Z veliko hujšimi posledicami za potnike in zaposlene bi se lahko končala železniška nesreča 8. oktobra zvečer, ko je potniški vlak na poti med Rakovnikom do glavne postaje v Ljubljani trčil v skalo na desni tirnici. »Ob prvem ogledu kraja je bilo ugotovljeno, da je bila skala dimenzij 40 krat 40 centimetrov na progo nameščena namerno,« so takrat sporočili s Slovenskih železnic (SŽ). Garnitura vlaka se je po trku ustavila približno 200 metrov naprej na mostu čez Ljubljanico, vlak pa je kljub trku ostal na tirih. Poškodovanih med zaposlenimi in okoli 30 potniki ni bilo, gasilci pa so jih kakšno uro in pol pozneje uspešno evakuirali. Večja materialna škoda pa je nastala na povsem novi garnituri vlaka. Policisti preiskujejo sum ogrožanja varnosti javnega prometa, storilca ali več storilcev pa še niso našli.

Dan pred tem, ko je na območju Ljubljane vlak trčil v skalo, nastavljeno na tire, je nekdo na odsek med Lescami in Bledom na progo postavil prometni znak.

Skorajšnje trčenje vlakov

»Gre za že drugi primer namernega in nerazumnega poseganja v varnost železniškega prometa v zadnjih dneh,« so pojasnili na SŽ in spomnili na incident, ki se je 29. septembra zjutraj pripetil na železniški postaji Bled Jezero. Ob 6.16 je iz smeri Bohinjske Bistrice na postajo prispel potniški vlak, po voznem redu pa bi moral sedem minut pozneje nanjo pripeljati še vlak iz smeri Jesenic, pri čemer je bilo predvideno njuno križanje. Tik pred prihodom drugega vlaka je zaposleni ugotovil, da je bila zaradi okvare signalnovarnostne naprave vozna pot pomaknjena na tir, kjer je že stal vlak iz Bohinjske Bistrice. Po navedbah SŽ bi to neizbežno privedlo do trčenja vlakov. »Zaposleni je hitro ukrepal in vlak z Jesenic pravočasno ustavil približno sto metrov pred drugim vlakom, ki je že stal na postaji. S tem je preprečil trčenje in tragedijo,« so konec septembra pojasnili v podjetju. V incidentu se ni nihče poškodoval, po pregledu naprave pa so ugotovili, da je mehanizme za upravljanje kretnice nekdo namerno poškodoval.

Porast vandalizma: Na tire nastavljajo kamenje, vozičke, prometne znake …

Marca je nekdo na progo v predoru nastavil sedem starih železniških pragov. Foto: PU Celje

Za tretjino več primerov

Od začetka leta do 10. oktobra so na javni železniški infrastrukturi zaznali povečanje števila vandalizma, zlasti namernih poškodb signalnovarnostnih in telekomunikacijskih naprav ter njihovih kraj. Po podatkih SŽ se je število tovrstnih incidentov v primerjavi z lanskim letom povišalo za več kot tretjino (za 34 odstotkov). S tem se je povečalo tudi tveganje nastanka nesreč. »Lani in letos smo našteli skupno 25 primerov namernega nastavljanja predmetov na progo. Neodgovorni posamezniki na tirnice postavljajo kamenje, nakupovalne vozičke, klopi, prometne znake in druge predmete. Nazadnje smo zaznali primer, ko je neznana oseba na progo postavila prometni znak, minuli četrtek na odseku Lesce–Bled,« so pojasnili na SŽ, kjer ostro obsojajo tovrstna nerazumna dejanja, ki neposredno ogrožajo življenje potnikov in zaposlenih ter povzročajo veliko materialno škodo.

Porast vandalizma: Na tire nastavljajo kamenje, vozičke, prometne znake …

Osumljenca kraje kablov v Besnici je policija našla. Foto: PU Kranj

Nevarnih dejanj vandalov na železniških tirih letos s tem še ni konec. Petindvajsetega marca letos je nekdo ponoči ali zgodaj zjutraj na progo nastavil sedem starih železniških pragov, na katere je v predoru Florjan v Šmartnem ob Paki ob petih zjutraj naletel potniški vlak. »Nekdo je po neumnosti povzročil zelo resen incident, ki bi se lahko končal tudi tragično, saj bi lahko vsi, ki so bili na vlaku, tudi umrli. Na srečo se je strojevodja odzval zelo prisebno in je pravočasno zavrl ter s tem maksimalno zmanjšal hitrost. Zato se na srečo nihče, ne strojevodja in sprevodnik ne nihče od 18 potnikov, ni poškodoval, pa tudi materialna škoda ne bo tako velika. A šlo je za nepredstavljivo ogrožanje varnosti. In v tem primeru za nekaj več kot zgolj vandalizem,« je za Dnevnik dejanje brez primere takrat komentiral direktor Slovenskih železnic – Infrastruktura Matjaž Kranjc. Pragovi so bili pred tem zloženi ob progi, vsak tehta okoli 80 kilogramov.

Kabli v prtljažniku

Poročali smo tudi o več primerih rezanja in kraje kablov železniške infrastrukture. V začetku maja se je to pripetilo na območju Besnice, dober mesec dni kasneje so progovni kabel za delovanje signalnovarnostnih naprav poškodovali in ukradli še na Dolenjskem. S tem so na delu proge na relacijah med Novim mestom, Trebnjim in Sevnico onemogočili komunikacijo, nastajale so zamude. Vandali so se nad kable spravili tudi konec avgusta v Kočevju. Takrat so ocenili, da je na infrastrukturi nastalo za okoli 15.000 evrov škode.

Kranjski policisti so po nekaj tednih našli osumljenca za vandalizem v Besnici. Prometni policisti so ustavili 31-letno žensko za volanom avta volkswagen touran s preizkusnimi tablicami ljubljanskega območja. Postopek so predali kriminalistom, saj ženska ni znala pojasniti izvora več metrov komunikacijskega kabla, ki ga je prevažala v vozilu. Zaradi suma, da izvira iz kaznivega dejanja, so ji avto zasegli, pozneje pa tudi kabel, ki so ga vrnili lastniku. Ugotovili so, da je šlo za ukradeni kabel iz Besnice. Njo in šest let mlajšega moškega so osumili velike tatvine in ogrožanja javnega prometa z nevarnim dejanjem ali sredstvom.

65 primerov vandalizma

Do 10. oktobra letos so na SŽ našteli skupno 65 primerov vandalizma, lani 57. Največ (34) je bilo kraj kablov (lani 13), sledilo je 22 poškodb signalnovarnostnih naprav (lani 24) in 9 primerov predmetov, nastavljenih na progo (lani 16).

Priporočamo