V dnevnem centru aktivnosti za starejše (DCA) na Puhovi je bilo na delavnici o portalu za paciente Zdravstvenega doma Ljubljana dinamično. Izobraževanja o uporabi novega digitalnega orodja, na katerem so izvajalke pomagale tudi pri registraciji na portal, se je udeležilo precej upokojenk in upokojencev, medtem ko nekaj prijavljenih udeležencev zaradi težav z iskanjem osebnega zdravnika ni prišlo. »V digitalnem svetu se srednje znajdem, potrebujem malo pomoči. Na zVEM sem že registrirana, nisem pa tako vešča, da bi se sama registrirala na portalu za paciente, zato sem danes prišla na izobraževanje,« je pred delavnico povedala upokojenka Slavica Metzkar, po predstavitvi uporabe portala pa je dejala, da se ji ta ne zdi zapleten. Kot je upokojenka še povedala, je informacijsko-komunikacijske tehnologije ne plašijo, temveč jih jemlje kot dejstvo, ki ga treba sprejeti, čeprav ima, kot je dodala, najbrž srečo, da ima sina računalničarja, in če se ji v digitalnem svetu kaj zatakne, ji pomaga.

Starejših je strah
digitalnih tehnologij

V digitalni družbi, kjer informacijsko-komunikacijska tehnologija vse bolj obvladuje naš vsakdan, so starejši zaradi pomanjkanja digitalne pismenosti ranljiva skupina. Čeprav so v tej heterogeni populaciji tudi razlike. »Nekateri obvladajo računalnik in so zelo suvereni ter tudi mene marsikaj naučijo, drugi pa so v stiski, sploh tisti, ki se s tem spoznavajo v starejših letih in digitalne tehnologije malo uporabljajo. Je pa med starejšimi precej prisoten strah, kako se digitalnih platform sploh lotiti, kot recimo zdaj novega zdravstvenega portala. Strah jih je, da bodo kaj narobe pritisnili in izbrisali svoje podatke, ali povzročili, da bodo javno dostopni,« je pojasnila strokovna sodelavka DCA Puhova Tanja Mijatovič.

Za lažje spoprijemanje starejše populacije z novim portalom Zdravstveni dom Ljubljana v sodelovanju s podjetjem Bi-Calculus v dnevnih centrih aktivnosti za starejše mestne zveze upokojence izvaja izobraževanja, v petih se je delavnica že odvila, v dveh se še bo. »V vsakem od naših centrov bo vsaj ena tovrstna delavnica, ker želimo portal čim bolj približati ljudem, saj je med uporabniki trenutno tudi nekaj zmede, kaj je zVEM in kaj portal Zdravstvenega doma Ljubljana. Odlično je, da so prišle strokovnjakinje, ki bodo določene stvari razložile tudi nam v DCA, da bomo kakšno informacijo lahko tudi sami posredovali. Če težave ne bomo znali rešiti, pa vemo, na koga se lahko obrnemo,« je še pojasnila strokovna sodelavka dnevnega centra.

Postopnost in počasnost

»Ta trenutek sem nekoliko zmedena, ker skušam razumeti razlago, ki je sicer zelo dobra, ampak za nas starejše, ki nismo odraščali z računalniki, sta pri teh stvareh pomembni postopnost in počasnost. Ne sme biti preveč stvari naenkrat,« je bila ob izobraževanju o uporabi portala za paciente jasna Irena Brejc, upokojena novinarka, ki je na Puhovo prav tako prišla, da se spozna z novim digitalnim orodjem. Kot je še dejala, se bo na portalu znašla, mogoče se bo na začetku kaj lovila, a ob večkratni uporabi ji bo šlo, kar pa, kot je dodala, ni nujno, da velja za vse.

Spoprijemanje z digitalnim svetom, čeprav pametni telefon rada uporablja, ni ravno enostavno za Jadranko Marušič, a ji to ne jemlje volje. »Težje mi gre, ker sem malo starejša, vendar delam na tem. Poskusim, učim se. Imam voljo za to, ker me zanima, vendar mi mora kdo pokazati. Se mi zdi, da bo šlo tudi s s tem portalom,« je povedala sogovornica, ki v času našega pogovora ni imela osebnega zdravnika. »Upam, da mi bo šlo, če ne, bom še koga kaj vprašala,« pa je po izobraževanju dejala upokojenka Tatjana Smerčan, ki upa, da bo portal za paciente omogočil večjo dostopnost komunikacije z ambulantno družinskega zdravnika in tako nekatere stvari pospešil ter olajšal.

Izobraževanja o uporabi portala za paciente se po besedah Bojane Korošec, direktorice podjetja Bi-Calculus, ki vodi delavnice v dnevnih centrih aktivnosti za starejše, udeležujejo predvsem starejši, ki so tehnološko vešči in marsikatero digitalno orodje že uporabljajo. Vendar pa, kot povedo, imajo veliko starejših sosedov, ki nimajo pametnega telefona niti računalnika. »Vedno bo določen odstotek ljudi, ki ne bodo uporabljali aplikacije zdravstvenega doma. Več ko nas bo aplikacijo uporabljalo, več bomo prispevali k razbremenitvi ambulant, da bodo lažje sprejemale telefonske klice,« je še dejala Bojana Korošec. Ob tem je opozorila, da portal predstavlja le nov način elektronske komunikacije z ambulantami družinske medicine, komunikacija osebno, po telefonu in navadni pošti ostaja. »So pa tovrstne delavnice pomembne tudi za nas, saj so zelo dober način za povratno informacijo, saj vidimo, kje se starejši na portalu lovijo in kaj bi lahko izboljšali, za kar so v zdravstvenem domu zelo dovzetni.« Kot je še povedala Koroščeva, so od nekaterih starejših uporabnikov portala prejeli tudi že pozitivne odzive, kako je komunikacija z ambulantno osebnega zdravnika prek aplikacije dostopnejša in hitrejša. 

Priporočamo