V času, ko je vožnja po mestu vedno bolj stresna, so v LPP začeli uporabljati prav poseben simulator vožnje. »Novost pa ni uporaba simulatorja, temveč operiranje in uporaba številnih podatkov, ki jih platforma zbira. Tri leta smo tehnologijo testirali v Dubaju, predvsem z vozniki tovornjakov in kombijev, zdaj pa je pred nami prvi primer na svetu za voznike potniškega prometa,« je povedal vodja sektorja Tehnični pregledi in homologacija vozil na LPP Matej Cerar.

18.09.2025 -LPP, digitalna akademija za voznikeFoto: Tomaž Skale

Z leve proti desni: Matej Cerar, vodja tehničnih pregledov in homologacij, Rok Vihar, namestnik direktorja LPP, Danijel Avdagič, direktor AV Living Lab. Foto: Tomaž Skale

Vozniki bodo tako svoje znanje zdaj lahko izpopolnjevali in preizkušali v posebni sobi digitalne akademije, kjer jih čakajo vozniški sedež in trije veliki ekrani. Pred začetkom preizkusa si morajo nadeti očala, ki spremljajo njihovo pozornost, in pametno uro, ki spremlja njihov srčni utrip in odzive. »Potniški promet je z vidika učenja vožnje zelo pomemben, saj zahteva večopravilnost. Vozniki kamionov namreč vozijo od točke A do točke B, vozniki avtobusov pa morajo opazovati vse okoli sebe,« je še pojasnil Cerar.

V eni sekundi izmerijo sto podatkov

Preizkus vožnje poteka tako, da prva analiza traja 15 minut. Vanjo je vključen uvodni program, imenovan »country side«, ki je namenjen običajni vožnji po ulicah. Vozniki pri tej analizi preizkušajo ustavljanje, prehitevanje in se predvsem poskušajo navaditi na okolje. V naslednji analizi pa voznik preizkuša vožnjo po avtocesti in težje preizkušnje v mestu. S tem se začne natančnejše zbiranje podatkov. V eni sekundi pri vožnji voznika zajamejo okoli 100 podatkov. »Pametne naprave v tem času poskušajo oceniti, kaj počnemo med vožnjo. S tem smo nadgradili inštruktorja, ki ima nekatere omejitve,« je povedal Cerar.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by LPP (@ljubljanskipotniskipromet)

Voznik mestnega avtobusa Milan Mihaljević je ob našem obisku preizkusil digitalno vožnjo po Celovški cesti. Njegova naloga je bila, da se varno vključi v promet in nadaljuje vožnjo po okolju, ki se prilagaja njegovi vožnji. Tudi druga vozila v simulatorju so namreč pametna in reagirajo glede na odziv voznika. Naprava pa spremlja voznikovo delovanje. »Pomembno je, da ima varnostno razdaljo, da ne vozi agresivno, pazi, ko prehiteva, in je strpen,« je poudaril Cerar.

Za voznike stresne različne situacije

»Vožnja v simulatorju je zelo umirjena. Brez stresa nam omogoča, da se znajdemo v resnični situaciji. Omogoča pa nam čisto vse okoliščine, od vremenskih razmer do potnikov, pešcev in tukaj res lahko vidim, kaj je moja slabost, in se pri realni vožnji bolj osredotočim na to,« je povedal Mihaljević. Kot voznik mora biti pri vožnji mestnega avtobusa vedno popolnoma prisoten in osredotočen na okolico, a simulacija mu omogoča, da preveri, ali to res zna.

Nove voznike potrebujejo ves čas

Namestnik direktorja LPP Rok Vihar je pojasnil, da imajo trenutno v mestnem prometu okoli 430 voznikov. Da bi popolnoma zadostili vsem potrebam, v tem trenutku potrebujejo še okoli 70 voznikov. »Ves čas imamo odprt razpis za voznike, vodimo pa tudi interni program, imenovan akademija,« je povedal. Kadrovskih štipendij za voznike na LPP nimajo, jih pa imajo za druge poklice, vezane na servisno-vzdrževalni center.

Mihaljević je sicer ocenil, da so za voznike stresne različne situacije. »Zame je to predvsem močan dež, hudi nalivi, ko so vsi malo živčni in hitijo. Po drugi strani so lahko stresni tudi potniki, ki imajo zahteve. Kot voznik moraš vedno ostati miren in osredotočen na promet ter seveda na potnike. Svoje delo opravljam z veseljem. Poskušam si predstavljati, da sem ta vmesni člen na poti nekoga, in poskušam biti čim bolj prijazen,« je pojasnil.

18.09.2025 -LPP, digitalna akademija za voznikeFoto: Tomaž Skale

Namestnik direktorja LPP Rok Vihar. Foto: Tomaž Skale 

Talent za vožnjo in izkušnje

Vodja inštruktorjev na LPP Srećko Djukić je poudaril, da je takšna pridobitev res pozitivna. »Na splošno imajo tisti, ki se šele učijo, največje težave zaradi pomanjkanja izkušenj. Človek namreč vsako stvar, ki jo opravlja, z leti opravlja vedno lažje. Tako deluje na vseh področjih,« je pojasnil in dodal, da tudi pri sebi opaža razlike v vožnji. »Tako kot sem nekoč vozil pri 20 letih, danes ne bi upal odpeljati. Normalno je, da izkušnje res pomagajo,« je še povedal. Pri mladih voznikih opaža, da en del predstavlja talent za vožnjo, drugi pa vloženi trud.

 

Novo digitalno akademijo bodo uporabljali v dveh fazah. Prva faza bo uporabna za nove voznike in bo predvsem preverjala, ali so osebe za voznika primerne. V drugi fazi pa bodo voznike poskušali čim bolj usposobiti in tudi pri obstoječih poiskati šibke točke ter jih nato s treningi izobraževati na specifičnih področjih.

Priporočamo