Mesec dni po tragičnem strmoglavljenju letala družbe Air India, ki je zahtevalo 260 življenj, je težko pričakovano predhodno poročilo preiskovalce namesto k jasnemu vzroku pripeljalo do novega  vprašanja: ali je nekdo namerno ugasnil motorje tik po vzletu ali pa je odpovedala tehnika na način, ki ga strokovnjaki za zdaj še ne morejo pojasniti?

V središču preiskave strmoglavljenja leta 171 letalske družbe Air India, ki se je zgodilo 12. junija kmalu po vzletu, sta dve majhni, vendar, kot se zdi, usodni stikali za dovod goriva. Podatki iz črnih skrinjic, ki so jih po večdnevnem iskanju našli med razbitinami, so razkrili dramatičen in doslej nerazložljiv zaplet dogodkov v pilotski kabini.

Premaknjeni stikali

Le nekaj sekund po tem, ko je letalo boeing 787-8 doseglo hitrost 330 km/h, sta bili obe stikali za dovod goriva premaknjeni iz položaja »RUN« v položaj »CUT OFF«. Ta odločitev je takoj prekinila dovod goriva v oba motorja in letalo je v trenutku izgubilo vso potisno moč.

Decembra 2018 je ameriška Zvezna uprava za letalstvo izdala poseben informativni bilten, v katerem je opozorila na možnost, da so bila pri nekaterih letalih tipa boeing stikala za gorivo nameščena z izklopljenim mehanizmom za zaklepanje.

Posnetki iz pilotske kabine so ujeli dialog, ki še poglablja uganko. Eden od pilotov vpraša drugega: »Zakaj si ugasnil motorje?«, na kar drugi presenečeno odgovori, da tega ni storil. Poročilo ne navaja, kateri od pilotov je izrekel katero pripombo, vendar izmenjava kaže na popolno zmedo v trenutkih pred tragedijo.

Inženirji in letalski strokovnjaki poudarjajo, da teh stikala zmotno osebje ne more premakniti,  saj so opremljena z varnostnimi zaklepi prav z namenom, da preprečijo nenamerno uporabo. Vklop je torej lahko samo premišljeno dejanje, rezervirano za skrajne primere, kot je na primer požar na motorju, in nikakor ne za rutinske manevre med poletom.

Zanimiva podrobnost

Preiskovalci so v poročilu izpostavili zanimivo podrobnost, ki meče tudi senco dvoma na brezhibnost tehnike. Že decembra 2018 je ameriška Zvezna uprava za letalstvo (FAA) izdala poseben informativni bilten (SAIB), v katerem je opozorila na možnost, da so bila pri nekaterih letalih tipa boeing 737 stikala za gorivo nameščena z izklopljenim mehanizmom za zaklepanje.

Zadnji posnetek, ko je letalo nemočno padalo proti hišam.

Zadnji posnetek, ko je letalo nemočno padalo proti hišam. / Foto: Reuters

Čeprav gre za drugačen tip letala, se enak dizajn stikal uporablja tudi v letalih boeing 787-8, vključno s ponesrečenim letalom z oznako VT-ANB. Ker je bil bilten zgolj svetovalne narave in ni zahteval obveznega ukrepanja, družba Air India priporočenih pregledov ni opravila. Poročilo navaja, da je letalska družba v letih 2019 in 2023 sicer zamenjala module za plin, vendar te menjave niso bile povezane s stikali za nadzor goriva.

Shawn Pruchnicki, nekdanji preiskovalec letalskih nesreč in strokovnjak za letalstvo z Univerze v Ohiu, je za BBC izrazil zaskrbljenost: »Kaj točno pomeni, da je mehanizem za zaklepanje izklopljen? Ali to pomeni, da bi lahko že en sam rahel dotik stikalo premaknil v položaj za izklop in prekinil dovod goriva? Če je tako, je to izjemno resna težava.«

En motor uspešno zagnan

Po usodnem izklopu sta pilota stikali sicer uspela premakniti nazaj v pravilen položaj, kar samodejno sproži postopek ponovnega vžiga motorjev. En motor je bil uspešno zagnan, drugemu pa kljub ponovnemu vžigu niso uspeli povrniti zadostne potisne moči. Letalo, ki je bilo že na prenizki višini in brez moči, je bilo obsojeno.

Preiskava se je začela takoj po nesreči, 13. junija, ko so na kraj strmoglavljenja prispeli tudi britanski in ameriški strokovnjaki. Prvo črno skrinjico so našli še isti dan, drugo pa tri dni kasneje. Obe sta bili prepeljani v Delhi, kjer so 25. junija uspešno prenesli podatke.

Preiskava se je začela takoj po nesreči, 13. junija, ko so na kraj strmoglavljenja prispeli tudi britanski in ameriški strokovnjaki. Prvo črno skrinjico so našli še isti dan, drugo pa tri dni kasneje. Obe sta bili prepeljani v Delhi, kjer so 25. junija uspešno prenesli podatke. Analiza, ki je trajala 16 dni, je vodila do objave predhodnega poročila natanko mesec dni po tragediji.

Do zaključka preiskave ostaja odprto ključno vprašanje, ki bo odločilo ne le o vzroku te nesreče, temveč lahko vpliva na celotno letalsko industrijo: je šlo za nepojmljivo dvojno človeško napako ali za redko, vendar katastrofalno mehansko okvaro, na katero so bili operaterji morda tiho opozorjeni?

Letalo je bilo iz Ahmedabada namenjeno v London. En potnik je strmoglavljenje čudežno preživel.

Priporočamo