Lani je 21 županov ljubljanske urbane regije podpisalo sporazum o vzpostavitvi javnega sistema izposoje električnih koles. Po napovedih naj bi projekt do leta 2029 povezal občine in »izboljšal pogoje za trajnostne prometne načine v dnevnih migracijah prebivalstva znotraj občin in med občinami«. V prevodu to pomeni, da je cilj projekta, da bi se večje število ljudi v službo odpravilo z električnim kolesom namesto z avtomobilom.
Partner z občinami regije je družba Nomago. Ta se je projektu pridružila preko javnega razpisa in je za pravico do vzpostavitve regionalnega sistema izposoje e-koles ponudila s 5.439.000 evrov brez vključenega davka na dodano vrednost. V Ljubljani so že leta 2022 začeli vzpostavljati sistem izposoje električnih koles Nomago Bikes. Na spletni strani Regionalne razvojne agencije ljubljanske urbane regije lahko preberemo, da bo družba »s širitvijo sistema v regijo postala največji sistem javne izposoje koles v državi«.
Regionalna razvojna agencija je koordinatorica projekta, občinam pa zagotavlja tudi podporno pomoč, od svetovanja pri pripravah prometne strategije, priprave projektne dokumentacije do podpore pri iskanju sofinanciranja. Iz agencije so nam sporočili, da trenutno spremljajo možnost, da bi iz kohezijskih sredstev pridobili kar 50 milijonov evrov, ki bi jih občine lahko uporabile tudi za sofinanciranje mreže električnih koles. Prav tako so zagotovili, da bo mreža polnilnih postaj in koles imela enotno grafično podobo in ime.
94 postaj in 549 električnih koles
»Dokler se ne vzpostavi učinkovit javni potniški prevoz, je treba najti hitre in učinkovite rešitve za zmanjšanje odvisnosti od avtomobilov,« so še sporočili iz regionalne razvojne agencije. Pri tem so dodali, da v regiji z avtomobilom prebivalci povprečno prevozijo od 15 do 20 kilometrov na dan, zato je po njihovi oceni električno kolo lahko alternativa avtomobilu. Sistem so pilotno že vzpostavili v Medvodah, električna kolesa pa smo zasledili tudi na najnovejšem parkirišču P+R Dobrova v polhograjski občini. Tam je za izposojo na voljo 20 koles. Po zagotovilih občine je sistem izposoje koles »povezan z enotnim sistemom javnega potniškega prometa in kartico urbana«.
Kot smo že poročali, ima po oceni Ljubljanske kolesarske zveze večina sosednjih občin nezadovoljivo kolesarsko povezavo z Ljubljano, zato bo ta projekt zahteval tudi precejšen poudarek na gradnji varne kolesarske infrastrukture. V občini Dobrova - Polhov Gradec denimo je kolesarska površina varna in po oceni zveze primerna samo do občinske meje z Ljubljano.
Sistem v Medvodah in Dobrovi naj bi v naslednjih letih postal del mreže 94 postaj, na katerih si bo mogoče sposoditi 549 koles. »Sistem bo enovit, uporabniku prijazen, omogočal bo izposojo z urbano in enotno platformo za plačevanje ter rezervacije. Vzporedno se vlaga veliko naporov v izboljšanje in razvoj kolesarske infrastrukture na območju. Ključnega pomena je namreč, da regijsko e-kolesarjenje postane varna, udobna in privlačna alternativa avtomobilu,« so še sporočili iz regionalne razvojne agencije.