Letalski prevoznik mora potnikom zaradi odpovedi leta na podlagi prava EU ponuditi pomoč in plačati odškodnino. Tako mora ob upoštevanju čakalnega časa brezplačno ponuditi osvežilne napitke in obroke hrane, po potrebi pa tudi nastanitev v hotelu ter prevoz med letališčem in krajem nastanitve ter dati na voljo sredstva za komunikacijo s tretjimi osebami.

"Letalski prevoznik mora to obveznost izpolniti tudi, kadar je bil let odpovedan zaradi izrednih razmer, to je tistih, ki se jim ne bi bilo mogoče izogniti, tudi če bi bili sprejeti vsi ustrezni ukrepi," danes poudarja Bot. Nasprotno pa letalskemu prevozniku ni treba plačati odškodnine, če lahko dokaže, da je bil let odpovedan zaradi razmer, ki bi se jim bilo mogoče izogniti.

Ryanair se plačilom odškodnine izogiba

Primer je odprt zaradi izbruha islandskega ognjenika Eyjafjallajökull, zaradi katerega je bil zračni prostor v večjem delu severne Evrope - vključno z irskim in britanskim - del aprila in maja 2010 zaprt. Neka potnica se je na sodišče obrnila, ker je bila mnenja, da ji Ryanair, ko je obtičala na nekem islandskem letališču, ni ponudil potrebne pomoči in ji mora zato plačati nadomestilo ali odškodnino skoraj 1130 evrov, kar ustreza njenim stroškom prehrane, nakupa okrepčil, nastanitve in prevoza.

O primeru sicer odloča sodišče v Dublinu, ki pa je za mnenje zaprosilo sodišče EU. Med drugim je irsko sodišče zanimalo, ali je tudi v takšnih primerih letalski prevoznik dolžan plačati stroške in ali je njegova obveznost časovno omejena, saj naj bi bili nastali stroški nesorazmerni.

Ni posebne kategorije za izredne dogodke

Generalni pravobranilec v svojem mnenju poudarja, da v pravu EU ni prostora za kategorijo "posebej izrednih dogodkov", ki bi izključevala vsakršno obveznost letalskega prevoznika. Zato bi obveznost letalskega prevoznika do oskrbe potnika morala veljati ne glede na dogodek, ki je povzročil odpoved, in ne glede na morebitno odgovornost letalskega prevoznika.

Ob tem je podal še mnenje, da evropska zakonodaja ne vsebuje implicitne časovne ali finančne omejitve obveznosti oskrbe potnikov. Poudaril pa je, da je oskrba še zlasti pomembna ob izrednih razmerah, ki trajajo dlje časa. Obveznost oskrbe, ki jo imajo letalski prevozniki, tako ni nesorazmerna, med drugim zato, ker lahko ti nastale stroške prenesejo na ceno letalske vozovnice.

Nezavezujoče mnenje, ki pa mu sodišče sledi

Sicer generalni pravobranilec sodišču EU poda le predhodno, nezavezujoče mnenje. A sodišče v veliki večini primerov s sodbo sledi prejetemu mnenju.

Ryanair je po vulkanski krizi leta 2010 EU obtožil, da so pravila, ki varujejo pravice potnikov, nepravična. Aprila lani je uvedel takso v višini dveh evrov na vse svoje vozovnice, s čimer je zbiral sredstva za poplačilo stroškov, ki so jih imeli potniki zaradi izbruha islandskega vulkana.