Zgodnje jutro v središču Ljubljane. Dostavljalci v kombijih in manjših tovornjakih so se umirjeno prebijali skozi ozko ulico Mestnega trga in naprej proti Staremu trgu. Ponekod so lastniki gostinskih lokalov in trgovin že pričakovali svojo naročeno zalogo, drugje so dostavljalci čakali, da se lastnik pripelje in odklene vrata. Za vse pa je čas neusmiljeno tekel – po odloku Mestne občine Ljubljana je dostava dovoljena le med šesto in deseto uro zjutraj.

24.06.2025 -prometni kolaps v stari Ljubljani, dostavaFoto: Tomaž Skale

Nekateri trgovci robo dostavijo kar sami, se pa tudi zgodi, da z avtomobilom preprečijo dostop drugemu najemniku oziroma lastniku lokala. Foto: Tomaž Skale

Malo pred deseto uro – nervoza med vozniki

Malo pred deveto uro je bil promet v središču starega dela Ljubljane kaotičen. Med parkiranimi dostavnimi vozili so manevrirali kolesarji in uporabniki električnih skirojev. Svojo pot si je v družbi starejših občanov utiral tudi ljubljanski kavalirček, kolesarji in pešci pa so v vse smeri hiteli po svojih opravkih. In medtem ko je šivalni stroj pred vhodom v trgovinico Vezenine »udarjal« v svojem enakomernem ritmu, sta na drugi strani ulice mladeniča pred kombijem z naloženim vozičkom čakala pred zaprtimi vrati lokala. »Očitno je lastnik zaspal. Se zgodi. V tem delu Ljubljane sva praktično vsak dan, pijačo pa dostavljava na več naslovov. Lastnik lokal odpira šele po deseti uri, zato se zgodi, da kljub dogovorjeni uri kakšno minuto ali dve zamudi,« je povedal mladenič in dodal, da se je na jutranjo dostavo v stari del Ljubljane že navadil. »Poleti, pozimi – vseeno, kdaj. Kaos pri dostavi je edina stalnica,« se je zasmejal, a zagotovil, da robe nikoli ne pusti pred zaprtimi vrati. »Je preveč vredna.«

Preprosto ne gre drugače. Razen če bi pakete dostavljali s pomočjo brezpilotnikov.

Nina Kneževič, lastnica trgovine

Nekaj deset metrov naprej, pred lokalom Altrokè, je ekipa fantov sproščeno posedala ob jutranji kavici in premlevala dnevni načrt. »Gospa, ki zjutraj pospravi lokale, je tista, ki odpre vrata našim dostavljalcem. Ti naročeno robo tudi sami znosijo noter, mi pa jo potem naprej razporedimo,« je povedal Tadej Dolinar. Pristavil je, da nervoza med vozniki navadno nastopi šele po 9.30. »Takrat skušajo čim hitreje zapustiti to območje, saj se količki, ki preprečujejo dostop vozilom v strogo središče mesta, dvignejo ob deseti uri,« je pojasnil. Med pogovorom je omenil tudi občasno jezo katerega od stanovalcev, kar povsem razume. Ne nazadnje si nihče ne želi pod svojim oknom poslušati prometnega kaosa, ki ga pospremi tudi občasno trobljenje.

Med parkiranimi dostavnimi vozili so manevrirali kolesarji in uporabniki električnih skirojev. Svojo pot si je v družbi starejših občanov utiral tudi ljubljanski kavalirček, kolesarji in pešci pa so v vse smeri hiteli po svojih opravkih.

Težave pri večji količini blaga

Tudi gospa Branka, ki se navadno ob petkih iz Trnovega sprehodi skozi stari del Ljubljane, razume situacijo z dostavljalci. »Danes imam opravke pri šivilji, ki ima delavnico v enem od atrijev. Ker še ni vroče, se da zdržati tudi ob vsej tej pločevini,« je povedala in hitro pripomnila, da pa je vsega dogajanja v poletnih mesecih vseeno malo preveč.

24.06.2025 -prometni kolaps v stari Ljubljani, dostavaFoto: Tomaž Skale

Ekipa Altrokèja bo tokrat naročeno robo sama zložila v lokal. Foto: Tomaž Skale

Ker je pri umikanju dveh kombijev tretjemu, ki je prišel iz nasprotne strani, zmanjkalo prostora tudi na pločniku, smo se na stran umaknili kar v otroško trgovinico. Nina Kneževič in Taja Boh sta nam povedali, da je tovrstni kaos zanje praktično že jutranja rutina. »Preprosto ne gre drugače. Razen če bi pakete dostavljali s pomočjo brezpilotnikov,« je v smehu dejala Kneževičeva in spomnila, da je na Gallusovem nabrežju, kjer imajo še drugo trgovinico, dostava še težja. Sogovornici sta omenili, da so večje težave, ko naročijo večjo količino robe. »Takrat dostava z večjim vozilom ni mogoča. Zaplete se tudi, ker ta vozila navadno nimajo urejene dovolilnice za vstop v to cono. Zadevo nekako rešujemo tako, da spremljamo prihod mestnih redarjev in voznika o tem hitro obvestimo oziroma robo od količkov do trgovine znosimo kar sami, na roke. Če bi robo prestavljali v manjše vozilo, bi izgubili dodaten dan,« je pristavila.

Da za tistih nekaj prostih metrov med deloviščem in že parkiranim kombijem za dostavo v jutranjih urah poteka boj »na vse ali nič«, nam je v smehu zatrdila tudi Urša, ki šele ob enajsti uri odpira svojo trgovino z opremo za mestne aktivnosti na prostem​. »Samo da umaknem avto, ker sem mesto zasedla sosedu, ki ima prav tako poln prtljažnik robe,« je hitela sogovornica. Potem ko je avto prestavila na še edino prosto mesto v smeri Gornjega trga, je nadaljevala pogovor in omenila, da bi bilo mogoče smotrno razmisliti, da bi za dostavo uredili krožni promet. »Da dostavljalci vstopajo na Ciril-Metodovem trgu in izstopijo pri Levstikovem. Tako se avtomobili ne bi srečevali, ne bi bilo umikanja,« je povedala. Prav ta predlog smo večkrat slišali tako v pogovorih z dostavljalci kot lastniki oziroma najemniki lokalov. 

Priporočamo