Požari e-vozil so zahtevnejši, nevarnejši in pogosto povzročijo višjo škodo kot požar avtomobila z motorjem z notranjim zgorevanjem. Največje tveganje predstavlja nepravilno polnjenje oziroma poškodovana električna infrastruktura, so na dogodku Ko zagori elektrika, ki je pred dnevi potekal v Centru varne vožnje na Ljubečni in v sklopu sejma MOS v Celju, opozorili strokovnjaki.
Ob premiernem testnem vžigu in gašenju električnega avtomobila so pojasnili, da lahko s pravilno namestitvijo in vzdrževanjem e-vozila ter polnilnic zmanjšamo požarna tveganja, z ustreznim zavarovanjem pa finančne posledice škode. »Elektrika in baterije kot hranilniki energije niso del prihodnosti, ampak so vpeti v naš vsakdan in v prihodnje bo njihova vloga še pomembnejša,« poudarja Andrej Brglez, direktor Inštituta za civilizacijo in kulturo (ICK).
Zato so se odločili za eksperiment – prvi testni vžig e-avtomobila v Sloveniji, ki so ga strokovnjaki s širšega področja e-mobilnosti izvedli na Ljubečni. Kot pravi Brglez, sta dvom in postopnost pri sprejemanju novosti razumljiva. Morda še posebej zdaj, ko tehnologija ponuja novosti hitreje kot kadar koli v zgodovini človeštva. »Med letoma 1900 in 1910 so ljudje nezaupljivo gledali na bencinske avtomobile, ki so jim rekli goreče bakle na kolesih, danes električni avtomobili odpirajo nova vprašanja. In prav je tako. Toda danes vemo več. Električna vozila vstopajo na varnostno strogo reguliran trg, oblikovan v stoletju izkušenj z vozili na notranje zgorevanje. V tak svet ne vstopa le električni avto, pred njim je to pot prehodil avto na plin in zdaj gredo po njej tudi vozila na vodik,« razlaga Brglez.
Tokratni prikaz vžiga e-avtomobila po besedah Andreja Brgleza razbija mit, da za požare električnih vozil še ni učinkovitih rešitev. Hkrati opozarja, da elektromobilnost tveganje prinaša tudi v naše domove. »Avta z bencinom nismo nikoli 'točili' doma, električnega bomo. To je ena njegovih velikih prednosti, a zahteva, da polnilno infrastrukturo in napeljave redno preverjamo in vzdržujemo, da bo naša domača 'bencinska črpalka' varna,« poudarja Brglez.
Do vžiga pride na različne načine
Baterije se lahko vžgejo na več načinov, kot so mehanska poškodba, nepravilno polnjenje, tehnične napake in pregrevanje. »Reakcija v bateriji je izjemno silovita in za vžig ni potreben kisik, zato nekatere baterije tudi počijo in sprostijo goreče delce, kar pomeni še hitrejši prenos požara na druge predmete. Med gorenjem se sproščajo okolju zelo nevarni plini (vodik, metan, eten, etin, propan …) in temperatura plamenov zlahka preseže 1000 stopinj Celzija. Že pri majhni bateriji so lahko plameni zelo visoki in baterija sprosti veliko energije ter dima. Zato je treba baterijo zalivati in ohladiti tako, da temperatura v jedru pade in se požar ustavi. Zatem je treba baterijo skrbno spremljati, saj se v njenem jedru še vedno proizvaja potencial za ponovni vžig in gorenje,« je pojasnil direktor podjetja Bonpet Matej Škerbic.
Litij-ionske baterije so nepogrešljiv vir energije v električnih vozilih, prenosni elektroniki in hranilnikih energije, hkrati pa predstavljajo resna požarna tveganja. Kot pojasnjuje predsednik Slovenskega združenja za požarno varstvo dr. Aleš Jug, lahko ob pojavu toplotnega pobega pride do intenzivnega gorenja, ki sprošča visoke toplotne tokove in toksične pline, kot so vodikov fluorid in spojine težkih kovin.
»Takšni požari se razlikujejo od požarov fosilnih goriv, saj jih klasični gasilni mediji pogosto ne pogasijo. Potrebni so posebni gasilni mediji ter dobro usposobljeni in opremljeni gasilci, ki razumejo dinamiko gorenja baterij. S stalnim razvojem varnejših baterijskih sistemov, nadgrajenimi protokoli in sodobno tehnologijo je ta tveganja mogoče obvladati ter zagotoviti višjo raven varnosti za ljudi in okolje,« poudarja Jug.
Škode v primeru požarov e-avtomobilov so obsežnejše in višje kot v primeru požara avtomobila z motorjem z notranjim zgorevanjem. Jan Jelenc iz Zavarovalnice Triglav pojasnjuje, da zavarovanje e-avtomobilov ni dražje kot za druge avtomobile iste nabavne vrednosti. Požar avtomobila krije B-kombinacija delnega kaska, lastniki e-avtomobilov pa lahko razmislijo tudi o zvišanju zavarovalne vsote zavarovanja avtomobilske odgovornosti, ki krije škodo na tretjih stvareh. Škodo, ki zaradi požara nastane na domu, krije zavarovanje DOM, na javnih in poslovnih objektih pa požarno zavarovanje.
Pomembni kakovostna izvedba in redna skrb
»Kot vodilni ponudnik električnih vozil prihodnosti, električnih polnilnic in baterijskih sistemov poudarjamo, da je varna, zanesljiva in strokovno izvedena infrastruktura ključnega pomena. Pravilna in strokovna montaža, redno izvajanje električnih periodičnih meritev ter dosledno vzdrževanje vseh komponent elektroinštalacij so bistveni pogoji za varno delovanje, dolgo življenjsko dobo naprav in nemoteno uporabniško izkušnjo,« poudarja Marko Femc, direktor podjetja Plan-net avto.
Po njegovih besedah s tem ne zagotavljamo le optimalnega delovanja sistemov, temveč tudi višjo stopnjo varnosti za uporabnike in okolico. Zavedajo se, da »lahko kakovostna izvedba in redna skrb za elektroinfrastrukturo odločilno prispevata k hitrejšemu razvoju in zaupanju v trajnostno mobilnost prihodnosti«.