Zaradi pomanjkanja parkirnih prostorov v Štepanjskem naselju prebivalci parkirajo tudi na zelenicah, med drevesi in na ploščadi, namenjeni pešcem. Nepravilno parkiranje nameravajo to jesen na Mestni občini Ljubljana (MOL) rešiti s postavitvijo običajnih in potopnih količkov, predvidoma do konca leta pa so napovedali tudi plačljivo parkiranje in parkomate. »Stanovalci bodo dobili dovolilnice, razmišljamo, da bi jih za nekaj časa dali brezplačno, da vidimo, kako je,« je pojasnil ljubljanski župan Zoran Janković.
Kakšno je mnenje stanovalcev o možnih ukrepih, so na MOL minuli petek preverili v sodelovanju z Inštitutom za politiko prostora in neprofitnim urbanističnim studiem Prostorož. »Sprašujemo jih, kaj je v soseski dobro in kaj slabo, ter jih obveščamo o prihajajočih spremembah. Hkrati lahko ocenijo, ali se jim zdijo ukrepi, o uvedbi katerih razmišlja občina, smiselni ali nesmiselni,« je povzel Aidan Cerar iz Inštituta za politiko prostora.
»Razumem, da nekateri zvečer avto pustijo na zelenici, ker ga ne morejo postaviti nikamor drugam. Verjamem, da se bo s spremembami to razbremenilo, in podpiram uporabo dovolilnic,« je napovedane ukrepe za Dnevnik komentirala stanovalka Tatjana. Dodala je, da so za pomanjkanje parkirnih prostorov krivi tudi dnevne migracije in povečano število avtomobilov na gospodinjstvo. »Kaj naj bi se izboljšalo? Zaradi zaračunavanja naj bi bilo več prostih parkirnih mest? Ta logika ne deluje,« pa je bil do sprememb v soseski zadržan občan Jan.
Na Mestni občini Ljubljana (MOL) so kot rešitev napovedali uvedbo količkov ter sistem plačljivega parkiranja s parkomati. »Uporabili bomo sistem, ki se je pokazal kot dober. Stanovalci bodo dobili dovolilnice, razmišljamo, da bi jih za nekaj časa dali brezplačno, da vidimo, kako je,« je pojasnil ljubljanski župan Zoran Janković. »Gre za zaščito kvalitete življenja stanovalcev. Nihče nima pravice, da pripelje z avtom na stopnišče,« je še dodal.
Parkirišča kot slabost naselja
Pretekli petek je MOL v sodelovanju z Inštitutom za politiko prostora in Kulturnim društvom Prostorož preverila mnenje stanovalcev naselja o možnih ukrepih. »Sprašujemo jih, kaj je v soseski dobro in slabo, ter jih obveščamo o prihajajočih spremembah. Hkrati lahko ocenijo, če se jim zdijo neki ukrepi, o katerih občina razmišlja, da bi jih v prihodnosti uvedla, smiselni ali nesmiselni,« je povzel Aidan Cerar iz Inštituta za politiko prostora.
Medtem ko so občani največkrat pohvalili zelene površine naselja in bližino Golovca, pa so med slabostmi prevladovale težave s parkiranjem. »Zasedena parkirišča z neregistriranimi vozili, pomanjkanje parkirišč za invalide, velik pritisk na parkirišča s strani različnih skupin, kot so uporabniki okoliških programov,« je najpogostejše pripombe naštel Aidan Cerar.
K dodatni zasedenosti parkirišč so pripomogle tudi številne novogradnje. »Dobrodošlo je, da če se že gradi, da so to športni objekti, to je vsekakor pozitivno. Vendar bi morali pred gradnjo razmisliti, kje bodo uporabniki parkirali. Tako pa je nastal kaos,« je pojasnila prebivalka Barbara. »Bomo videli, če bodo ukrepi pomagali, glede na to, da je tukaj res veliko ljudi in objektov. Težko je naknadno reševati to problematiko.«
Varnost otrok
Ena od bolj problematičnih površin je Jakčeva ulica, kjer prebivalci zaradi dovolj široke peš promenade večkrat parkirajo avtomobile. V letu 2024 so mestni redarji izvedli skoraj tisoč ukrepov zoper kršitelje, ki so parkirali na omenjeni ploščadi in na zelenicah znotraj naselja. Zdaj bo dostop nadzorovan s sistemom potopnih stebričkov, ki bodo še vedno omogočali enako hiter dostop intervencijskih vozil. Hkrati bodo prebivalci lahko ob izrednih prevozih, recimo v času selitve, zaprosili za dovolilnico, ki jim bo omogočila bližji dostop. Z običajnimi količki pa bodo dodatno omejili dostop do zelenic.
»Parkirišče samo mi ne predstavlja tako velikega problema. Večja težava je tu,« je povedala občanka Nika in ob tem pokazala vzdolž Jakčeve ulice, kjer je bilo pred Osnovno šolo Karla Destovnika-Kajuha parkiranih pet avtomobilov. »Tukaj prej nikoli niso parkirali. Pomembno je, da uredijo količke, da so otroci bolj varni,« je pojasnila.
Tudi prebivalka Tatjana je komentirala, da jo predvsem moti parkiranje na ploščadi, »ker sta tu dve šoli in dva vrtca«. Med drugim je navedla, da so za pomanjkanje parkirnih mest krive tudi dnevne migracije in povečano število avtomobilov na gospodinjstvo. »Razumem, da nekateri zvečer avto pustijo na zelenici, ker ga ne morejo postaviti nikamor drugam. Verjamem, da se bo s spremembam to razbremenilo in podpiram uporabo dovolilnic.«
Dovolilnice za stanovalce
Kot so napovedali na MOL, bodo nov sistem plačljivega parkiranja s parkomati uvedli do konca leta 2025 z namenom zmanjšanja parkiranja tistih, ki tam ne stanujejo, števila zapuščenih vozil in omejevanja parkiranja posameznikov z več vozili. Prebivalci soseske s stalnim in začasnim prebivališčem pa bodo upravičeni do dovolilnic za parkiranje, ki bodo za prvi avto in do konca leta 2026 zanje brezplačne.
»Kaj naj bi se izboljšalo? Zaradi zaračunavanja, naj bi bilo več prostih parkirnih mest? Ta logika ne deluje,« je bil do spremembe skeptičen občan Jan.
Da v večini primerov nima težav s parkiranjem, je povedal upokojenec Miro: »Parkiram na Parmski, kjer je ogromno parkirišče. Včasih je zvečer problem ali pa oktobra, ko pridejo študentje.« Tudi občan Valentino s parkiranjem nikoli ni imel težav. »Tukaj sem že šest let in sem zadovoljen. Vedno najdem parkirišče. Prej sem živel na Škerjančevi in nisem imel težav, tudi zdaj na Bilečanski jih nimam,« je povedal. »Zato sem iskreno proti uvedbi količkov in parkomatov,« je še dodal.
Nekaj občanov je nezadovoljstvo nad prihajajočo ureditvijo komentiralo na družbenem omrežju Facebook v skupini Štepanjsko naselje. Številni so izrazili dvome, da bodo dovolilnice zagotovile prosta parkirna mesta, saj naj bi bil glavni problem v pomanjkanju parkirišč. Med drugim se je pojavila ideja o protestu.