Legendarna pesem Dan ljubezni, ki je leta 1975 zazvenela na Evroviziji in zaznamovala cele generacije Slovencev, pol stoletja kasneje dobiva novo življenje. Postala je namreč osrednja glasbena tema v težko pričakovanem filmu Belo se pere na devetdeset, ki v slovenske kinematografe prihaja 20. novembra.
Nova priredba pesmi je delo skladatelja Bernarda Hrušovarja, sina avtorja glasbe legendarne skladbe Tadeja Hrušovarja. S tem ne gre le za glasbeno prenovo, temveč tudi za ohranjanje družinske zapuščine, kar je izpostavil tudi producent filma Aleš Pavlin. V vlogi pevke in šansonjerke je nastopila Nana Milčinski, ki je pesmi s svojim glasom dodala novo, čustveno dimenzijo.
Bernard Hrušovar je priredbo za skladbo ustvaril v precej kratkem času. »Bilo je zelo enostavno, skorajda v sekundi. Ko imaš neki namen in cilj, vidiš kader in potem lahko to narediš zelo hitro. Ko sem slišal zgodbo, sem bil takoj odločen. Pesem v podobi mojega očeta je narodna himna, ljudje se ob njej objemajo in pojejo, v filmu pa gre za intimen trenutek. Gre za drugačno zgodbo, zgodbo treh ljudi, ob njih pa govori angel, o upanju.«
Nana je iskala svobodo
Nana Milčinski je v zgodbo vstopila proti koncu procesa ustvarjanja priredbe skladbe. »Bernard je imel hitro zelo jasno idejo, kaj v priredbi želi; dal mi je jasne usmeritve. Jaz sem človek čustev, ne razmišljam tako natančno, Bernard pa je točno vedel, kako naj vstopam, kako dolg naj bo vsak ton … V teh okvirih sem iskala svojo svobodo. Če daš umetniku stroge omejitve, mu hkrati daš svobodo, da se razširi. Bilo je tehnično, ampak hkrati čustveno; na dnevu snemanja so vsi jokali, tudi kamermani,« pravi Nana Milčinski in dodaja, da sta skladbo snemala kar v dnevni sobi, to pa je dalo posnetku surovost in pristnost, saj je resnično zvenelo, kot da je skladbo zapela v šoli, na valeti.
Priredba je nastala za enega najbolj čustvenih prizorov v filmu – valeto glavne junakinje Bronje, ki se je udeleži tudi njena mama, čeprav je bolezen že močno napredovala. To je bil eden zadnjih skupnih trenutkov, saj se je mama teden dni kasneje za vedno poslovila. Novica, da bo prav ta pesem pospremila tako dragocen trenutek, je avtorico knjige neizmerno navdušila. Bronja Žakelj je ob tem delila svoje občutke: »Ko sem to pesem, priredbo, prvič slišala, sem bila več kot iskreno navdušena nad Nanino interpretacijo. Ta pesem je zaznamovala tudi moje otroštvo. Da spremlja tako dragocen prizor v filmu, mi pomeni res veliko. Valeta je bila točno en teden prej, preden se je mami za vedno poslovila. Ta dan je res bil dan ljubezni, ki nam je takrat ogromno dal, ampak tudi veliko vzel. Ljubezen je tista, ki gre prek zadnjega diha, prek smrti, prek časa. To ostane, to prinaša upanje, kot upanje prinaša ljubezen.«
Film, posnet po pretresljivi in s kresnikom nagrajeni avtobiografski knjižni predlogi Bronje Žakelj, je že doživel izjemen sprejem na svetovni premieri na Sarajevskem filmskem festivalu, kjer je prejel nagrado občinstva. Knjiga je sicer z več kot 22.000 prodanimi izvodi in prevodi v osem jezikov najbolj prodajano delo založbe Beletrina.
Od vesele himne do intimnega valčka
Medtem ko je izvirna pesem znana kot vesela himna, ki združuje ljudi, je nova različica precej drugačna. Skladba je prirejena v obliko angleškega valčka in ustvarjena za intimen trenutek med materjo in hčerko. Režiser filma Marko Naberšnik je dejal, da ima izvirnik v vsej svoji silovitosti druge karakteristike, nova priredba pa je res v čisto drugačni obliki. »Skladba je s tem postala del filmske pripovedi, Bernardu je to vrhunsko uspelo.«
Dan ljubezni ljudi še vedno nagovarja in pravzaprav sporoča isto kot pred pol stoletja. Gre za zgodbo o veselju v družbi, hkrati pa je tudi zgodba posameznika v stiski. »Oblika, kot je bila poznana do zdaj, je himna, ki je vesela, moj oče je znan po tem. V tej novi obliki pa mislim, da smo jo zmogli prenesti tudi do ljudi, ki jo bodo poslušali sami, v intimi doma,« pojasnjuje Hrušovar. Ustvarjalci filma in skladbe si želijo, da bosta pesem in videospot zaživela tudi izven filma. Skladbi že lahko prisluhnete na vseh glasbenih in pretočnih platformah.