Del projekta nadgradnje železniške postaje Ljubljana, ki med drugim vključuje gradnjo nadhoda z novo postajno dvorano nad tiri, nadgradnjo tirnih naprav s peroni in razširitev Vilharjevega podhoda, bo direkcija za infrastrukturo sofinancirala s pomočjo nepovratnih evropskih sredstev iz programa evropske kohezijske politike za obdobje med letoma 2021 in 2027. Po podatkih ministrstva za kohezijo in regionalni razvoj bo kohezijski sklad prispeval 174,86 milijona evrov, državni proračun pa bo pristavil 30,86 milijona evrov.
Na ministrstvu so pojasnili, da bo direkcija ta sredstva lahko črpala za plačilo izdatkov, ki bodo pri projektu nastali do 31. decembra 2029. Gradbena dela, ki jih od lanske jeseni opravljajo družbe SŽ – Železniško gradbeno podjetje Ljubljana, Kolektor Igin, CGP, GH holding, naj bi bila glede na trenutno časovnico končana v prihodnjem letu, so dodali na ministrstvu za kohezijo in regionalni razvoj. Vrednost gradbene pogodbe, ki jo je direkcija s konzorcijem podjetij sklenila septembra lani, je 243,93 milijona evrov z davkom na dodano vrednost.
Izognili se bodo kreditu
Gre za veliko spremembo pri financiranju, saj je bilo za projekt »v letih 2024, 2025 in 2026 izhodiščno predvidenih 205 milijonov evrov posojil iz načrta za okrevanje in odpornost«, so pojasnili na ministrstvu. »Veseli me, da smo s spremembo programa evropske kohezijske politike 2021–2027 temu projektu zagotovili sofinanciranje z nepovratnimi evropskimi sredstvi in tako razbremenili državni proračun, saj bi sicer država zanj morala najeti kredit,« je poudaril državni sekretar na ministrstvu Marko Koprivc. Ker projekta direkciji ne bo treba sofinancirati s kreditom, se bo znižala posojilna izpostavljenost države, so kot prednost navedli na ministrstvu.
Vlada je konec letošnjega februarja sprejela odločitev, da projekt nadgradnje železniške postaje Ljubljana vključi v program evropske kohezijske politike do leta 2027 kot rezervni projekt v tako imenovani varnostni mreži. Hkrati je vlada ministrstvo za kohezijo in regionalni razvoj pooblastila, naj odloči o podpori tistim projektom, ki pospešijo črpanje sredstev evropske kohezijske politike v letošnjem in prihodnjem letu. Direkcija naj bi v letošnjem letu počrpala predvidoma 73 milijonov evrov iz kohezijskega sklada za nadgradnjo železniške postaje.
Ključni cilji nadgradnje železniške postaje
»S prometnega vidika je postaja Ljubljana pomemben generator potniških tokov, hkrati je tudi pomembna tranzitna postaja za tovorni promet, saj je končna, začetna in razporedna postaja glavnih in regionalnih železniških prog,« je direkcija za infrastrukturo na spletni strani krajsamorazdalje.si izpostavila pomembnost omenjene postaje. Ključni cilji projekta nadgradnje ljubljanske postaje so »odprava ozkih grl s povečanjem zmogljivosti potniških tirov in tranzitnih tovornih tirov na postaji, izboljšanje infrastrukturne interoperabilnosti v skladu s tehničnimi zahtevami železniškega sistema ter vzpostavitev sodobne multimodalne prestopne točke, ki bo povečala privlačnost železniškega prometa in povezave s preostalimi oblikami javnega potniškega prevoza,« so našteli na ministrstvu za kohezijo in regionalni razvoj.