"Evropsko letalsko industrijo je recesija močno udarila. In kakor da to ne bi bilo dovolj, so spremembe v globalnem letalstvu dramatične," je ob predstavitvi predlogov opozoril evropski komisar za letalstvo Siim Kallas.

O resnosti razmer pričajo tudi številke, ki jih je objavilo Mednarodno združenje za letalski promet. Evropske letalske družbe bodo po podatkih združenja letos beležile dobro milijardo dolarjev izgube.

Letalska industrija v EU zagotavlja 5,1 milijona delovnih mest in v evropski bruto domači proizvod prispeva 365 milijard evrov oziroma 2,4 odstotka, so pomen letalstva ponazorili v komisiji.

Vendar pa evropski letalski sektor - ne samo letalski prevozniki, temveč celotna letalska industrija, letališča in ponudniki storitev v zračnem prometu - beleži nizko rast in se sooča z močno mednarodno konkurenco.

Nevarni so predvsem tekmeci iz Azije in Bližnjega vzhoda. Azijsko-pacifiška regija naj bi po navedbah komisije do leta 2013 dosegla 38-odstotni tržni delež, kar je več od ameriškega.

Za izboljšanje perečega položaja komisija predlaga tri vrste ukrepov: odpiranje pogajanj s ključnimi partnerji, s čimer bi se ponudile nove poslovne priložnosti na hitro rastočih trgih, zaostritev boja proti nelojalni konkurenci in spodbujanje naložb.

Najbolj sporni del predlogov bo po pričakovanjih poziv k rahljanju pravil o lastništvu letalskih prevoznikov. Sedanja pravila o združevanju letalskih družb sicer prevoznikom po navedbah komisije onemogočajo dostop do pomembnih virov kapitala.

Pri tem se Bruselj ozira čez Atlantik, vendar pa letalski odnosi med EU in ZDA v zadnjem času niso najboljši zaradi spora glede evropskih načrtov o vključitvi letalstva v shemo trgovanja z izpusti.

Komisija namerava po posvetovanju s članicami unije, ki bo decembra letos na zasedanju ministrov za promet, izpopolniti predloge ter v začetku prihodnjega leta pripraviti seznam prednostnih nalog pogajalskih mandatov v imenu EU na področju letalstva.