V kratkem bodo minila štiri leta, odkar je bil v križišču Celovške ceste in Kolesarske poti v Ljubljani nameščen prvi črn znak z zeleno puščico, ki v križiščih omogoča zavijanje desno pri rdeči luči na semaforju. Cilj nove ureditve je bil izboljšati pretočnost križišč. Na Agenciji za varnost prometa (AVP) pravijo, da je bila novost dobro sprejeta, je pa vozniki še vedno niso povsem osvojili.

»V praksi se pogosto dogaja, da vozniki, ki želijo zaviti desno ob rdeči luči in znaku z zeleno puščico, ne preverijo dovolj natančno, ali je pot res prosta. Taka ureditev torej pomeni večjo odgovornost za voznika, saj mora oceniti, ali je zavijanje varno,« pravijo v AVP in ob tem opozarjajo na skrb za varnost vseh prometnih udeležencev, zlasti pa ranljivih, kot so pešci in kolesarji. Izkušnje AVP kažejo, da imajo v križiščih s tem znakom na semaforju še največ preglavic starejši vozniki. Na generalni policijski upravi so nam na vprašanje, ali je v teh križiščih kaj več nesreč, odgovorili, da statistike prometnih nesreč ne vodijo po križiščih. Da pa izkustveno ugotavljajo, da se število nesreč ni povečalo.

Znak omogoča, ne zahteva

V ljubljanski mestni občini so v slabih štirih letih namestili 21 tovrstnih znakov v 16 križiščih. Trenutno ne obravnavajo novih predlogov za dodatne. Odzivi ljudi so različni, nekateri jim nasprotujejo, drugi jih pozdravljajo. Predvsem pešci in kolesarji jim sporočajo, da se počutijo ogrožene, ker se veliko voznikov ne prepriča dovolj, ali med njihovim zavijanjem na poti ni nikogar drugega. Vozniki so večinoma zadovoljni, se pa včasih pritožujejo na drugimi vozniki, češ da ne upoštevajo puščice oziroma je niti ne opazijo in čakajo pri rdeči luči, tako da s stališča drugih voznikov upočasnjujejo promet. Pri tem je treba spomniti, da znak z zeleno puščico omogoča oziroma dovoljuje vožnjo skozi rdečo luč, torej je ne zahteva. Odločitev vsakega voznika je, ali se za to odloči, predtem pa je potreben tehten premislek ob upoštevanju okoliščin v danem trenutku.

V ljubljanski mestni občini so v slabih štirih letih v 16 križiščih namestili 21 znakov z zeleno puščico. Trenutno novih predlogov za dodatne ne obravnavajo.

V mestni občini Maribor je s takšnimi znaki opremljenih šest križišč, znake načrtujejo še na vsaj treh lokacijah. Kot pravijo, se je pretočnost izboljšala, prometna varnost pa ne poslabšala. Zaradi nove ureditve niso zabeležili nobene nesreče. »V posameznih križiščih občasno še vedno prihaja do situacij, ko nestrpni vozniki uporabijo zvočni signal, ker voznik pred njimi ne zapelje v križišče ob rdeči luči, čeprav je to zakonsko dovoljeno,« so sporočili.

Novo mesto deset, Kranj eden

»Na občinskih cestah v mestni občini Novo mesto je bilo nameščenih deset znakov z zeleno puščico, še en tak znak pa je na državni cesti,« navajajo na občini in dodajajo, da so poslali pobude za še več znakov na državnih cestah. Sledijo predvsem varnostnemu vidiku, zato desno zavijanje pri rdeči ni omogočeno pri vključevanju stranskih cest na manj pregledne in praviloma hitrejše državne ceste. Tudi na območju te mestne občine zaznavajo boljšo pretočnost, a opažajo tudi potrebo po dodatnem ozaveščanju voznikov, da bi bili med vožnjo v rdečo pri zeleni puščici bolj pozorni.

Odstranjen le v Metliki

V Metliki je direkcija za infrastrukturo postavila prometni znak z zeleno puščico, a so ga kasneje odstranili zaradi poslabšanja varnosti pešcev in kolesarjev. V nobeni od mestnih občin, ki smo jih o tem povprašali, že postavljenega znaka niso odstranili. Nikjer namreč ne ugotavljajo, da bi za to obstajali varnostni razlogi.

Na območju mestne občine Kranj imajo še vedno samo en tak prometni znak, ne načrtujejo pa nobenega novega. »Takšna rešitev je mogoča le tam, kjer povečanje pretočnosti motoriziranega prometa ne pomeni hkrati tudi povečanja nevarnosti za druge udeležence v prometu. V večini križišč v Kranju so prehodi za najšibkejše udeležence prometno zelo obremenjeni, kar pomeni večje tveganje, da voznik, ki sicer pravilno zavija desno ob rdeči luči, spregleda potencialno nevarno situacijo,« so poudarili. 

LKM odločno proti

Ljubljanska kolesarska mreža zelenih puščic v križiščih, kjer so navzoči pešci in kolesarji, ne odobrava. Prvič, ker so namenjena le pretočnosti avtomobilskega prometa, drugič pa, ker se, kot pravijo, to dogaja na račun varnosti pešcev in kolesarjev. V mreži navajajo, da je takšna ureditev v nasprotju z načeli spodbujanja trajnostne mobilnosti in zapisanimi usmeritvami občinske celostne prometne strategije. Kot poudarjajo, je treba promet urejati tako, da se spodbuja hojo, kolesarjenje in javni potniški promet. »Na kolesarski konferenci je načrtovalec iz Nizozemske potrdil, da je puščica za zavijanje pri rdeči zelo nevarna praksa in oni tega nikakor ne izvajajo. Še več, celo vse bolj ločujejo intervale za tiste, ki zavijajo desno, in pešce ter kolesarje, ki potujejo naravnost,« pravijo v Ljubljanski kolesarski mreži.

Priporočamo