Na Ljubljanici pluje prvo električno plovilo v floti rečnega kapitana Toma Zupančiča. Čeprav gre za njegovo prvo električno barko, je to že četrti poskus elektrifikacije v njegovi ekipi. Prejšnji poskusi so večinoma propadli zaradi nezadostne zmogljivosti shranjevanja električne energije, kar ni omogočalo zanesljive uporabe plovila.

Temeljito obnovili tudi ladjico

Zupančič je pojasnil, da nova pridobitev temelji na sodelovanju s podjetjem Burin Boats, ki jim je omogočilo vgradnjo elektromotorjev znamke ePropulsion, serijsko izdelanih in v svetu že preizkušenih motorjev. Z njimi so ladjico, ki je bila pred tem temeljito obnovljena in prebarvana, opremili pozimi. Poleg motorjev so zamenjali tudi plastične obloge, kar je ladji dalo novo življenje.

Po dveh mesecih testne uporabe so rezultati spodbudni – električna ladjica zdrži do 10 ur neprekinjene plovbe, akumulatorji pa se čez noč popolnoma napolnijo. »Zadeva se je obnesla,« je ugotovil Zupančič in dodal, da so tudi odzivi potnikov zelo pozitivni. »Ti cenijo predvsem tišino, ki jo omogoča elektromotor – plovba je zato prijetnejša, doživetje Ljubljanice pa bolj pristno.«

Zupančič je izpostavil pomemben okoljski vidik elektrifikacije. Klasični izvenkrmni motorji so puščali sledi v reki, kar je lahko ob večjem številu plovil in nizkem pretoku resno ogrozilo floro in favno Ljubljanice. Zdaj takih izpustov ni več. Elektrifikacija je tako tudi pomemben korak v smeri varovanja rečnega okolja.

Naložba vredna več kot 100.000 evrov

V njegovi floti so trenutno tri ladjice, le ena od njih je elektrificirana. A načrtujejo, da bodo s tem nadaljevali. Kljub dobri volji pa gre za velik finančni zalogaj. »Vse skupaj nas je stalo več kot 100.000 evrov,« je razkril Zupančič. Dodal je, da niso prejeli nobenih subvencij. Če bi šlo za elektrifikacijo avtomobila ali avtobusa, bi bila podpora na voljo, ladjice pa v obstoječe programe niso vključene. Meni, da se bodo drugi težko odločili za podobne projekte brez širše družbene podpore. »A bo prej ko slej treba narediti korak naprej,« je dejal z mislijo tudi na zimsko sezono.

Električni pogon je pozimi lahko izziv zaradi nižjih temperatur, ki vplivajo na zmogljivost akumulatorjev. A Zupančič ostaja optimističen. »Ljubljanica pozimi nikoli ne zamrzne. Temperatura vode nikoli ne pade pod štiri stopinje. Vse, kar je plus, pa zagotavlja nemoteno obratovanje.« Vseeno bodo počakali do pomladi, da bodo lahko z gotovostjo ocenili, kako se je ladjica obnesla čez zimo.

Priporočamo