Kot smo poročali že včeraj, so avstrijski strokovnjaki ugotovili zelo slabo odpornost proti drsenju in hrapavost vozišč v predorih, zaradi česar je hitrost v njih v dežju omejena na 60 km/h. Obenem pa so poudarili, da so bila vozišča zgrajena po standardih, ki so veljali v času podpisa pogodb, spremenili pa so se v letu 2004.

Ob tem velja poudariti, da so se dela v dveh predorih končala kasneje, in sicer avgusta 2005. Leva cev predora Trojane (iz smeri Ljubljane proti Celju) je bila marca 2004 - torej že v obdobju veljavnosti novih strožjih standardov za beton - šele prevrtana. V predoru Podmilj pa so novi standardi začeli veljati približno na polovici gradnje, ki se je začela julija 2002.

Kot poudarja prof. dr. Bedenik, je v tem primeru "očitno, da nadzorniki (državni DDC, op. p.) niso opravili svojega dela". "Pri tem ni pomembno, ali so bile pogodbe podpisane pred uvedbo novih standardov. Graditi se mora po standardih, ki veljajo v času gradnje. Predpisi so se spremenili med podpisom pogodbe in gradnjo, zato bi morali nadzorniki vztrajati pri novih standardih," je dejal Bedenik.

Medtem ko je minister za promet Radovan Žerjav včeraj "velik del odgovornosti" prevalil na projektante, inženirje in nadzornike, Bedenik meni, da "so imeli škarje in platno v rokah nadzorniki". "Če bi zahtevali revizijo projekta, bi prišlo tudi do revizije pogodbe. Sprememba standardov pa ne bi bistveno vplivala na ceno gradnje," je prepričan sogovornik.

Ali bi lahko DDC ob dejstvu, da so bile pogodbe za gradnjo Trojan in Podmilja podpisane v letih 2000 in 2002, nove zahteve vključil v pogodbeno dokumentacijo že po zaključku postopka javnega naročanja? "Ni neobičajno, da bi se preverila možnost sprememb pogodb v tem delu v okviru dodatnih del oziroma aneksov," odgovarja prvi namestnik predsednika računskega sodišča Tomaž Vesel. Ob tem velja poudariti, da so tehnično dokumentacijo, ki je sestavni del pogodbe med Darsom in izvajalcem, v primeru Trojan pripravljali prav na DDC, in sicer skupaj z zasebnim svetovalnim inženirjem. Povedano preprosteje, DDC, ki ga vodi Metod Di Batista, je tako nadziral standarde, ki jih je določil sam.

Še vedno pa ni znano, kdo je sploh sprejel končno odločitev, da se bo betoniranje vozišč tudi po letu 2004 nadziralo po "zeleni knjigi" iz leta 1989. Na vprašanje, ali so DDC predlagali, da nove standarde vnese v razpisno dokumentacijo, so na Darsu namreč odgovorili le, da "z njimi še niso bili seznanjeni ob podpisu pogodb". Na drugi strani pa so predstavniki DDC v torek zatrjevali, da "je bil Dars vedno konservativen pri uvajanju novitet, ki zahtevajo naknadno spreminjanje pogodb, kar je eden od problemov javnega naročanja".

Poglejte si še video: Pogovor z odstavljenim direktorjem Dursa Rajko Siročičem o cestah in predorih

primoz.cirman@dnevnik.si