»Radovedni bomo, privlačili se bomo, vzneseni bomo in hvaležni za vso to veliko plesno izkušnjo,« je občinstvo ob otvoritvi nagovoril povezovalec programa Daniel Petković. Od četrtka do vključno sobote bo 440 plesalcev z učitelji in koreografi raziskalo različne surove plesne materiale. Prvi večer so si udeleženci na dogodku lahko ogledali enajst miniatur, po vmesni pavzi pa je sledila še predstava Odsev.
Čeprav rdeča nit festivala vodi vse od radovednosti do hvaležnosti, nastopi niso vezani na to temo. »S prvim programom želimo narediti publiko radovedno. Upamo, da se v gledalcih med ogledom nekaj prebudi in do konca festivala začutijo hvaležnost za to, kar ples je, kar nudi nastopajočim in gledalcem,« je pojasnila umetniška vodja Nina Meško.
Od občutka do koreografije
Skozi večer so gledalci lahko začutili različna čustva, ki so jih plesalci miniatur predstavljali s plesom. Četrtkov nastop so otvorile plesalke iz Baletnega studia mestnega gledališča Zorin dom Karlovac. Te so s plesom Sufražetkinje na oder prinesle pogum žensk, ki so se borile za svoj glas in prostor v družbi. Že naslednja miniatura, Zatočišče sanj koreografinje Mojce Maurič, je prinesla kontrast in pri gledalcih ustvarila občutek mehkobe ali lebdenja.
»Prvotno naredim material, skozi katerega pride ideja. Potem se pogovorim s plesalci in skupaj izluščimo, kaj dejansko ob tem čutijo. To je izredno pomembno, ker če plesalec ne preda svojih čustev, jih tudi gledalec ne čuti,« je pomembno vez med čustvi in plesom izpostavila koreografinja in učiteljica plesa iz Galerije plesa Maribor Mojca Ussar. Kot je navedla, tudi sama ustvari plesni material na podlagi tega, kar začuti. »Pustim jim svobodo, da iz tega naredijo nekaj svojega. Niso vsi isti ali kopija mene, ker so telesa različna in je gibanje drugačno,« je še povzela. Plesalke iz Galerije plesa Maribor so v četrtek odplesale njeno koreografijo Čas in miniaturo Žarek upanja koreografinje Andreje Šraj.
Trema za boljši nastop
Tako lani kot letos so se na festivalu izkazale tudi plesalke iz Plesnega epicentra, letos s plesom Ali sploh lahko še mislimo? koreografinje Sabine Schwenner. S tem plesom so nastopile tudi na predhodnih izborih. »Velikokrat smo že nastopile s to miniaturo in nekje smo bile boljše, nekje slabše, ampak kot vsakič smo uživale ob plesu,« je četrtkov nastop ocenila plesalka Daša Zorko iz Plesnega epicentra.
S soplesalkami sicer menijo, da za dober nastop potrebujejo tudi nekaj treme. »Veliko bolj se osredotočam, ko imam tremo. Kadar je nimam, me je strah, da ne bom dovolj osredotočena – misli mi bežijo recimo k temu, ali goltam slino,« je pojasnila plesalka Ana Borovičanin iz Plesnega epicentra. Kot so dejale, postanejo takrat bolj pozorne na to, kaj se dogaja z njimi, in ne okoli njih. »Razmišljaš, kje imaš lase, ali si rdeč v obraz,« je naštela Daša Zorko.
Kadar pa se jim zgodi, da med plesom naredijo napako, poskušajo to zakriti. »Pomembno je, da niti z obrazom ne pokažeš, da si naredil napako. Publika ne ve, kakšna je tvoja koreografija, zato tudi ne vedo, kaj je napaka,« je razložila plesalka Una Lajovic iz Plesnega epicentra. Kot je pojasnila, so se za četrtkov nastop začele dodatno pripravljati pred kakšnim mesecem. »Med počitnicami nismo bile toliko skupaj,« je izpostavila najtežji del priprav.
Več izborov
Plesalci morajo pred nastopom na festivalu Živa prepričati selektorje na predhodnih revijah. »Program se začne z območnimi revijami, ki jim sledi regijska plesna revija, potem pa državni festival Živa,« je postopek izbora razložila Nina Meško. Letos sta se festivala udeležili še dve plesni skupini iz Hrvaške – te skupine se na dogodek uvrstijo preko sorodne organizacije.
Da je izbor težek, je potrdila državna selektorica Snježana Premuš, ki si je na izborih ogledala več kot 250 točk. »Že to je bil ožji izbor – predstavljajte si torej, koliko je plesa v Sloveniji,« je povedala. »Pogosto jim damo povratne informacije, kje se morda lahko še razvijejo, in danes določenih točk skoraj nisem prepoznala – tako so jih dodelali. Čudovito jih je bilo videti po vseh teh mesecih,« je še povzela.