameno za delež v bolnišnici Valdoltra prepustila Rdečemu križu Slovenije. Za strateškega partnerja pri gradnji garažne hiše so si nato v dobrodelni organizaciji izbrali avstrijsko gradbeno podjetje Alpine Bau in ustanovili skupno podjetje ALSLORK. Vendar podjetje garažne hiše nikoli ni začelo graditi, tudi do tega zemljišča pa se je dokopal Anderlič in po spremembi gradbenega dovoljenja s privoljenjem občine dokončal precej manjšo garažno hišo, kjer je danes tudi trgovina Hofer. Zaradi precej manjših garažnih hiš od načrtovanih na tem območju primanjkuje parkirnih prostorov, ker pa je povpraševanje večje od ponudbe, so lahko tudi cene parkiranja višje.

Parkirišče donosnejše od stanovanj

Na prvi pogled je presenetljivo, da na širšem območju kliničnega centra tudi na manjših zazidljivih zemljiščih namesto stanovanj rasejo začasna parkirišča. A le na prvi pogled, saj je že po konservativnem izračunu to zelo donosen posel. Vzemimo parkirišče ob Bohoričevi ulici, kjer so uredili 130 parkirnih prostorov. Če je parkirišče zasedeno 70-odstotno le osem ur na dan, potem to nanese okoli 1400 evrov na dan. Tudi če vzamemo, da parkirišče služi le ob delavnikih, to na letni ravni pomeni vsaj 300.000 evrov prihodkov, pri čemer so obratovalni stroški zaradi avtomatiziranega plačevanja parkirnine lahko zelo nizki. 

Priporočamo