V ponedeljek je predsednik Piratov in ljubljanski mestni svetnik Jasmin Feratović županu posredoval pobudo za razpis referenduma. V pobudi predlagajo vprašanje: »Ali ste za to, da se uveljavi sklep o spremembah sklepa o cenah posameznih vrst vozovnic v mestnem linijskem prevozu potnikov, ki ga je sprejel mestni svet mestne občine Ljubljana na seji 22. septembra 2025?«, vložena pa je bila skupaj z več kot sto podpisi občanov. Župan ima po vloženi pobudi na voljo osem dni, da nanjo odgovori. Ali bo v Ljubljani referendum, bo tako znano že prihodnji teden.
»Pirati menimo, da je podražitev vozovnic LPP nesprejemljiva, saj kakovost avtobusnega prevoza iz leta v leto pada. Avtobusi so prepolni, ujeti v dolgotrajne zastoje, frekvenca voženj pa upada,« so obrazložili. Dodali so še, da bi namesto za drage in za občane nekoristne projekte, kot so nov atletski stadion, ladijska krožna linija in parkirne hiše, občina sredstva lahko namenila za celovito prenovo javnega prevoza. »Podražitev bo prizadela predvsem socialno šibke, tiste, ki imajo izbiro med avtobusom in drugimi prevoznimi sredstvi, pa še bolj odvrnila od rabe LPP,« so zapisali in dodali, da »Ljubljana potrebuje boljši, ne dražji javni prevoz«.
Občina prepočasna pri odločanju
Feratović je opomnil, da dvig cen vozovnic ni edini problem ljubljanskega mestnega prometa. »Javni potniški promet si ni zares opomogel že od kovida. Kakovost storitve res upada, vse skupaj pa je vidno v prenatrpanosti avtobusov in vsakodnevnih kilometrskih zastojih,« je dejal. Prepričan je, da je občina pri odločanju o javnem prometu prepočasna, kar se je pokazalo tudi v dolgotrajnih postopkih pri uvedbi plačila s kartico ali pa vstopanja v avtobus pri srednjih vratih.
Referendumsko pobudo želijo Pirati predvsem izkoristiti za razpravo o izboljšavah javnega potniškega prometa. »Ne moremo se pogovarjati samo, kako se kdo počuti. Pregledati moramo podatke in poskušati sistematično odpirati javno razpravo, kako promet dejansko izboljšati,« so prepričani.
Urbanist Marko Peterlin je pojasnil, da je dvig cen vozovnic sledil rasti stroškov. »Pri tem pa je bilo že pred leti napovedano, da terminskih vozovnic ne bodo dražili, in to je dobra stran. Ideja je namreč, da bi čim več meščanov poskušali nekako navaditi na to, da bi imeli terminske vozovnice, s čimer bi se lažje odločali za javni promet,« je povedal in dodal, da ima zdaj glavnino terminskih vozovnic populacija dijakov in študentov, ki že ima nižjo ceno vozovnic. K nakupu terminskih vozovnic bi tako splošno populacijo pritegnila predvsem nižja cena.
»Argumentacija za referendum zdrži. Javni promet se ne izboljšuje dovolj hitro, da bi sledil splošni rasti prometa. A še vedno ni vse slabo. Ne morem pritrditi temu, da se nič ne izboljšuje. Nekatere stvari se izboljšujejo, a prepočasi. Izziv je bistveno večji, kot pa ga omogočajo neke male počasne spremembe,« je povedal Peterlin.
Gneča na Slovenski cesti stalnica
Uporabnike javnega prometa v Ljubljani pa v zadnjih tednih dodatno razburjajo zastoji na Slovenski cesti. Tam se namreč v času jutranje in popoldanske prometne konice vsakodnevno pojavljajo dolgi zastoji avtobusov. Potniki so zato prisiljeni sestopiti z avtobusov in pot nadaljevati peš. Na Ljubljanskem potniškem prometu (LPP) so nedavno pojasnili, da zastoji na Slovenski cesti niso vsakodnevna težava in da se dogajajo le ob konicah.
Peterlin je pojasnil, da težave niso najnovejše. »Deloma so se začele pojavljati s prenovo nadvoza čez Dunajsko cesto. Opozarjali smo že, da je pomembno, da se zagotavlja prednostno vodenje javnega prometa. Zastoji za avtomobile bodo namreč v vsakem primeru in pomembno je ponuditi alternativno. Zdaj pa je avtobusni promet v istem zastoju ali celo hujšem,« je dejal. Takšne situacije pa ljudi po njegovi oceni še dodatno odvračajo od javnega prometa in jih usmerjajo na lastne načine mobilnosti. »Tukaj ni lahke rešitve. Sploh v situaciji, ko je težava ozko grlo gradbišča. Vedno pa bi morali iskati rešitve, ki bi prednost dajale pretočnosti javnega prometa,« je sklenil.