Slovenske železnice, ki bodo gradile novo Avtobusno postajo Ljubljana ob Vilharjevi cesti, so projekt razdelile na dve fazi, zato bodo izvajalca gradnje iskali za vsako fazo posebej. Prva faza vključuje zaščito gradbene jame in izkop. V Slovenskih železnicah so nam povedali, da bodo predvidoma septembra objavili javno naročilo, s katerim bodo izbrali izvajalca za prvo fazo. Javno naročilo za izbor izvajalca, ki mu bodo Slovenske železnice zaupale gradnjo stavbe avtobusne postaje in ureditev odprtih površin, ki predstavljata drugo fazo, pa naj bi železnice objavile do konca letošnje jeseni.
Gradbenega dovoljenja za novo stavbo avtobusne postaje Slovenske železnice še nimajo, čeprav so zanj zaprosile že februarja lani. Pričakujejo, da ga bodo prejeli v letošnjem septembru. Na ministrstvu za naravne vire in prostor, ki vodi postopek izdaje dovoljenja, so pojasnili, da v omenjenem postopku še niso odločili, ker morajo Slovenske železnice plačati komunalni prispevek, poleg tega pa da morajo vlogo dopolniti z dokazili o pravici graditi na določenih zemljiščih v lasti Mestne občine Ljubljana.
Vodja kabineta poslovodstva Slovenskih železnic Polona Novak je pojasnila, da komunalnega prispevka še niso plačali, ker čakajo, da ga občina odmeri. Zato tudi še ne vedo, koliko ga bodo plačali. Glede zemljišč pa je dejala, da so Slovenske železnice od občine že pridobile vsa potrebna zemljišča, povezana z gradnjo avtobusne postaje.
Po podatkih ministrstva za naravne vire in prostor v času javne objave dokumentacije za pridobitev gradbenega dovoljenja med 27. marcem in 28. aprilom niso prejeli niti mnenj niti pripomb javnosti k projektu Slovenskih železnic. Prav tako niso prejeli nobene zahteve morebitnih stranskih udeležencev za udeležbo v postopku. To nakazuje, da v nasprotju z nekaterimi drugimi javnimi projekti v Ljubljani začetka gradnje nove avtobusne postaje ne bodo krojili stranski udeleženci oziroma njihove pritožbe.
Vse parkirne etaže naj bi tržili
Na novi avtobusni postaji ob Vilharjevi cesti bo 30 peronov. V medetaži nad peroni Slovenske železnice načrtujejo gradnjo čakalnice za potnike avtobusne postaje, v prvem nadstropju pa je predvidena glavna avla postaje s spremljevalnim komercialnim programom, sanitarijami in navezavo na novo železniško postajo, ki se bo raztezala čez tire vse do Masarykove ceste, kaže dokumentacija za pridobitev gradbenega dovoljenja. V nadstropjih nad peroni je predvidena gradnja pisarniških prostorov, večji del teh naj bi bil namenjen Slovenskim železnicam (tako imenovana poslovna hiša SŽ) in upravljanju avtobusne postaje.
Pod zemljo bodo Slovenske železnice zgradile tri parkirne etaže s servisno-tehničnimi prostori. Dokumentacija za pridobitev gradbenega dovoljenja kaže, da bodo v prvi kletni etaži poleg parkirnih prostorov za potrebe poslovne hiše Slovenskih železnic še velika kolesarnica in javne sanitarije. Druga in tretja podzemna etaža pa bosta namenjeni za javno podzemno parkirno hišo, ki bo dostopna 24 ur na dan sedem dni na teden.
Toda generalni direktor Slovenskih železnic Dušan Mes je nedavno v intervjuju za Dnevnikov Objektiv razkril, da imajo s poslovnimi prostori in parkirnimi etažami zdaj drugačne načrte. Zanikal je, da bo ena parkirna etaža namenjena uslužbencem Slovenskih železnic. »Parkirna hiša in vse zmogljivosti v okolici železniške postaje se bodo tržile, vse bo šlo v najem. Mi se za zdaj ne bomo selili tja, ker bo projekt tako bolj dobičkonosen. Pozneje bomo videli, kako in kaj,« je napovedal Mes. Dodal je, da bodo Slovenske železnice upravljale novo avtobusno postajo in da bo v njej vozovnice za avtobus mogoče plačevati tudi s karticami, ne zgolj z gotovino kot danes.
V načrtih še južni terminal avtobusne postaje
Ker so Slovenske železnice med projektiranjem železniške postaje ob Vilharjevi cesti ugotovile, da bo 30 peronov premalo, so sklenile ob Masarykovi cesti zgraditi še tako imenovani južni terminal z 12 peroni. Za gradnjo slednjega bodo Slovenske železnice morale porušiti stavbo na naslovu Trg Osvobodilne fronte 7 in 8. Tako kot severni terminal ob Vilharjevi tudi južnega projektira biro Bevk Perović arhitekti. Mes je za Dnevnik dejal, da za gradbeno dovoljenje za južni terminal še niso zaprosili, ker jim je trenutno prioriteta severni.
V Slovenskih železnicah so lani ocenjevali, da jih bo gradnja postaje ob Vilharjevi stala 75 milijonov evrov, za gradnjo južnega terminala pa naj bi odšteli še 9 milijonov evrov. Mes je ocenil, da bo načrtovanih 30 peronov za avtobuse ob Vilharjevi cesti in še 12 ob Masarykovi zadostovalo za naslednjih deset do dvajset let. Če takšne kapacitete vendarle ne bodo dovolj, naj bi po Mesovih besedah začeli iskati rešitev na obrobju Ljubljane, predvsem za mednarodni promet.
Slovenske železnice so leta 2022 stopile na trg avtobusnih prevozov, saj so takrat kupile 50-odstotni lastniški delež avtobusnega prevoznika Nomago. Letos so dobile soglasje, da lahko odkupijo še drugo polovico Nomaga.