Mestna občina Ljubljana (MOL) ima na 26 lokacijah stacionarna ohišja za naprave za merjenje hitrosti. Razporejena so po ulicah po vsem mestu. Kršitelje omejitev hitrosti spremljajo s šestimi napravami, po domače radarji, ki jih periodično premikajo med ohišji. To pomeni, da se ob istem času aktivno meri hitrost na šestih lokacijah. »Skupno je bilo s samodejnimi merilnimi napravami v letu 2024 zaznanih 59.981 prekoračitev hitrosti,« so sporočili z ljubljanske občine. Pri tem so dodali, da je v mestu sicer 27 lokacij za radarje, a je lokacija na Bohoričevi ulici trenutno neaktivna zaradi gradbenih del na infekcijski kliniki, zato se aktivno uporablja 26 ohišij.

Za skoraj 60.000 prekrškov je bilo lani vloženih 1024 zahtev za sodno varstvo, 602 zadevi pa so odstopili v reševanje pristojnemu okrajnemu sodišču. Najpogostejši razlog za pritožbe je sicer razbremenitev lastnika vozila z navedbo dejanskega storilca, saj je namreč kazen vedno izdana lastniku, in ne trenutnemu vozniku vozila.

Manj prekrškov zaradi radarjev?

Prisotnost radarja na cesti ima preventivni značaj, saj je čezmerna hitrost eden od glavnih razlogov za prometne nesreče. Ljubljanski župan Zoran Janković je nedavno povedal, da radarji zmanjšajo število prekrškov na cesti, pa tudi kršitve so manjše. Od vzpostavitve radarjev namreč ne zaznavajo več ekstremnih kršitev, ko bi posameznik vozil 50 ali več kilometrov na uro nad omejitvijo hitrosti. »Na občini pojav umirjanja hitrosti voznikov razumemo kot rezultat kombinacije več dejavnikov – eden ključnih je prav uvedba stacionarnih ohišij za samodejne merilne naprave, ki s svojo prisotnostjo delujejo preventivno, tudi kadar v njih merilna naprava ni nameščena. S takimi ukrepi zato bistveno pripomoremo k večji prometni varnosti na območju MOL. Gre za dolgoročen proces spremembe prometne kulture, ki kaže spodbudne rezultate,« so pojasnili na MOL. Leta 2022, ko je bilo po mestu aktivnih samo 17 lokacij za merjenje hitrosti, so sicer ugotovili okoli 52.000 prekrškov.

Kot primer spremenjene kulture zaradi radarjev so izpostavili Aljaževo ulico v Šiški. Na tej ulici velja omejitev 30 kilometrov na uro, v preteklosti pa so prejeli več pritožb zaradi prehitre vožnje. »Po prvih merjenjih in izdajanju plačilnih nalogov zaradi prekoračitev hitrosti se je stanje na tej ulici umirilo in danes lahko ugotovimo, da je lokacija zdaj manj varnostno obremenjena,« so izpostavili na občini in dodali, da če so leta 2021 na tej lokaciji ugotovili več kot 6000 prekoračitev, so jih lani nekaj manj kot 3000. Povprečna hitrost prehitrih voznikov je na tej ulici znašala okoli 44 kilometrov na uro. Rekorder pa je vozil kar 87 kilometrov na uro. Tako visoka prekoračitev sicer prinaša 1200 evrov kazni in tudi odvzem vozniškega dovoljenja.

Največ prekrškov v conah 30

Tudi nasploh cone z omejitvijo hitrosti 30 kilometrov na uro prednjačijo po številu prekrškov. Med njimi je na prvem mestu Cesta v Mestni log, kjer so lani zabeležili več kot 10.000 prekrškov, kar je skoraj petina vseh ugotovljenih prekrškov v mestu. To povprečno pomeni okoli 30 ugotovljenih prekrškov na dan. »Razlog za to, da se na Cesti v Mestni log zgodi nadpovprečno število kršitev, je morda tudi v tem, da vozniki ne vedo, kakšna je omejitev. Poleg prometnega znaka bi morala tudi zasnova ulice vozniku jasno sporočati, kakšna je omejitev, preden se ga sankcionira,« je skrb vzbujajoč podatek komentiral Simon Koblar z Urbanističnega inštituta. Po številu prekrškov je na drugem mestu Bohoričeva ulica, kjer so lani ugotovili nekaj več kot 7000 prekrškov. Na obeh ulicah so glede na leto 2022 zabeležili samo malo manj prekrškov.

Imajo pa na občini še dva mobilna merilnika hitrosti, s katerima ročno upravljajo mestni redarji. Ti so bili v lanskem letu na 64 različnih lokacijah, kjer so ugotovili 1615 kršitev. Na takšen način so največ prekrškov ugotovili na Cesti v Šmartno, in sicer 156.

Če na občini ugotavljajo, da se spreminja kultura voznikov, pa so postavitve radarjev očitno spodbuda tudi za manj kulturne aktivnosti. Lani so več kot sedemkrat vandalizirali radarje z barvnim razpršilom in s tem onemogočili njihovo delovanje. Podobno je tudi letos, nazadnje se je to zgodilo sredi maja, ko so vandali onesposobili radar na Zaloški cesti. Ta radar na območju naselja Nove Fužine je sicer lani zabeležil skoraj 3700 prekrškov. In na tej lokaciji, kjer velja omejitev 60 kilometrov na uro, so zabeležili tudi neslavni rekord pri prekoračitvi hitrosti: voznik je divjal kar 137 kilometrov na uro. x

Priporočamo