Neprilagojena hitrost je zadnja leta žal vedno na prvem ali drugem mestu med vzroki za nastanek prometnih nesreč, pri tistih z najhujšimi posledicami pa nesporno na prvem mestu, opozarjajo na agenciji. Tako je letos zaradi neprilagojene hitrosti še pred sredino nesrečo na štajerski avtocesti umrlo že dvajset ljudi, zaradi nepravilne smeri vožnje pa 17.
Po podatkih agencije se je na slovenskih cestah zaradi neprilagojene hitrosti do 29. julija letos zgodilo 1851 prometnih nesreč, prav tako je bila v zadnjih desetih letih vzrok za skoraj 40 odstotkov prometnih nesreč s hudimi posledicami. Raziskava Trendline za leto 2024 je pokazala, da se največ prekoračitev omejitve hitrosti zgodi v naseljih (41 odstotkov), najmanj (okoli 15 odstotkov) pa na avtocestah, kjer pa so zaradi visokih hitrosti posledice lahko toliko bolj tragične.
Neustrezna varnostna razdalja je najpogostejša prav na avtocestah, zato je na avtocestah zaradi visoke hitrosti še posebej pomembno, da voznik vzdržuje ustrezno varnostno razdaljo, opozarjajo na AVP. Po pravilu dveh sekund bi morala ta na avtocesti pri hitrosti 130 kilometrov na uro biti vsaj 72 metrov, še večja pa ob dežju, megli, slabi vidljivosti, utrujenosti voznika, dodajajo.
"Eden najpreprostejših načinov za zagotavljanje zadostne varnostne razdalje je uporaba pravila dveh sekund," izpostavljajo na agenciji. Ustrezno varnostno razdaljo določa tudi zakon o pravilih cestnega prometa, dodajajo. Ta med drugim določa, da mora voznik, ki vozi za drugim vozilom po istem prometnem pasu, voziti za njim na razdalji, ki ni manjša od razdalje, ki jo pri hitrosti, s katero vozi, prevozi v dveh sekundah, oziroma na razdalji, določeni s prometnim znakom.
Na agenciji voznikom svetujejo, naj vozijo v skladu s predpisanimi omejitvami hitrosti in jih prilagodijo trenutnim razmeram na cesti, kot so dež, megla ali povečana gostota prometa. Redno naj tudi preverjajo ogledala in se izogibajo agresivni vožnji, saj agresivno pospeševanje, zaviranje in prehitevanje povečujejo tveganje za nesreče.
Na čim krajšo zavorno pot vpliva tudi tehnična brezhibnost vozila. Ključne so zavore, zato voznikom svetujejo, naj se ob najmanjšem sumu na slabše delovanje, čim prej oglasijo pri mehaniku. Za varno vožnjo pa je pomembna tudi psihofizična pripravljenost voznika. Voznikom svetujejo, naj vozijo le, če so spočiti, in si med daljšimi potovanji privoščijo redne odmore.
"Priporočljivo si je privoščiti odmor vsaj na uro in pol do dve, s tem pa boste laže in bolj učinkovito vzdrževali tudi osredotočenost na vožnjo," poudarjajo na AVP. Po podatkih nemškega avtomobilskega kluba ADAC je utrujenost sicer vzrok za približno 25 odstotkov vseh prometnih nesreč na avtocestah.
Manj kot pet ur spanja na noč poveča verjetnost za udeležbo v prometni nesreči za kar 4,5-krat, če ste budni več kot 24 ur, pa delate podobne napake, kot če bi imeli gram alkohola na kilogram krvi. Z vožnjo ponoči pa se tveganje za udeležbo v prometni nesreči poveča za kar 5- do 6-krat, še opozarjajo na agenciji.