Predhodno poročilo indijske agencije za preiskovanje letalskih nesreč, ki so ga objavili danes, približno mesec dni po tragični strmoglavljenju letala družbe Air India, razkriva pretresljive podrobnosti, ki kažejo na možnost, da nesreča ni bila posledica tehnične napake, temveč namernega dejanja v pilotski kabini. Preiskovalci so se osredotočili na ključni trenutek takoj po vzletu, ko je bil dotok goriva v oba motorja skoraj istočasno prekinjen. Heinrich Großbongardt, nemški letalski analitik, je v izjavi za tednik Der Spiegel izrazil prepričanje, ki si ga mnogi ne upajo izreči na glas. »Vsi indici kažejo na samomor,« je dejal. »Eden od pilotov je zavestno prekinil dotok goriva v kritičnem trenutku, ko je bilo letalo najbolj ranljivo – takoj po vzletu.«
Po dosedanjih ugotovitvah sta bila regulatorja za dovod goriva, ki sta ključna za delovanje motorjev, premaknjena v položaj za izklop. To dejanje, ki zahteva zavesten in odločen gib, je sprožilo verigo dogodkov, ki so pripeljali do neizbežne katastrofe.
Varovana stikala
»Govorimo o stikalih, ki so varovana pred nenamernim dotikom,« je za BBC pojasnil Graham Braithwaite, ugledni strokovnjak za letalstvo z Univerze Cranfield. »Pilot mora takšno stikalo najprej dvigniti in ga nato odločno premakniti v želeni položaj. Ne gre za nekaj, kar bi se lahko zgodilo po pomoti.«
Zvočni posnetki iz črne skrinjice, ki beleži dogajanje v pilotski kabini, odpirajo še več vprašanj. Na posnetku je slišati enega od pilotov, kako drugega sprašuje, zakaj je izklopil dovod goriva. »Drugi pilot je odvrnil, da tega ni storil,« je zapisano v poročilu. Ta kratka, vendar srhljiva izmenjava besed je zdaj v središču preiskave, ki poskuša razvozlati, kaj se je v resnici dogajalo v zadnjih trenutkih leta.
Poročilo natančno navaja, da sta bili stikali za gorivo premaknjeni iz položaja »Run« v »Cutoff« v razmiku ene sekunde. »Po človeški presoji je to lahko storil le eden od mož v pilotski kabini,« je ocenil omenjeni nemški strokovnjak Großbongardt. Čeprav je bil dotok goriva nekaj sekund kasneje ponovno vzpostavljen, je bilo za rešitev letala že prepozno.
Duševno zdravje pilotov pod drobnogledom
Preiskovalci se zdaj soočajo z mučnim vprašanjem: kdo je premaknil stikali? »Mogoče je, da je tisti, ki je stikala izklopil, takoj zatem vprašal drugega, zakaj je to storil, da bi zabrisal sledi,« špekulira Großbongardt. Ta teorija odpira vrata v kompleksno psihološko analizo obeh pilotov, njunega osebnega življenja, duševnega zdravja in morebitnih pritiskov, s katerimi sta se soočala.
Letalska družba Air India se na prve ugotovitve za zdaj ni uradno odzvala, saj čaka na končno poročilo. Preiskava se bo nadaljevala z natančnim pregledom preteklosti obeh pilotov in zbiranjem vseh razpoložljivih podatkov, ki bi lahko osvetlili to tragedijo.
Letalo je bilo na poti iz Ahmedabada v London. En potnik je strmoglavljenje čudežno preživel, umrlo pa je 260 potnikov in članov posadke.