Predlani smo tudi v Sloveniji uvedli možnost zavijanja desno ob rdeči luči na semaforju. Seveda tam, kjer to dovoljuje prometni znak z zeleno puščico. Se je prometna varnost s tem kaj spremenila? »Vozniki so v praksi dobro sprejeli opisano prometno ureditev. Še vedno pa se občasno pojavljajo vozniki, ki ne opazijo signalizacije ali ne vedo natančno, kako ob tem ravnati. Trenutno ne beležimo dogodkov, ki bi zahtevali dodatno pozornost policije,« pravi Maja Ciperle Adlešič z generalne policijske uprave. Policija sicer ne vodi podatkov o nesrečah, ki bi bile posledica neustreznega ravnanja udeležencev v križiščih, kjer je s prometno signalizacijo omogočeno zavijanje desno. Ne opažajo niti prekrškov, ki bi bili s tem povezani.
Kljub temu je znano, da so imeli slabe izkušnje z novo prometno ureditvijo v Metliki, kjer so zaradi poslabšanja varnosti pešcev in kolesarjev zeleno puščico kmalu odstranili s semaforja. V Mariboru in Ljubljani, kjer je teh znakov največ, pa poslabšanja varnosti ne opažajo.
Ravno tam, kjer so to pravilo prvi uvedli, v ZDA, pa zadnje čase potekajo burne razprave o njegovi ukinitvi. Sicer je res, da v ZDA, z izjemami, kot je na primer New York, to pravilo velja v vseh križiščih, razen tam, kjer je to izrecno prepovedano. Vzrok za pomisleke? Vse večje število smrtnih žrtev med pešci.
Lani je v ZDA umrlo več kot 7500 pešcev, največ v zadnjih 40 letih. Da bi prometno varnost izboljšali, se je za ukinitev zavijanja desno pri rdeči luči na semaforju že lani odločil Washington. Novost bo začela veljati leta 2025, še vedno pa obstaja bojazen, kaj bo prinesla praksa. Kako bo to vplivalo na pretočnost prometa, sploh jih skrbi za javni promet in odziv dostavnih služb. Enako se je odločilo še nekaj mest, nekatera pa pravila niso ukinila na splošno, ampak le v določenih križiščih. Trenutno potekajo burne debate na to temo v San Franciscu, Chicagu, Los Angelesu, Denverju in Seattlu.
Porast žrtev med pešci v ZDA hkrati pripisujejo tudi povečanju težjih vozil, terenskih vozil in tovornjakov, poroča agencija AP. Po podatkih zavarovalniškega inštituta za varnost na cestah je verjetnost za smrt pešca 89 odstotkov višja pri trčenju s poltovornjakom in 68 odstotkov višja pri trčenju s terencem. Nekateri opozarjajo, da odločitev za zavijanje desno pri rdeči luči ne bi smela biti stvar posameznika, ta je v tistem trenutku lahko raztresen, preobremenjen in podobno. Nacionalno združenje avtomobilistov pa je po drugi strani prepričano, da sprememba ne bi pripomogla k večji varnosti. Napovedujejo objavo študije nesreč v Kaliforniji med letoma 2011 in 2019, ki naj bi pokazala, da so vozniki povzročili »le« eno smrtno žrtev pešca in eno smrt kolesarja na dve leti. Okoli 96 odstotkov poškodb naj bi bilo lažjih. Novejše nacionalne raziskave ni, vse so stare že desetletja.
Pritožbe zaradi trobljenja
Pri nas je znan primer Metlike, kjer so prometni znak z zeleno puščico namestili, a kmalu tudi odstranili zaradi zmanjšane varnosti pešcev in kolesarjev. V ljubljanski mestni občini, kjer je z zeleno puščico za zdaj opremljenih deset križišč, pa nimajo posebej slabih izkušenj. »Prejeli smo pohvale voznikov motornih vozil in nekaj izrazov nestrinjanja malega števila pešcev in kolesarjev. Prvi predlagajo namestitev znakov na še več lokacij, pešci in kolesarji pa so proti. Prejemamo tudi sporočila stanovalcev v neposredni bližini križišč z nameščeno zeleno puščico, ki poročajo o trobljenju voznikov v koloni (vozilom, ki ne prevozijo rdeče na semaforju, na katerem je nameščena tudi zelena puščica). Sicer pa do zdaj nismo prejeli nobene informacije o nesrečah v povezavi s temi znaki,« sporočajo. Ob tem opozarjajo, da table z zeleno puščico omogočajo oziroma dovoljujejo vožnjo desno pri rdeči luči, ni pa to zahteva. Vsak voznik posebej naj odločitev sprejme po tehtnem premisleku in oceni okoliščin v danem trenutku.
Mimogrede, v praksi je v križiščih, opremljenih z zeleno puščico za zavijanje desno, mogoče videti in slišati marsikaj, predvsem veliko trobljenja, če se voznik ne odloči zapeljati v križišče. Ali pa se vozniki za njim celo odločijo, da ga obidejo. Tudi po pločniku, če je treba.
Maribor: nobene nesreče
Tudi mariborska mestna občina nima konkretnih podatkov o negativnih učinkih na prometno varnost. V Mariboru pravijo, da ne beležijo nobene nesreče s šibkejšimi udeleženci v prometu. »Zgolj nekaj zvočnih signalov, pa še ti so samo zaradi voznikov, ki ne uporabljajo navedene puščice,« prav tako pojasnjujejo na mariborski občini in dodajajo, da se je prepustnost križišč izboljšala. Poudarjajo, da so vsa križišča z zelenimi puščicami izbrali prometni strokovnjaki fakultete, urada za komunalo, promet in prostor ter sveta za preventivo in vzgojo v cestnem prometu. »Teh pet križišč je bilo izbranih dovolj skrbno. Vozniki pa seveda morajo paziti na druge udeležence v prometu, predvsem kolesarje in pešce, ki so v takšni prometni ureditvi najprej na udaru. V prihodnjem letu načrtujemo vsaj še pet takšnih križišč, ki jih bomo prav tako skrbno izbrali.«
Po navedbah direkcije za ceste taka ureditev na splošno pripomore k pretočnosti prometa. Je pa pri uvajanju treba upoštevati številne dejavnike, od števila in hitrosti vozil do preglednosti, predvsem pa prisotnosti ranljivejših skupin, kot so pešci, šolarji in kolesarji ter osebe z omejeno mobilnostjo. Voznik namreč lahko v fazi vključevanja oziroma vožnje desno pri rdeči luči na semaforju spregleda katerega od njih. Zato se obravnava vsako križišče posebej in posamezna rešitev implementira šele, ko prestane prometnovarnostno presojo.